MS Windows
briani 27239
Flyt af XP til ny HD - hvordan virker Ghos~
Fra : Sørensen

Dato : 12-11-05 01:10

Hej!

Jeg skal have flyttet en WinXP-installation (med alle programmer, sære
instillinger og dokumenter) til en ny HD da den gamle selv fortæller, at den
har planer om at stå af inden alt for længe.

Til formålet er jeg blevet anbefalet Norton Ghost, som heldigvis findes i en
demo-version, jeg har hentet. I PC'en er der kun plads til én HD - og der er
ikke DVD-brænder. Derfor har jeg bestilit en USB-case til den nye HD. (Pc'en
kan dog kun køre USB1.1 så det bliver måske lidt langsomt..) Men hvordan
skal jeg bruge Norton Ghost for at løse denne opgave?

(Spørgsmålet går mao. på, om USB kommer til at give problemer.. Direkte i
Windows kan jeg se, at jeg formentlig kan lave selve imaget ved at vælge
"Back up now". Det kan jeg så fx lægge på en partition via
USB-forbindelsen.. eller hvad? Men er det noget med, at det skal foregå i
DOS eller lign.? Og hvordan laver jeg så restore af imaget, når det ligger
på en partition på USB-HD'en og skal over på en anden partition derpå?)

På forhånd tak!
VH Sørensen
--
E-mail: duvedikkehvem snabelA hotmail prik commercial
"I tried sniffing coke once, but the ice cubes stuck in my nose"

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-11-05 03:29

"Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.nono> skrev bl.a:

> Til formålet er jeg blevet anbefalet Norton Ghost, som heldigvis findes i
> en demo-version, jeg har hentet.

Jeg tror at det er begrænset hvad du kan lave med demo-versionen. Du skal
nok have fat i den fulde og betalte version.

Mvh.

Karsten

Fra : hcma

Dato : 12-11-05 10:52

"Karsten Jensen" <okokokokokok@dk.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror at det er begrænset hvad du kan lave med demo-versionen. Du skal
> nok have fat i den fulde og betalte version.
>
> Mvh.
>
> Karsten

helt enig - demo-versionen er kun en demo, hvor man kun kan se
mulighederne, men ellers IKKE gøre noget .
m v h
hcma/-

Fra : Sørensen

Dato : 12-11-05 15:55

"hcma" <hcma@hcma.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg er nu temmeligt overbevist om, at det er en fuldt fungerende
trial-version. Det ser det bestemt ud til i hvert fald! Og den fortæller
selv, at "product License" udløber om X antal dage, så tror man har fået en
fuldt fungerende version som fremfor en begrænset "demo"..

MVH Sørensen

Fra : Kim S

Dato : 12-11-05 14:01

"Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.nono> skrev i en meddelelse
> [...]
> instillinger og dokumenter) til en ny HD da den gamle selv fortæller, at
> den har planer om at stå af inden alt for længe.

De fleste HD-producenter har en HD-copy liggende på deres hjemmesider
til dit formål.

Mvh, Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-11-05 14:44

> [...]

> HD. (Pc'en kan dog kun køre USB1.1 så det bliver måske lidt langsomt..)
> Men hvordan skal jeg bruge Norton Ghost for at løse denne opgave?

Der er altid mulighed for at lægge en ekstra HD ved siden af. Det kræver
blot, at du sætter dem rigtigt op som master/slave eller bruger den anden
bus. Så kan du oprette et image på den nye disk, og evt starte op via en
special opstartsdiskette. Jeg bruger selv en ældre version af Disk Image
Pro, men de n understøtter ikke USB enheder i dens eget OS.

Jeg tvivler på, at du kommer ret langt med en demoversion....

Alternativt er der kopieringsværktøjer, som kan lave præcise kopier af en
windowsinstallation.

Claus

Fra : Sørensen

Dato : 12-11-05 16:01

> [...]
> special opstartsdiskette. Jeg bruger selv en ældre version af Disk Image
> Pro, men de n understøtter ikke USB enheder i dens eget OS.
Tak for dit svar.

Det er rent fysisk, at der kun er plads til en HD i min fars microkabinet.

Men jeg skal altså lave nogle startdisketter i Ghost for at få det til at
fungere.. Jeg kan ikke lige få øje på, hvordan jeg gør det?

> Jeg tvivler på, at du kommer ret langt med en demoversion....
Jeg tror måske rettere, jeg skulle have kaldt det en Trial - for det ser
netop ud til at være en fungerende Trial, man kan downloade.

> Alternativt er der kopieringsværktøjer, som kan lave præcise kopier af en
> windowsinstallation.

Kan du anbefale noget bestemt - Disk Image Pro, som du nævner ovenfor, er
det bedre en Ghost til formålet?
- Jeg kommer forresten også i tanker om, Partiotion Magic vist nok skulle
kunne kopiere en hel partition efter hvad jeg har hørt.. Mon det virker, så
det bliver en nøjagtig kopi som er bootable og det hele? (Måske er det
nemlig nemmere at bruge - og en mere nyttig investering for mig på sigt.)

Tak igen på forhånd!
MVH Sørensen

Fra : silent

Dato : 12-11-05 16:11

man kan gøre det i windows ved at skrive en kommando i kør,,men det kan jeg
selvfølgelig ikke finde nu,så det er jo ikke meget hjælp,vender tilbage hvis
jeg finder det....SÅ DETTE VAR KUN INFO

Fra : Aksel

Dato : 12-11-05 16:58

> Tak for dit svar.
>
> Det er rent fysisk, at der kun er plads til en HD i min fars microkabinet.

Den nye disk kan vel ligge ude på bordet, hvis bare kablerne kan nå er den
ligeglad med om den er skruet fast.

Hilsen Aksel

Fra : Sørensen

Dato : 13-11-05 09:52

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Den nye disk kan vel ligge ude på bordet, hvis bare kablerne kan nå er den
> ligeglad med om den er skruet fast.

Det har du da helt ret i!
- Jeg kan jo bare snuppe IDE-kablet fra CDROM'en og sætte den nye HD derpå i
stedet - så behøver jeg ikke engang købe nye IDE-kabler (det er nogle små,
korte nogle, der sidder i micro-PC'en..)
Så det er nok den nemmeste måde at gøre det på..

VH Sørensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-05 13:15

"Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.nono> skrev

> Det er rent fysisk, at der kun er plads til en HD i min fars microkabinet.

Nej, men det er jo osse kun 30 minutter, du skal bruge den. Så den kan da
ligge ved siden af

MEN husk at lægge den på en blad eller noget papir, så printet ikke kommer i
kontakt med noget metal, hvis du skulle komme til at skubbe til den.

> Men jeg skal altså lave nogle startdisketter i Ghost for at få det til at
> fungere.. Jeg kan ikke lige få øje på, hvordan jeg gør det?

Der kan jeg ikke hjælpe dig, jeg bruger ikke ghost. jeg er ret konservativ
hav programmer angår.

> Kan du anbefale noget bestemt - Disk Image Pro, som du nævner ovenfor, er
> det bedre en Ghost til formålet?

Jeg ved ikke, om den er bedre, men den er god nok til formålet

Claus

Fra : silent

Dato : 12-11-05 16:16

http://gamma.nic.fi/~point/win2copy.htm

til win 2000 så det kan du jo ikke bruge

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 12-11-05 20:32

"Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.nono> skrev:
Sat, 12 Nov 2005 01:10:03 +0100 i dk.edb.system.ms-windows

> [...]

>på en partition på USB-HD'en og skal over på en anden partition derpå?)

En restore af Windows systemdisk kan ikke laves i Windows, det
kræver et separat OS, som f.eks. DOS.
Hvis DOS skal kunne læse din externe USB HD, så skal du enten
finde et backup program, der kan læse USB under DOS, eller finde
en separat DOS driver til det.
Begge dele kan lade sig gøre, men det er ikke særlig nemt.
Problemet er bl.a. at det vil fungere i nogle kombinationer af PC
og USB enhed, men ikke i andre.
Jeg bruger selv fortrinsvis Firewire til externe HD, det fungerer
altid, men er vel ikke muligt i dit tilfælde.

Prøv at finde en anden metode eller løsning på problemet.
Kan du ikke låne en større PC nogle dage?

Erik Helmer Nielsen

Fra : Sørensen

Dato : 13-11-05 09:57

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i en meddelelse

> En restore af Windows systemdisk kan ikke laves i Windows, det
> kræver et separat OS, som f.eks. DOS.

Det er mærkeligt, at jeg ikke kan finde nogen indstillinger til dette i
Norton Ghost.. Mon man bare selv skal lave en DOS-bootdisk, eller mon
muligheden først dukker op, når man beder programmet om at tage et image af
C-drevet?

> [...]
> og USB enhed, men ikke i andre. [...]
> Prøv at finde en anden metode eller løsning på problemet.

Som du og Aksel er inde på, vil det måske være nemmere uden USB: Så jeg
regner med, at snuppe IDE-kablet fra CDROM'en og sætte den nye HD derpå i
stedet (mens den bare ligger udenfor kabinettet).

Mange tak for alles svar indtil videre!
VH Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 13:23

On Sun, 13 Nov 2005 09:57:08 +0100, "Sørensen"
<duvedikkehvem@hotmail.nono> wrote:

> [...]
>Norton Ghost.. Mon man bare selv skal lave en DOS-bootdisk, eller mon
>muligheden først dukker op, når man beder programmet om at tage et image af

Lav en helt almindelig boot-diskette.
Kopier ghost.exe over på den.

Lav evt en autoexec.bat med ghost.exe, så starter den i ghost/dos-mode

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk