MS Windows
briani 27239
Kommandopromt - hvordan kommer jeg frem ti~
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 06-12-05 14:34

Jeg har nogle problemer med at slette en fil, der tilsyneladende
bliver brugt af windows explorer. Men jeg har fundet et trick, hvor
man afslutter windows explorer via joblisten og starter et
kommandopromt og derefter sletter filen med en DEL-kommando.

Men uanset hvad jeg gør kan jeg ikke få prompten C:\> frem - der står
hele tiden C:\Documents and Settings\mit navn\>

Og når jeg så skriver DEL og filnavnet, så skriver den: xxx (filnavn)
blev ikke fundet.

Nogen der har lidt forstand på kommandoprompt som kan hjælpe? Evt.
gerne til en alternativ metode til at slette filen.

På forhånd tak

Lars

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 06-12-05 14:43

jubija@yahoo.dk skrev:

>Men uanset hvad jeg gør kan jeg ikke få prompten C:\> frem - der står
>hele tiden C:\Documents and Settings\mit navn\>

cd.. [enter]
cd.. [enter]

Så skulle du være i c:\>

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : René Jensen

Dato : 06-12-05 14:47

jubija@yahoo.dk wrote:
> Men uanset hvad jeg gør kan jeg ikke få prompten C:\> frem - der står
> hele tiden C:\Documents and Settings\mit navn\>

C:\Documents and Settings\mit navn\> er den fulde sti til den mappe du
står i, for at skifte mappe skal bruge kommandoen CD (Change Directory),
her kan du bruge CD .. til at skifte til en forældremappen, f.eks.:

C:\Documents and Settings\mit navn\>cd ..

.... skifter til følgende:

C:\Documents and Settings\>

Du kan også benytte kommandoen CD \ som vil traverse hele vejen tilbage
til roden af harddisken, så uanset hvor lang inde du i din
mappestruktur, f.eks.:

C:\Documents and Settings\mit navn\>cd \

.... skifter til følgende:

C:\>

For at skifte til mappen "Documents and Settings" bruger du følgende:

cd "Documents and Settings"

Husk at anføre gåseøjne om lange filnavne, det kan dog undværes hvis
filnavnet ikke indeholder et mellemrumstegn.

> Og når jeg så skriver DEL og filnavnet, så skriver den: xxx (filnavn)
> blev ikke fundet.

Du kan også vælge at benytte DEL kommandoen, selvom du står i
C:\Documents and Settings\mit navn\>, det kan du gøre ved at tilføje den
fulde sti til filnavnet, f.eks.:

C:\Documents and Settings\mit navn\>del c:\minfil.txt

.... hvor du erstatter minfil.txt med det filnavn du ønsker at slette.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Holst

Dato : 06-12-05 14:50

jubija@yahoo.dk wrote:

> [...]
>
> Nogen der har lidt forstand på kommandoprompt som kan hjælpe? Evt.
> gerne til en alternativ metode til at slette filen.

Skive:

CD \

så ender du ude i C:\

Alternativt kan du også skrive:

CD ..
CD ..

der én ad gangen hopper et trin tættere på C:\

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 06-12-05 15:07

On Tue, 06 Dec 2005 14:50:27 +0100, Holst <newsdec05@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>
> CD ..
> CD ..
>
>der én ad gangen hopper et trin tættere på C:\

fornemt - tak til alle for superhurtigt svar

vh

Lars

Fra : Robert Eriksen

Dato : 06-12-05 14:53

jubija@yahoo.dk wrote:
> [...]
>
> Men uanset hvad jeg gør kan jeg ikke få prompten C:\> frem - der står
> hele tiden C:\Documents and Settings\mit navn\>

skriv: CD \

Så kommer du ned i C:\

> Og når jeg så skriver DEL og filnavnet, så skriver den: xxx (filnavn)
> blev ikke fundet.

Ja naturligvis. Du prøver jo at slette C:\Documents and Settings\mit
navn\xxx men den fil du vil slette er jo C:\xxx

> Nogen der har lidt forstand på kommandoprompt som kan hjælpe? Evt.
> gerne til en alternativ metode til at slette filen.

Du kan slette filen ved at angive filnavn inkl. den fulde sti. Altså
DEL C:\xxx
Uanset hvilket bibliotek du står i.