MS Windows
briani 27239
Filtype indgår i filnavnet - kan det ændre~
Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 18:55

Jeg har de sidste år haft Windows XP, men har lige købt ny maskine, hvorpå
der ligeledes er Windows XP.

Hidtil har det været sådan, at når jeg bevæger mig rundt i mine mapper, så
står mine dokumenter "kun" med dokumentets navn og ikke angivet med filtype
i navnet.

Eksempler:
Før: "Tekstdokument"
Nu: "Tekstdokument.doc"

Det betyder også, at hvis jeg vil ændre filnavn, så skal jeg huske også at
skrive ".doc", når jeg ændrer navnet.

Kan det ikke rettes, således jeg også i denne Windows XP kun får angivet
selve dokumentnavnet og ikke også "efternavnet" i navnet?

Fra : Holst

Dato : 18-12-05 19:04

Michael Sørensen wrote:

> Kan det ikke rettes, således jeg også i denne Windows XP kun får angivet
> selve dokumentnavnet og ikke også "efternavnet" i navnet?

Ja, smag og behag. Jeg har det lige omvendt. Mener jeg gik åbnede
'Dokumenter' og så gik ind i 'Funktioner'-menuen og valgte punktet
'Mappeindstillinger ..." - så finder du nok indstillingen her er sted.

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 19:07

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, smag og behag. Jeg har det lige omvendt. Mener jeg gik åbnede
> 'Dokumenter' og så gik ind i 'Funktioner'-menuen og valgte punktet
> 'Mappeindstillinger ..." - så finder du nok indstillingen her er sted.

Hej Holst.

Tak for det. Det var nemt at finde, når man vidste, hvor man skulle lede

Men ja - smag og behag måske. Men eftersom jeg _ved_ at der er tale om Word
dokumenter, eller andet i de pågældende tilfælde og ellers blot lader musen
køre over dokumentet for at finde ud af det, hvor jeg er i tvivl, så mener
jeg, at det er generende i mine øjne.

Men super, at det kan vælges til / fra alt efter, hvad man behager.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-12-05 22:58

Michael Sørensen skrev:

> [...]
> lader musen køre over dokumentet for at finde ud af det, hvor
> jeg er i tvivl, så mener jeg, at det er generende i mine øjne.

Bare du husker, at funktionen er slået til den dag, hvor du f.eks.
får lyst til at dobbeltklikke på en fil med navnet Nice_Ass.jpg.vbs,
så går det nok også.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-12-05 23:53

Thomas G. Madsen skrev:

>Bare du husker, at funktionen er slået til den dag, hvor du f.eks.
>får lyst til at dobbeltklikke på en fil med navnet Nice_Ass.jpg.vbs,
>så går det nok også.

Man skal bare være opmærksom på, at man så vil se den som
Nice_Ass.jpg, hvor man ellers blot ville se den som Nice_Ass,
hvis det var en jpg.

Ikonet vil formentlig også være anderledes, så er man vågen, så
er der ingen fare.

Men jeg foretrækker, da også at kunne se filtypen i alle
tilfælde.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-12-05 00:06

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Man skal bare være opmærksom på, at man så vil se den som
> Nice_Ass.jpg, hvor man ellers blot ville se den som Nice_Ass,
> hvis det var en jpg.

Det var også derfor jeg skrev 'bare du husker, at funktionen
er slået til...'

> Ikonet vil formentlig også være anderledes, så er man vågen, så
> er der ingen fare.

Hvis man er vågen ja, men det var der mange, der ikke var da
Kournikova.jpg.vbs blev sendt rundt via e-mail. Da tænkte de
fleste med det forkerte hoved, men havde formentlig nået at
tænke med det rigtige, hvis Windows som standard viste fil-
typenavnet på alle filtyper og ikke kun på de ukendte.

> Men jeg foretrækker, da også at kunne se filtypen i alle
> tilfælde.

Ditto. Det er en af de første ting, jeg slår fra på en frisk
Windows-installation.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 18-12-05 19:06

"Michael Sørensen" <ms1 (a) skindbeni . DANMARK> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det ikke rettes, således jeg også i denne Windows XP kun får angivet
> selve dokumentnavnet og ikke også "efternavnet" i navnet?
I Stifinder: / Funktioner / mappeindstillinger / vis / skjul filtypenavn
vh / Bjarne

Fra : Rado

Dato : 19-12-05 15:11

On Sun, 18 Dec 2005 18:54:31 +0100, "Michael Sørensen" <ms1 (a)
skindbeni . DANMARK> wrote:

Pas iøvrigt på med .shs filer (windows scrap objects) der kan
indeholde virus kode. De vises (i alt fald i Win2000) pr default ikke
med filtype (prøv at omdøbe en fil til .shs, så forsvinder filtypen,
uanset om man har slået visning af filtype fra eller til).

Dvs. et scrap object programmeret til at gøre skade, med navnet
picture.jpg.shs, vil blot blive vist som picture.jpg, dog med ikon for
scrap objekt. Filen kan ovenikøbet åbne normalt som et jeg billede
efter den skadelige kode er kørt, hvis den er kodet rigtigt, så man
ikke lægger mærke til der er noget galt før man konstaterer at der er
kuk i systemet. Og der er svært at finde ud af årsagen fordi jeg filer
normalt ikke kan indeholde virus.

Løsningen er at gå ind under filtyper, finde SHS (scrap object), gå
ind under Avanced, og krydse "Always show extension" af.

Hvorfor MS har lavet det sådan med lige den filtype, når det er en
potentiel sikkerhedsrisiko der er meget let at udnytte, er mig en
gåde, men deres veje er nogle gange uransagelige.

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.