MS Windows
briani 27239
Kan man loade device drivers fra Autoexec.~
Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 20:55

Ja, indrømmet, der er et lidt underligt spørgsmål, men bær over
med mig... (Jeg ved godt, at det er lidt off-topic).

Er det muligt, på én eller anden måde, at loade device drivers fra
autoexec.bat i MS-Dos? Det foregår jo normalt ved hjælp af enten
DEVICE eller DEVICEHIGH kommandoen i config.sys.

Men jeg "fedter" for tiden med noget, hvor jeg (muligvis) har et lille
"timing-problem", som jeg tror at jeg ville kunne løse ved at indlæse
en bestemt driver på et senere tidspunkt i opstarten. Men kan det
overhoved lade sig gi' sig?

-E.G.

P.S: GODT NYTÅR til alle her i gruppen.

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 30-12-05 21:14

Du må da snart være den eneste der stadig bruger DOS.
Nå men prøv LOADHIGH (LH).

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 22:06

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] wrote:
> Du må da snart være den eneste der stadig bruger DOS.
> Nå men prøv LOADHIGH (LH).

"Most Valuable TOP-POSTER", du stjæler kostbar båndbredde
fra de seriøse brugere på usenet. Hop i havet!

-E.G.

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 03-01-06 22:56

Få se, jeg postede et forslag, du postede et surt opstød. Så er det
vist afgjort hvem af os to der er den seriøse her.
Det med at stjæle båndbredde må du lige bevise ellers ved vi jo også
hvem af os to der er uhæderlig her.
Eller mener du i fuldt alvor at det skulle kræve mere båndbredde at
topposte? Så glæder jeg mig endu mere til at se dig forsøge at bevise
det.

On Fri, 30 Dec 2005 22:06:06 +0100, "El Guapo"

Fra : Henning

Dato : 30-12-05 22:17

> [...]

>"timing-problem", som jeg tror at jeg ville kunne løse ved at indlæse
>en bestemt driver på et senere tidspunkt i opstarten. Men kan det

Det er godtnok mange år siden... Men ja, der fandtes et lille program
der kunne det du efterlyser. Men hvad det hedder erindrer jeg desværre
ikke Det var noget med "loaddevice ...." i en batch-fil, evt.
autoexec.bat

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 23:03

Henning wrote:
> [...]
> der kunne det du efterlyser. Men hvad det hedder erindrer jeg desværre
> ikke Det var noget med "loaddevice ...." i en batch-fil, evt.

Ja, det er jo lige sådan noget jeg søger efter... en lille ekstern kommano
eller utility til at loade driveren fra en batch fil.

Men "loaddevice" giver ikke rigtigt noget brugbart resultat hverken hos
Google eller de andre.

Tænk endelig videre, Henning. Måske kommer du i tanker om navnet.

-E.G.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 30-12-05 23:12

On Fri, 30 Dec 2005 20:55:16 +0100, El Guapo wrote:

> [...]
> "timing-problem", som jeg tror at jeg ville kunne løse ved at indlæse
> en bestemt driver på et senere tidspunkt i opstarten. Men kan det

Hvad er det "timings"-problem? Jeg tænkte på om det kunne hjælpe at rokere
lidt rundt på rækkefølgen i din config.sys.

> P.S: GODT NYTÅR til alle her i gruppen.

I lige måde

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 11:41

Thomas Jespersen wrote:
> Hvad er det "timings"-problem? Jeg tænkte på om det kunne hjælpe at
> rokere lidt rundt på rækkefølgen i din config.sys.

Desværre nej, det har jeg prøvet. Det ændrer ikke noget...

Mit lille "projekt" handler om, at jeg skal lave en bootable DVD med
Symantec GHOST (jeg bruger version 8.2) og et harddisk IMAGE på
Det skal være sådan, at man smider DVD'en i drevet og booter PC'en
op i MS-Dos med denne DVD. Derefter starter GHOST automatisk
og laver en restore af imaget, som altså ligger på samme DVD.

Den bootable DVD laver jeg i Nero med en bootable floppy disk
som "boot image". Disken er bare en modificeret Windows 98 start-
diskette, som bl.a. opretter en RAM disk, hvorfra jeg så kører
GHOST programmet.

Jeg har forlængst fået det til at fungere, men så viste der sig pludselig
et behov for også at kunne restore imaget på nogle PC'ere, som ikke
har noget indbygget DVD-drev. Jeg har så et eksternt DVD drev (en
Plextor 716UFL CD/DVD brænder), som tilsluttes på USB porten.
Altså skulle der tilføjes drivere så den kan understøtte CD/DVD drev
på USB 2.0. Den del er også klaret... næsten da.

Når jeg booter fra disketten virker alting som det skal. Den kan "se"
og bruge det eksterne DVD-drev på USB porten. Men når jeg så
brænder en bootable DVD med den selvsamme diskette som "boot
image", så kommer problemet... Den vil gerne boote på DVD'en fra
det eksterne DVD-drev, men så snart den når frem til det sted i
config.sys, hvor den loader driveren til USB-DVD drevet, så "dør" den.

Det virker lidt som om at den "står i vejen for sig selv", altså at den
ikke bryder sig om at loade driveren til det drev, som den selv lige er
bootet fra. Og det er helt ligegyldigt hvordan jeg bytter rundt på linierne
i config.sys. Jeg har også eksperimenteret med andre drivere, men
uden held. Og som sagt, når jeg booter fra min floppy disk er der
ingen problemer, så jeg tror ikke at det er selve driveren, der er
problemet. Nok snarere noget med "dårlig timing" eller hvad ved jeg...?

Så fik jeg den skøre idé at hvis jeg nu kunne "vente" med at indlæse
driveren indtil jeg har fået RAM disken op at køre, altså på det
tidspunkt i opstarten, hvor den er "blevet færdig" med at køre på det
simulerede Arev (boot-imaget) og kører videre i en batch fil på
RAM drevet, så kunne det jo være at det vil fungere? Det er i hvert
fald forsøget værd...

Og nu har Erik Helmer Nilsen lige rettet min opmærksom imod en
lille utility ved navn "DEVLOAD.EXE" som skulle kunne loade
device drivere ind fra en batch fil, så det skal afprøves så snart jeg
kommer ind på "pinden" igen på mandag...

Ak ja, det er både sjovt, nostalgisk og dybt frustrerende at "fedte"
med det gamle MS-DOS.

-E.G.

Fra : Henning

Dato : 31-12-05 12:54

> [...]
>som "boot image". Disken er bare en modificeret Windows 98 start-
>diskette, som bl.a. opretter en RAM disk, hvorfra jeg så kører

Hvorfor ikke bare nøjes med at bruge Ghost - også til at lave
boot-skiven? Følg wizarden, så kører det derudaf

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 13:44

Henning wrote:

> Hvorfor ikke bare nøjes med at bruge Ghost - også til at lave
> boot-skiven? Følg wizarden, så kører det derudaf

Også med Ghost version 8.2?
Og med boot fra et eksternt drev?

-E.G.

Fra : jda

Dato : 31-12-05 13:15

On Sat, 31 Dec 2005 11:40:39 +0100, El Guapo came up with this fine idea
in dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> Altså skulle der tilføjes drivere så den kan understøtte CD/DVD drev
> på USB 2.0. Den del er også klaret... næsten da.

Når du skriver PC'ere, hvis jeg så tillader mig at gå ud fra at du har et
lidt større setup, så vil jeg bare minde dig om en anden mulighed: at
ghoste over netværk. Jeg har med en bootfloppy fra bootdisk.com lavet så
jeg har fem forskellige drivere til netkort i .cap filer. Den kan genkende
netkortet, finde den rigtige driver og lægge den i ramdisk. Så logger den
på den maskine hvor jeg har ghost.exe og mine images liggende. Den kører
væsentligt hurtigere på den måde, end når den skal køre ghost.exe fra et
medie, og hvis dit netwærk reelt kører 100 Mb så kan du også ghoste
hurtigere end fra et DVD drev. Bare en tanke hvis du ikke selv har kigget
på det.

--
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 13:58

jda wrote:
> Når du skriver PC'ere, hvis jeg så tillader mig at gå ud fra at du
> har et lidt større setup, så vil jeg bare minde dig om en anden
> mulighed: at ghoste over netværk.

Ja, det er et lidt større setup, om man så må sige. Og vi har da også
mulighed for at sende images ud via en Ghost Cast server, men
desværre har vi for tiden nogle problemer som gør, at det ikke kører
lige godt ud til alle "afkroge" af vores netværk. Derfor har jeg, som en
midlertidig løsning, valgt systemet med DVD'ere, primært til brug ved
klargøringer af nye maskiner. Men du har helt ret I, at det går noget
hurtigere via nettet, ved 100Mbit.

-E.G.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 30-12-05 23:20

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev:
Fri, 30 Dec 2005 20:55:16 +0100 i dk.edb.system.ms-windows

>Er det muligt, på én eller anden måde, at loade device drivers fra
>autoexec.bat i MS-Dos? Det foregår jo normalt ved hjælp af enten
>DEVICE eller DEVICEHIGH kommandoen i config.sys.

Ja, det hedder 'DEVLOAD.EXE'

Erik Helmer Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 10:54

Erik Helmer Nielsen wrote:

> Ja, det hedder 'DEVLOAD.EXE'

Aha! Med den oplysning kunne jeg Google mig frem til denne:

http://www.infradead.org/devload/

Og det ser spændende ud! Jeg vil kaste mig over det på mandag.
Tak for hjælpen!

-E.G.

Fra : El Guapo

Dato : 05-01-06 14:58

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Aha! Med den oplysning kunne jeg Google mig frem til denne:
> http://www.infradead.org/devload/

Jeg kan da lige runde tråden pænt af' med at sige, at jeg med DEVLOAD
fik løst mit problem. Den genstridige device driver, som fik maskinen til
at gå "død" når jeg loadede den på normal vis fra CONFIG.SYS, den
loader jeg nu fra en bacth fil, som kaldes fra AUTOEXEC.BAT. Og så
kører det perfekt. Så det var en success.

Takker og bukker!

-E.G.

Fra : pwee

Dato : 30-12-05 23:39

> [...]
> "timing-problem", som jeg tror at jeg ville kunne løse ved at indlæse
> en bestemt driver på et senere tidspunkt i opstarten. Men kan det

det vil nok næppe lykkes for dig at loade en device driver i Aut.bat
normalt residerer her eksekverbare filer og de rutiner der er tæt forbundet
med Bios-rutinerne.
såsom dato og tid, mode con codepage select og prepare, mode prn codepage,
keyb.dk,850, osv...
I config.sys loades Device-drivere, således at IBMDOS.com (senere
COMMAND.com) indlæser disse
som en udvidelse til DOS.--. a la: device=ansi.sys, device=display.sys,
device=printer.sys..osv. osv.
v/h pw