|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Kan man loade device drivers fra Autoexec.~ Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-12-05 20:55
 | 
 |  | Ja, indrømmet, der er et lidt underligt spørgsmål, men bær over
 med mig... (Jeg ved godt, at det er lidt off-topic).
 
 Er det muligt, på én eller anden måde, at loade device drivers fra
 autoexec.bat i MS-Dos? Det foregår jo normalt ved hjælp af enten
 DEVICE eller DEVICEHIGH kommandoen i config.sys.
 
 Men jeg "fedter" for tiden med noget, hvor jeg (muligvis) har et lille
 "timing-problem", som jeg tror at jeg ville kunne løse ved at indlæse
 en bestemt driver på et senere tidspunkt i opstarten. Men kan det
 overhoved lade sig gi' sig?
 
 -E.G.
 
 P.S:  GODT NYTÅR til alle her i gruppen.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens Peter Karlsen [~ (30-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Peter Karlsen [~
 | 
 Dato :  30-12-05 21:14
 | 
 |  | Du må da snart være den eneste der stadig bruger DOS.
 Nå men prøv LOADHIGH (LH).
 
 Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.
 
 On Fri, 30 Dec 2005 20:55:16 +0100, "El Guapo"
 <hold_udSNABELAyahoo.dk> wrote:
 
 >Ja, indrømmet, der er et lidt underligt spørgsmål, men bær over
 >med mig... (Jeg ved godt, at det er lidt off-topic).
 >
 >Er det muligt, på én eller anden måde, at loade device drivers fra
 >autoexec.bat i MS-Dos? Det foregår jo normalt ved hjælp af enten
 >DEVICE eller DEVICEHIGH kommandoen i config.sys.
 >
 >Men jeg "fedter" for tiden med noget, hvor jeg (muligvis) har et lille
 >"timing-problem", som jeg tror at jeg ville kunne løse ved at indlæse
 >en bestemt driver på et senere tidspunkt i opstarten. Men kan det
 >overhoved lade sig gi' sig?
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (30-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-12-05 22:06
 | 
 |  | Jens Peter Karlsen [FP-MVP] wrote:
 > Du må da snart være den eneste der stadig bruger DOS.
 > Nå men prøv LOADHIGH (LH).
 >
 
 "Most Valuable TOP-POSTER", du stjæler kostbar båndbredde
 fra de seriøse brugere på usenet. Hop i havet!
 
 -E.G.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jens Peter Karlsen [~ (03-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Peter Karlsen [~
 | 
 Dato :  03-01-06 22:56
 | 
 |  | Få se, jeg postede et forslag, du postede et surt opstød. Så er det
 vist afgjort hvem af os to der er den seriøse her.
 Det med at stjæle båndbredde må du lige bevise ellers ved vi jo også
 hvem af os to der er uhæderlig her.
 Eller mener du i fuldt alvor at det skulle kræve mere båndbredde at
 topposte? Så glæder jeg mig endu mere til at se dig forsøge at bevise
 det.
 
 Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.
 
 On Fri, 30 Dec 2005 22:06:06 +0100, "El Guapo"
 <hold_udSNABELAyahoo.dk> wrote:
 
 >"Most Valuable TOP-POSTER", du stjæler kostbar båndbredde
 >fra de seriøse brugere på usenet. Hop i havet!
 
 
 |  |  | 
  Henning (30-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  30-12-05 22:17
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 30 Dec 2005 20:55:16 +0100, "El Guapo"
 <hold_udSNABELAyahoo.dk> wrote:
 >Ja, indrømmet, der er et lidt underligt spørgsmål, men bær over
 >med mig... (Jeg ved godt, at det er lidt off-topic).
 >
 >Er det muligt, på én eller anden måde, at loade device drivers fra
 >autoexec.bat i MS-Dos? Det foregår jo normalt ved hjælp af enten
 >DEVICE eller DEVICEHIGH kommandoen i config.sys.
 >
 >Men jeg "fedter" for tiden med noget, hvor jeg (muligvis) har et lille
 >"timing-problem", som jeg tror at jeg ville kunne løse ved at indlæse
 >en bestemt driver på et senere tidspunkt i opstarten. Men kan det
 >overhoved lade sig gi' sig?
 Det er godtnok mange år siden... Men ja, der fandtes et lille program
 der kunne det du efterlyser. Men hvad det hedder erindrer jeg desværre
 ikke   Det var noget med "loaddevice ...." i en batch-fil, evt.
 autoexec.bat
 Henning
 hsb(at)image.dk
            
             |  |  | 
  Ukendt (30-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-12-05 23:03
 | 
 |  | 
 
            Henning wrote:
 > Det er godtnok mange år siden... Men ja, der fandtes et lille program
 > der kunne det du efterlyser. Men hvad det hedder erindrer jeg desværre
 > ikke   Det var noget med "loaddevice ...." i en batch-fil, evt.
 > autoexec.bat
 Ja, det er jo lige sådan noget jeg søger efter... en lille ekstern kommano
 eller utility til at loade driveren fra en batch fil.
 Men "loaddevice" giver ikke rigtigt noget brugbart resultat hverken hos
 Google eller de andre.
 Tænk endelig videre, Henning. Måske kommer du i tanker om navnet.
 -E.G.
            
             |  |  | 
  Thomas Jespersen (30-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jespersen
 | 
 Dato :  30-12-05 23:12
 | 
 |  | On Fri, 30 Dec 2005 20:55:16 +0100, El Guapo wrote:
 
 
 > Men jeg "fedter" for tiden med noget, hvor jeg (muligvis) har et lille
 > "timing-problem", som jeg tror at jeg ville kunne løse ved at indlæse
 > en bestemt driver på et senere tidspunkt i opstarten. Men kan det
 > overhoved lade sig gi' sig?
 
 Hvad er det "timings"-problem? Jeg tænkte på om det kunne hjælpe at rokere
 lidt rundt på rækkefølgen i din config.sys.
 
 > P.S:  GODT NYTÅR til alle her i gruppen.
 
 I lige måde
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (31-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  31-12-05 11:41
 | 
 |  | 
 
            Thomas Jespersen wrote:
 > Hvad er det "timings"-problem? Jeg tænkte på om det kunne hjælpe at
 > rokere lidt rundt på rækkefølgen i din config.sys.
 Desværre nej, det har jeg prøvet. Det ændrer ikke noget...
 Mit lille "projekt" handler om, at jeg skal lave en bootable DVD med
 Symantec GHOST (jeg bruger version 8.2) og et harddisk IMAGE på
 Det skal være sådan, at man smider DVD'en i drevet og booter PC'en
 op i MS-Dos med denne DVD. Derefter starter GHOST automatisk
 og laver en restore af imaget, som altså ligger på samme DVD.
 Den bootable DVD laver jeg i Nero med en bootable floppy disk
 som "boot image". Disken er bare en modificeret Windows 98 start-
 diskette, som bl.a. opretter en RAM disk, hvorfra jeg så kører
 GHOST programmet.
 Jeg har forlængst fået det til at fungere, men så viste der sig pludselig
 et behov for også at kunne restore imaget på nogle PC'ere, som ikke
 har noget indbygget DVD-drev. Jeg har så et eksternt DVD drev (en
 Plextor 716UFL CD/DVD brænder), som tilsluttes på USB porten.
 Altså skulle der tilføjes drivere så den kan understøtte CD/DVD drev
 på USB 2.0. Den del er også klaret... næsten da.
 Når jeg booter fra disketten virker alting som det skal. Den kan "se"
 og bruge det eksterne DVD-drev på USB porten. Men når jeg så
 brænder en bootable DVD med den selvsamme diskette som "boot
 image", så kommer problemet... Den vil gerne boote på DVD'en fra
 det eksterne DVD-drev, men så snart den når frem til det sted i
 config.sys, hvor den loader driveren til USB-DVD drevet, så "dør" den.
 Det virker lidt som om at den "står i vejen for sig selv", altså at den
 ikke bryder sig om at loade driveren til det drev, som den selv lige er
 bootet fra. Og det er helt ligegyldigt hvordan jeg bytter rundt på linierne
 i config.sys. Jeg har også eksperimenteret med andre drivere, men
 uden held. Og som sagt, når jeg booter fra min floppy disk er der
 ingen problemer, så jeg tror ikke at det er selve driveren, der er
 problemet. Nok snarere noget med "dårlig timing" eller hvad ved jeg...?
 Så fik jeg den skøre idé at hvis jeg nu kunne "vente" med at indlæse
 driveren indtil jeg har fået RAM disken op at køre, altså på det
 tidspunkt i opstarten, hvor den er "blevet færdig" med at køre på det
 simulerede A  rev (boot-imaget) og kører videre i en batch fil på
 RAM drevet, så kunne det jo være at det vil fungere? Det er i hvert
 fald forsøget værd...
 Og nu har Erik Helmer Nilsen lige rettet min opmærksom imod en
 lille utility ved navn "DEVLOAD.EXE" som skulle kunne loade
 device drivere ind fra en batch fil, så det skal afprøves så snart jeg
 kommer ind på "pinden" igen på mandag...
 Ak ja, det er både sjovt, nostalgisk og dybt frustrerende at "fedte"
 med det gamle MS-DOS.
   -E.G.
            
             |  |  | 
   Henning (31-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  31-12-05 12:54
 | 
 |  | 
 >Mit lille "projekt" handler om, at jeg skal lave en bootable DVD med
 >Symantec GHOST (jeg bruger version 8.2) og et harddisk IMAGE på
 >Det skal være sådan, at man smider DVD'en i drevet og booter PC'en
 >op i MS-Dos med denne DVD. Derefter starter GHOST automatisk
 >og laver en restore af imaget, som altså ligger på samme DVD.
 >
 >Den bootable DVD laver jeg i Nero med en bootable floppy disk
 >som "boot image". Disken er bare en modificeret Windows 98 start-
 >diskette, som bl.a. opretter en RAM disk, hvorfra jeg så kører
 >GHOST programmet.
 Hvorfor ikke bare nøjes med at bruge Ghost - også til at lave
 boot-skiven? Følg wizarden, så kører det derudaf   Henning
 hsb(at)image.dk
            
             |  |  | 
    Ukendt (31-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  31-12-05 13:44
 | 
 |  | 
 
            Henning wrote:
 >
 > Hvorfor ikke bare nøjes med at bruge Ghost - også til at lave
 > boot-skiven? Følg wizarden, så kører det derudaf   Også med Ghost version 8.2?
 Og med boot fra et eksternt drev?
 -E.G.
            
             |  |  | 
   jda (31-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jda
 | 
 Dato :  31-12-05 13:15
 | 
 |  | On Sat, 31 Dec 2005 11:40:39 +0100,  El Guapo came up with this fine idea
 in dk.edb.system.ms-windows:
 
 > Thomas Jespersen wrote:
 >> Hvad er det "timings"-problem? Jeg tænkte på om det kunne hjælpe at
 >> rokere lidt rundt på rækkefølgen i din config.sys.
 >
 > Desværre nej, det har jeg prøvet. Det ændrer ikke noget...
 >
 > Mit lille "projekt" handler om, at jeg skal lave en bootable DVD med
 > Symantec GHOST (jeg bruger version 8.2) og et harddisk IMAGE på
 > Det skal være sådan, at man smider DVD'en i drevet og booter PC'en
 > op i MS-Dos med denne DVD. Derefter starter GHOST automatisk
 > og laver en restore af imaget, som altså ligger på samme DVD.
 >
 > Den bootable DVD laver jeg i Nero med en bootable floppy disk
 > som "boot image". Disken er bare en modificeret Windows 98 start-
 > diskette, som bl.a. opretter en RAM disk, hvorfra jeg så kører
 > GHOST programmet.
 >
 > Jeg har forlængst fået det til at fungere, men så viste der sig pludselig
 > et behov for også at kunne restore imaget på nogle PC'ere, som ikke
 > har noget indbygget DVD-drev. Jeg har så et eksternt DVD drev (en
 > Plextor 716UFL CD/DVD brænder), som tilsluttes på USB porten.
 > Altså skulle der tilføjes drivere så den kan understøtte CD/DVD drev
 > på USB 2.0. Den del er også klaret... næsten da.
 >
 
 Når du skriver PC'ere, hvis jeg så tillader mig at gå ud fra at du har et
 lidt større setup, så vil jeg bare minde dig om en anden mulighed: at
 ghoste over netværk. Jeg har med en bootfloppy fra bootdisk.com lavet så
 jeg har fem forskellige drivere til netkort i .cap filer. Den kan genkende
 netkortet, finde den rigtige driver og lægge den i ramdisk. Så logger den
 på den maskine hvor jeg har ghost.exe og mine images liggende. Den kører
 væsentligt hurtigere på den måde, end når den skal køre ghost.exe fra et
 medie, og hvis dit netwærk reelt kører 100 Mb så kan du også ghoste
 hurtigere end fra et DVD drev. Bare en tanke hvis du ikke selv har kigget
 på det.
 
 --
 Jakob
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (31-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  31-12-05 13:58
 | 
 |  | jda wrote:
 > Når du skriver PC'ere, hvis jeg så tillader mig at gå ud fra at du
 > har et lidt større setup, så vil jeg bare minde dig om en anden
 > mulighed: at ghoste over netværk.
 
 Ja, det er et lidt større setup, om man så må sige. Og vi har da også
 mulighed for at sende images ud via en Ghost Cast server, men
 desværre har vi for tiden nogle problemer som gør, at det ikke kører
 lige godt ud til alle "afkroge" af vores netværk. Derfor har jeg, som en
 midlertidig løsning, valgt systemet med DVD'ere, primært til brug ved
 klargøringer af nye maskiner. Men du har helt ret I, at det går noget
 hurtigere via nettet, ved 100Mbit.
 
 -E.G.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Erik Helmer Nielsen (30-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Helmer Nielsen
 | 
 Dato :  30-12-05 23:20
 | 
 |  | "El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev:
 Fri, 30 Dec 2005 20:55:16 +0100 i dk.edb.system.ms-windows
 
 >Er det muligt, på én eller anden måde, at loade device drivers fra
 >autoexec.bat i MS-Dos? Det foregår jo normalt ved hjælp af enten
 >DEVICE eller DEVICEHIGH kommandoen i config.sys.
 
 Ja, det hedder  'DEVLOAD.EXE'
 
 Erik Helmer Nielsen
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (31-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  31-12-05 10:54
 | 
 |  | 
 
            Erik Helmer Nielsen wrote:
 >
 > Ja, det hedder  'DEVLOAD.EXE'
 >
 Aha! Med den oplysning kunne jeg Google mig frem til denne:
http://www.infradead.org/devload/ Og det ser spændende ud! Jeg vil kaste mig over det på mandag.
 Tak for hjælpen!
 -E.G.
            
             |  |  | 
   El Guapo (05-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : El Guapo
 | 
 Dato :  05-01-06 14:58
 | 
 |  | 
 
            "El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b65517$0$163$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Erik Helmer Nielsen wrote:
 >>
 >> Ja, det hedder  'DEVLOAD.EXE'
 >>
 > Aha! Med den oplysning kunne jeg Google mig frem til denne:
 > http://www.infradead.org/devload/ >
 Jeg kan da lige runde tråden pænt af' med at sige, at jeg med DEVLOAD
 fik løst mit problem. Den genstridige device driver, som fik maskinen til
 at gå "død" når jeg loadede den på normal vis fra CONFIG.SYS, den
 loader jeg nu fra en bacth fil, som kaldes fra AUTOEXEC.BAT. Og så
 kører det perfekt. Så det var en success.
 Takker og bukker!
 -E.G.
            
             |  |  | 
  pwee (30-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : pwee
 | 
 Dato :  30-12-05 23:39
 | 
 |  | 
 "El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev i en meddelelse
 news:43b590a1$0$171$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Ja, indrømmet, der er et lidt underligt spørgsmål, men bær over
 > med mig... (Jeg ved godt, at det er lidt off-topic).
 >
 > Er det muligt, på én eller anden måde, at loade device drivers fra
 > autoexec.bat i MS-Dos? Det foregår jo normalt ved hjælp af enten
 > DEVICE eller DEVICEHIGH kommandoen i config.sys.
 >
 > Men jeg "fedter" for tiden med noget, hvor jeg (muligvis) har et lille
 > "timing-problem", som jeg tror at jeg ville kunne løse ved at indlæse
 > en bestemt driver på et senere tidspunkt i opstarten. Men kan det
 > overhoved lade sig gi' sig?
 >
 > -E.G.
 >
 > P.S:  GODT NYTÅR til alle her i gruppen.
 >
 >
 det vil nok næppe lykkes for dig at loade en device driver i Aut.bat
 normalt residerer her eksekverbare filer og de rutiner der er tæt forbundet
 med Bios-rutinerne.
 såsom dato og tid, mode con codepage select og prepare, mode prn codepage,
 keyb.dk,850, osv...
 I config.sys loades Device-drivere, således at IBMDOS.com (senere
 COMMAND.com) indlæser disse
 som en udvidelse til DOS.--. a la: device=ansi.sys, device=display.sys,
 device=printer.sys..osv. osv.
 v/h pw
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |