MS Windows
briani 27239
Scandisk og defragmentering på win 2000
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-11-05 07:31

Da jeg havde Windows 98 kørte jeg jævnligt defragmentering og scandisk.
Hvordan i alverden kan det være, jeg ikke kan finde disse to funktioner
nogen steder på win 2000?

Jeg mener endda, jeg HAR brugt dem lige, da jeg havde fået den
installeret.
Nu er de helt umuligt at finde. På win 98 var det så nemt, at jeg bare
gik ind på c-drevet, så kunne man se, hvor de var - men her på win 2000
er der ingen der kan finde dem.

Ruth

Fra : Benny Andersen

Dato : 26-11-05 10:11

On Sat, 26 Nov 2005 07:31:18 +0100, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Nu er de helt umuligt at finde. På win 98 var det så nemt, at jeg bare
>gik ind på c-drevet, så kunne man se, hvor de var - men her på win 2000
Højreklik på drevikon og egenskaber->vælg fanebladet værktøjer

eller start menuen->programmer->administrative værktøjer->computer
administration-> diskhåndtering.

Jeg mener man skal være logget ind som administrator for at kunne gøre
det.

En anden ting er at NTFS filsystemet i modsætning til FAT32 klarer sig
selv uden pleje fra brugerens side. Jeg har ikke oplevet et eneste pip
fra min, kørende min 4 timer dagligt, NTFS partition, siden den blev
oprettet for 5 år siden.

Mvh Benny Andersen
-- husker de dage hvor kørsel af 'park.com' inden slukning af
computer, krævedes af harddisk.

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-11-05 15:34

> [...]
> selv uden pleje fra brugerens side. Jeg har ikke oplevet et eneste pip
> fra min, kørende min 4 timer dagligt, NTFS partition, siden den blev

den defragmentering som Windows selv kan lave er ikke helt optimalt, f.ex.
ser det ud til at Powerdefragmenter gør det lidt bedre og er gratis
(http://www.excessive-software.tk/ + http://www.sysinternals.com) er selv
ganske begejstret for http://www.diskeeper.com/defrag.asp som kan køre som
en service i baggrunden og dermed ende alle bekymringer om fragentering.

kan dog til dels godt tilslutte mig holdningen om at det ikke behøves være
nødvendigt at defragmentere et NTFS drev. generelt er problemet med
fragmentering ofte accelreret af at der ikke er tilstrækkelig fri plads

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-11-05 00:52

"Fjollefrans" skrev i en meddelelse

> [...]
> nødvendigt at defragmentere et NTFS drev. generelt er problemet med
> fragmentering ofte accelreret af at der ikke er tilstrækkelig fri

Hmm - nå, der er altså virkelig også noget med det med pladsen, og det
skyldes måske den måde jeg selv kører det må, med temmelig megen post,
hvoraf noget indeholder billeder, som sidder i 'Indbakke' og 'Sendt
post'.

I hvert fald I skal begge have tak for Jeres svar.

Jeg vender nok tilbage i morgen, hvis der ikke myldrer gæster ind. Jeg
bør sikkert spørge om et par ting mere. For der er eet eller andet, der
begynder at fungere forkert.

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-11-05 00:45

"Benny Andersen" skrev i en meddelelse
"Ruth Nielsen" wrote:

..

> Højreklik på drevikon og egenskaber->vælg fanebladet værktøjer
>
> eller start menuen->programmer->administrative værktøjer->computer
> administration-> diskhåndtering.

Tak fordi du svarede hurtigt. Jeg skrev din besked af i hånden og
prøvede flere gange i løbet af dagen at gøre noget af det du foreslog.
Jeg kunne ikke forstå, at jeg ikke en eneste gang kom ind på noget, hvor
jeg fx kunne klikke på egenskaber.

Jeg prøvede på alle mulige måder at finde det.

Og så nu - neej hvor dumt, - det jeg har haft liggende foran mig, på det
havde jeg glemt at skrive "højreklik", så selv når jeg kom ind på
C-drevet kunne jeg ikke se, hvad jeg kunne gøre.

men nu har jeg lige prøvet ! ! !

Og nu virker det åbenbart, nu kommer jeg ind, hvor der i det mindste er
nogle faneblade. Der står godt nok ikke lige "værktøjer", men der stod
indstilllinger, og der prøvede jeg lige nu, at gå ind.

Er det i orden, jeg lige siger t par ting mere.

Der står så "Diskoprydning" - mon ikke det så er godt at klikke på den?

MEN - hvis jeg i stedet for oprydningen går videre, så kan man klikke på
een, hvor der står: Gennemsøger enheden ofr fejl. Denne indstilling vil
sikkerhedskopiere alle filer på enheden.
OG - "Opret sikkerhedskopiering nu".

Er dette mon noget man ligefrem downloader, hvis man klikker her?

Endelig nederst er der så "Status for defragmentering".

Kan jeg spørge, hvad I vil råde mig til at gøre først?

Årsagen til at jeg overhovedet er begyndt at lede efter disse ting, er
at jeg hele tiden får masser af pop ups, som skriver om fejl og om at
downloade dit og dat.

Det vil så blive i morgen, jeg går videre.

> [...]
> selv uden pleje fra brugerens side. Jeg har ikke oplevet et eneste pip
> fra min, kørende min 4 timer dagligt, NTFS partition, siden den blev

Måske vil jeg gerne spørge til noget at det, du skriver her, men først
skal jeg ind på de nævnte indstillinger i morgen.

Ruth