MS Windows
briani 27239
jeg troede at mit c drev...
Fra : zillyink

Dato : 20-11-05 19:19

.... var mit systemdrev, men jeg kan ikke formatere.

Først, jeg har ikke en hylende fis forstand på opsætningen så bær
over med min lidt famlende beskrivelse, well here it goes:

Januar 2003 købte jeg en maskine i Zitech og i dag (søndag) vil
jeg for første gang siden købet, formatere dyret hvilket skulle
være en smal sag, ind med XP´en, boot fra denne og så eller følge
anvisningerne.
Når jeg sletter partitionen og vil oprette en ny på "C" kan jeg
ikke oprette en ny partition, men må pænt acceptere at trykke F3
for afslutte.

Jeg opdager at jeg har SCSI og SCSI controllere i min systemmappe
og tænker at det er nok her hunden ligger begravet og at jeg er
ude på dybt vand, da jeg overhovedet ikke kan se hvordan jeg kan
komme i kontakt med SCSI enheden. (den repræsenterer sig IKKE når
jeg prøver at reinstallere via CD-boot)

Mit C drev er heller ikke formateret selv om jeg har set
installationsprogrammet vise dette og trykket ja til at "miste
alle mine data" - Hvad jeg efterfølgende konstaterer er at mit
F-drev (backup) med alle mine dokumenter, pst.filer osv.osv. er
væk.
Først tænkte jeg at jeg havde trykket (set) forkert et sted
undervejs og gentog hele møjet én gang til, med samme resultat=
al på F-drevet var væk igen og ikke C-drevet?!?!

Spørgsmåler er nu flg.:
Hvordan kommer jeg i kontakt med det drev hvori XP ligger og
hvordan får jeg det drev formateret og på den måde får en
fuldstændig renset maskine!

SÅ igen, hvad betyder det at jeg angiveligt har SCSI og SCSI
controllere og hvordan opererer man i dette felt??
--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Henning

Dato : 20-11-05 20:51

> [...]
>
>Jeg opdager at jeg har SCSI og SCSI controllere i min systemmappe
>og tænker at det er nok her hunden ligger begravet og at jeg er

Kort efter XP er bootet op på cd, får du mulighed for at trykke F6 for
at indlæse yderligere drivere - her vælger du så F6 og isætter
disketten med driver til din SCSI-controller.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : René Jensen

Dato : 20-11-05 21:54

zillyink wrote:
> SÅ igen, hvad betyder det at jeg angiveligt har SCSI og SCSI controllere
> og hvordan opererer man i dette felt??

Eftersom du har købt din computer i Zitech (januar 2003), så vil jeg
mene at du ikke har SCSI i din computer. Nogle CD/DVD-brændere (hvis
ikke alle) bliver set som SCSI enheder, men kan rent faktisk være IDE,
hvilket kan skyldes at de formentligt også benytter sig af ASPI, som
typisk har været brugt udelukkende til SCSI enheder i tidernes morgen.

Du kan lave en ganske alm. bootdisk fra f.eks. en Windows 98, og starte
den op, og skrive: format c: /q i prompten. Så skulle din disk været
formateret. Herefter burde du ikke have de større problemer med at
installere Windows fra XP CD'en.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : ///M

Dato : 21-11-05 23:37

zillyink wrote:
> [...]
> ude på dybt vand, da jeg overhovedet ikke kan se hvordan jeg kan
> komme i kontakt med SCSI enheden. (den repræsenterer sig IKKE når

Din forklaring er nu ret god, og hvis du har SCSI-harddisk er det også
forklaringen på dine problemer.
Som Rene er inde på kan Windows dog godt misinformere om SCSI-enheder (men
derudover er jeg ikke helt enig i hans indlæg), så for at være sikker på at
du har SCSI interface på dine harddiske gør følgende: Enten vis os din
konfiguration vha. skærmbillede, eller skriv af fra fakturaen eller åben
kabinettet og kig på kablet til harddisken. SCSI-kabler er noget bredere end
IDE, man da jeg ikke ved om både din harddisk og cdrom er SCSI ved jeg ikke
om du kan sammenligne dem. Hvis du har SCSI skal du gøre som "Henning"
skriver til dig. Du skal dog nok forvente at bruge lidt tid på at lede efter
driveren på nettet eller blandt det der fulgte med dit køb. Du skal lægge
driveren på en diskette, så jeg håber dit diskette drev virker :)

Jeg kan dog ikke udelukke at du har et helt andet problem, så vi må tage det
skridt for skridt.

> SÅ igen, hvad betyder det at jeg angiveligt har SCSI og SCSI
> controllere og hvordan opererer man i dette felt??

SCSI er et interface (en ~grænseflade) til diskenheder - i gamle dage var
det dyrt og lynhurtigt sammenlignet med det daværende IDE. I dag er IDE
blevet forbedre og da det fortsat er billigt bruges næsten kun det (servere
undtaget). Uheldigvis er Windows ikke særlig dygtig til at finde
SCSI-enheder, derfor skal du hjælpe det med en driver.

///M