MS Windows
briani 27239
HD størrelse IGEN!!!
Fra : Elmo Blatch

Dato : 09-11-05 15:33

Hjælp en newbie i disk kundskab:

Er der nogen der kan overskue denne her:

Først installerer jeg en ny 160GB Maxtor harddisk.
Disken formatterer kun 128GB, men jeg var i stand til at formattere resten
fra Disk Management.
Brugte derefter Partition Magic til at samle det hele til 1 partition.
So far so good.
Derefter "crasher mit system". For at slette alt på disken formatterer jeg
disken forfra og installerer Windows med SP2 og Windows Update
+ div. programmer.

Når jeg ser properties for c-disk, har jeg brugt 63,2GB (samme i Disk
Management).
Men når jeg ser properties for Windows, Program Files og Document and
Settings
mapperne, viser den kun 37,7GB (højreklikker på de 3 mapper).

Spørgsmål:
Hvorfor denne forskel?
Er der skjulte filer på disken?

Fra dk.binaer:

På forhånd tak,
EB

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-11-05 16:10

"Elmo Blatch" <eb@nomail.com> wrote:

> [...]
>fra Disk Management.
>Brugte derefter Partition Magic til at samle det hele til 1 partition.

Lyder som om der mangler understøttelse af 48-bit LBA et-eller-andet
sted.

Har du flyttet disken rundt mellem flere maskiner ??

Store partitioner (over 127GB) må ikke bruges på maskiner uden LBA48.
Det smadrer nemlig fil-systemet.

<mlr>

Fra : ///M

Dato : 09-11-05 18:52

Elmo Blatch wrote:
> Spørgsmål:
> Hvorfor denne forskel?
> Er der skjulte filer på disken?

Det kan du lige regne med :)
Gå ud i en prompt og skriv: dir /ahs /s
Eller slå visning af skjulte filer til i Explorer - Tools - Folder Options
(der er to steder du skal klikke til/fra)

///M