MS Windows
briani 27239
Licensrettighed?
Fra : skod

Dato : 14-11-05 17:35

Har købt en Acer bærbar som jeg ret hurtig blev træt af og derfor vil skyde
af igen.

De fleste har deres egen windows af tvivlsom ophav, og derfor har det ikke
den store betydning for dem om der følger en sådan med. Jeg vil derfor
gerne beholde den der fulgte med og dermed pådrage mig et mindre tab

Men: Licensklistermærket er klistret under selve maskinen, og der står
"acer incorporated / Microsoft Windows"

1) Det er jo tydligvis en OEM version. Må jeg tage dette klistermærke (og
dermed licensen) og flytte til en anden maskine såfremt det naturligvis
bliver fjernet fra Aceren?

2) Der fulgte ikke CD med. Må jeg bruge en tilfældig cd ? Installationsnr er
vel licensen. Jeg ved også at MS sælger disksæt billigt til de fleste af
deres programmer uden licens, så det er vel ok?

Fra : Joke

Dato : 14-11-05 17:45

"skod" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er vel licensen. Jeg ved også at MS sælger disksæt billigt til de fleste
> af deres programmer uden licens, så det er vel ok?

Umiddelbart kan du nok ikke fjerne mærket, og hvis du kan vil jeg mene det
ikke er lovligt da licensen tilhører den bærbare.

Du kan bruge en hvilken som helst cd skive med xp (version) til at
installere med du er klistermærket og ikke cden der giver licensen.

Hvordan når du sælger din acer vil du så bare lave en format og sælge den
uden windows eller ?

Hilsen

Johnny

Fra : Max

Dato : 15-11-05 09:05

Hej

> 1) Det er jo tydligvis en OEM version. Må jeg tage dette klistermærke (og
> dermed licensen) og flytte til en anden maskine såfremt det naturligvis
> bliver fjernet fra Aceren?

Hvis du spørger MS, så må du ikke, det er en OEM licens og den følger
hardwaren efter deres mening, har du en anden mening må du tage et
eventuelt retsligt opgør med dem om begrebet OEM licenser er lovlige
her i landet eller ej, de bliver jo ikke bare lovlige af at MS skriver det i
deres licensbetingelser.

Mvh Max

Fra : "V. d. Züekeelmüegh"

Dato : 15-11-05 10:54

Max wrote:
> [...]
> eventuelt retsligt opgør med dem om begrebet OEM licenser er lovlige
> her i landet eller ej, de bliver jo ikke bare lovlige af at MS skriver det i

På min forrige arbejdsplads, som har Select-aftale med MS, kunne vi uden
besvær "handle" de licenser der fulgte med nye maskiner som vi ville.
Fx. skulle vi bare betale en tillægspris for at opgradere et antal
Win98-licenser fra en sending nye maskiner, til NT4-licenser der ikke
nødvendigvis kørte på de samme maskiner.

I den fri konkurrences navn burde man vel kunne gøre som man vil med de
licenser man har betalt for. I den virkelige Verden skal man nok tale
med MS og en advokat - i den rækkefølge.

Bedste hilsner Rune

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-11-05 11:52

Den 15-11-05 10.53 skrev V. d. Züekeelmüegh følgende:

> På min forrige arbejdsplads, som har Select-aftale med MS, kunne vi uden
> besvær "handle" de licenser der fulgte med nye maskiner som vi ville.

Det er heller ikke noget problem med almindelige licenser.

> I den fri konkurrences navn burde man vel kunne gøre som man vil med de
> licenser man har betalt for.

Tja, når man køber en OEM-udgave, får man rabat mod at få færre
rettigheder. Det står enhver frit at købe den fulde udgave.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Net Snippets kan gemme hele hjemmesider eller udklip fra dem i et

Fra : Jens U. K.

Dato : 15-11-05 14:17

"skod" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> [...]
[...]
> 2) Der fulgte ikke CD med. Må jeg bruge en tilfældig cd ?
> Installationsnr er vel licensen. Jeg ved også at MS sælger disksæt
> billigt til de fleste af deres programmer uden licens, så det er vel ok?

Jeg har prøvet at installere fra en normal (ikke-oem)
win2k-installations-cd på en ibmpc med et oem-klistermærke på. Da
"oem-koden" var indtastet, kom der en melding om at koden var ugyldig...
Så kontaktede jeg IBM, og der sagde de at jeg _skulle_ bruge en speciel
oem-cd når der var tale om en oem-licens!

Om ovenstående (fra IBM) er sandt og om det kun gælder for win2k-oem skal
jeg lade være usagt... men jeg har prøvet det mere end een gang (to helt
præcis .

/Jens Ulrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-11-05 13:06

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev

> [...]
> Så kontaktede jeg IBM, og der sagde de at jeg _skulle_ bruge en speciel
> oem-cd når der var tale om en oem-licens!

Det er ganske korrekt. Den specifikke windows version skal passe til den
specifikke nøgle. Eksempelvis kan man ikke bruge en Medion OEM nøgle til en
Compag OEM version.

Claus