MS Windows
briani 27239
Køb af XP
Fra : Martin

Dato : 11-12-05 15:39

Jeg vil gerne købe Windows XP Pro DK incl. SP2, men er lidt i tvivl om
hvilken version der er den rigtige for mig :

OEM = kr. 1159.-
Retail fuld version = kr. 2779.-

Hvad er forskellen på de to pakninger, er det noget med at den dyre Retail
version kan bruges på flere PC'er ?

Hilsen Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-05 16:03

Martin skrev:

>OEM = kr. 1159.-

Må i princippet kun sælges sammen med noget hardware. licens kun
gyldig, så længe den bruges sammen med den pågældende hardware.
Kan kun installeres på en disk, som ikke har noget styresystem.
Support skal ydes af forhandleren, MS gør ikke.

>Retail fuld version = kr. 2779.-

Kan bruges til det hele (ny installation, opgradering samt sammen
med andre styresystemer) og ikke bundet til nogen hardware,
MS yder support.

>Hvad er forskellen på de to pakninger, er det noget med at den dyre Retail
>version kan bruges på flere PC'er ?

Nej, kun på en maskine.

Det er kun Office, der fås i en homeversion, der i samme husstand
må bruges på op til tre pc'er.
Ma ikke anvendes erhvervsmæssigt.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Martin

Dato : 11-12-05 16:43

> [...]
>
> Kan bruges til det hele (ny installation, opgradering samt sammen
> med andre styresystemer) og ikke bundet til nogen hardware,

Så er det sandelig godt at jeg ikke bestilte OEM alligevel, for det var jeg
ellers meget tæt på inden jeg valgte at forhøre mig her i gruppen først.

Mange tak for svaret.

Hilsen Martin

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-12-05 17:16

"Martin" <no@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det sandelig godt at jeg ikke bestilte OEM alligevel, for det var
> jeg ellers meget tæt på inden jeg valgte at forhøre mig her i gruppen
> [...]
Hvorfor dog det. Du kan bare købe en mus og så få en oem med til den billige
pris. Det er da en væsentlig forskel i prisen, og du skal jo bare gemme
musen.
Hvis du går ind via edbpriser kan du iøvrigt finde dem billigere. Bla. til
1.048 kr. hos prishammeren. Køber du den samme sted sammen med en mus koster
den 1.077 kr.
Så vil det da være lidt hul i hovedet at give 2779 kr. for noget, som kan
nøjagtig det samme. Køb en ny pc og flyt musen med.

Kurt

Fra : Martin

Dato : 11-12-05 18:29

> [...]
> Så vil det da være lidt hul i hovedet at give 2779 kr. for noget, som kan
> nøjagtig det samme. Køb en ny pc og flyt musen med.

Javel, jeg fik indtryk af at OEM begrænsede mulighederne for fremtidige
opgraderinger idet windows var bundet til en hardware som jeg forestillede
mig var enten bundkortet eller CPU'en, og da jeg opgraderer hardware og
geninstallere Windows et par gange eller flere om året, virkede OEM ikke som
den rigtige løsning.

Men hvordan fungerer det så i praksis når Windows er bundet til en hardware
som feks. en mus ?

Hilsen Martin

Fra : jda

Dato : 11-12-05 20:28

On Sun, 11 Dec 2005 17:15:56 +0100, Kurt B. Andersen came up with this
fine idea in dk.edb.system.ms-windows:

> nøjagtig det samme. Køb en ny pc og flyt musen med.

Desværre nej. Det man binder sin Windows til når man aktiverer er en
sindrig pointudregning af processor type og serienummer, harddisk,
ide/scsi/sata controller, bundkort, netkort etc. Musen hører ikke med der.

--
Jakob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-12-05 21:12

jda skrev følgende på usenet:
> [...]
> sindrig pointudregning af processor type og serienummer, harddisk,
> ide/scsi/sata controller, bundkort, netkort etc. Musen hører ikke med

Det har du ret i - når man køber XP sammen med en mus, og installerer den,
så accepterer man, at den kun installeres på den første PC, som den
installeres på - derfor er det ikke nok, at musen følger med.

Om den så holder i retten, hvis MS skulle brokke sig - det er jeg ikke siker

Det er mig bekendt aldrig prøvet ved en retsag, om den holder.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : jda

Dato : 11-12-05 21:23

On Sun, 11 Dec 2005 21:12:07 +0100, Jan Vestergaard came up with this fine
> [...]

> på
>
> Det er mig bekendt aldrig prøvet ved en retsag, om den holder.

Tjahh, det er det der står i den EULA man accepterer når man installerer
deres produkt. Det er der jo ingen der tvinger nogen til at gøre, man kan
bare vælge et andet styresystem. Men jeg er ikke nok inde i den danske
købelov til at kunne gætte på om Microsofts OEM aftaler kan kendes ugyldige
efter den. Men det ville dog være interessant.

--
Jakob

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-12-05 12:35

"jda" <wh@tever.not> wrote in message

> [...]
> ugyldige
> efter den. Men det ville dog være interessant.

Naturligvis holder deres EULA ikke en meter, heller ikke i usa faktisk hvor
de også taber de sager på stribe, den danske Købelov siger klart at dine
rettigheder til produktet ikke kan forringes af noget i en EULA.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-05 13:17

Den 12-12-05 12.34 skrev Flemming Lynggaard følgende:

> Naturligvis holder deres EULA ikke en meter, heller ikke i usa faktisk hvor
> de også taber de sager på stribe, den danske Købelov siger klart at dine
> rettigheder til produktet ikke kan forringes af noget i en EULA.

Du har vel ikke links til nogle af de amerikanske sager?

Hvilken del af EULA'en mener du strider mod den danske købelov? Og har
du nogen domme, du kan understøtte din holdning med?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : GB

Dato : 13-12-05 11:11

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Hvilken del af EULA'en mener du strider mod den danske købelov? Og har
> du nogen domme, du kan understøtte din holdning med?

Hvilken del af EULA'en mener du gør den juridisk bindende? Og har du nogen
domme, du kan understøtte din holdning med?

GB

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-05 11:16

Den 13-12-05 11.11 skrev GB følgende:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Hvilken del af EULA'en mener du gør den juridisk bindende? Og har du nogen
> domme, du kan understøtte din holdning med?

Vi har udstrakt grad af aftalefrihed i Danmark. Som udgangspunkt er en
aftale derfor gældende, indtil den er dømt ugyldig.
Så for at svare på dine spørgsmål: Aftaleloven. Og nej, der er ingen
domme, og netop derfor er EULA'en gældende (indtil der kommer en dom).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : GB

Dato : 13-12-05 11:10

jda <wh@tever.not> wrote in news:12t064xfomz8p$.dlg@news.sunsite.dk:

> [...]
> inde i den danske købelov til at kunne gætte på om Microsofts OEM
> aftaler kan kendes ugyldige efter den. Men det ville dog være

En EULA er ikke juridisk bindende i Danmark.

GB

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-05 11:17

Den 13-12-05 11.10 skrev GB følgende:

> En EULA er ikke juridisk bindende i Danmark.

Jo, den er. Se andet indlæg, eller læs Aftaleloven.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Net Snippets kan gemme hele hjemmesider eller udklip fra dem i et

Fra : GB

Dato : 13-12-05 20:44

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in news:439e9fba$0$2111
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jo, den er. Se andet indlæg, eller læs Aftaleloven.

OK.

GB

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-12-05 10:07

jda <wh@tever.not> wrote in news:1vbb1nv3kb692.dlg@news.sunsite.dk:

> [...]
> sindrig pointudregning af processor type og serienummer, harddisk,
> ide/scsi/sata controller, bundkort, netkort etc. Musen hører ikke med

Nej, men I taler om to forskellige ting. Du taler om aktivering af Windows-
installationen, der rigtignok knyttes til hardwareprofilen på den PC den er
installeret på. Det Kurt taler om er den licensmæssige knytning af en OEM-
version af Windows til den hardware, som den er købt med. Dette har intet
med det du taler om at gøre.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Findes din kiosk på nettet? Se http://ekiosk.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-05 21:30

Martin skrev:

>Så er det sandelig godt at jeg ikke bestilte OEM alligevel, for det var jeg
>ellers meget tæt på inden jeg valgte at forhøre mig her i gruppen først.

Hvorfor ikke købe en upgradeversion?

Du har vel en lovlig Win 98 eller nyere?

Du kan fint opgradere på en tom harddisk, Windows skal bare lige
sniffe til en version, der giver ret til opgradering (dvs. cd'en
skal i et jort øjeblik).
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-05 11:07

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Windows skal bare lige
> sniffe til en version, der giver ret til opgradering (dvs. cd'en
> skal i et jort øjeblik).

Skulle min ved 1. opgradering, men ikke siden (efter div. formateringer) -
kan nogen fortælle mig hvorfor?
Hans

Fra : Martin

Dato : 12-12-05 11:44

> Du har vel en lovlig Win 98 eller nyere?

Nej, men det vil jeg gerne lave om på

Hilsen Martin

Fra : Åge

Dato : 11-12-05 22:53

> [...]
> Retail fuld version = kr. 2779.-
>
> Hvad er forskellen på de to pakninger, er det noget med at den dyre Retail

Hvis du er studerende, så køb en Study til ca. 700 kr...

Fra : GB

Dato : 13-12-05 11:09

"Martin" <no@invalid.dk> wrote in

> OEM = kr. 1159.-
> Retail fuld version = kr. 2779.-
> Hvad er forskellen på de to pakninger, er det noget med at den dyre
> Retail version kan bruges på flere PC'er ?

Du har ikke ret til "support" på OEM-versionen. Og så bliver du nødt til at
købe en billig skod-mus også, da den skal sælges sammen med hardware...

OEM ruller...

GB