Download funktion
Fra : Claus Lund

Dato : 12-06-01 09:14

Findes der en metode som gør at filer, som f.eks. *.txt og *.jpg, ikke åbnes
i brugerens browser men i stedet downloades?

Mvh Claus

Fra : Nils Lastein

Dato : 12-06-01 09:22

"Claus Lund" <clu@operamail.com> wrote in message
> Findes der en metode som gør at filer, som f.eks. *.txt og *.jpg, ikke
åbnes
> i brugerens browser men i stedet downloades?

Ja... eller rettere... Hvis du tvinger klienten til at tro, at der kommer i
f.eks. zip-fil vil klienten downloade den.... Det gøres ved at sende en
header med følgende:

<?
header ("Content-Type: application/x-gzip");
header( "Content-Disposition: attachment; filename=some-file-name.doc" );
?>

Nils

--
-- usenet etikette
http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Jakob Færch

Dato : 12-06-01 10:25

In article <njkV6.4853$rs4.977246@news010.worldonline.dk>,
"Nils Lastein" <nila@dsr.kvl.dk> wrote:

> [...]
> header med følgende:
>
> <?
> header ("Content-Type: application/x-gzip");

I mine øjne er det en ret dårlig ide at sende
content-type: application/x-gzip.

MIME Content-typerne er jo netop lavet for at klienten kan vide, hvad
slags data der kommer og handle derefter; mange klienter vil fx være sat
op til at udpakke zip-filer, så snart de er downloadet - og det går nok
galt med en tekst-fil.

Eller med andre ord: Du kan ikke vide, hvad en given klient har tænkt
sig at gøre med data af en given type. Derfor er den bedste taktik at
angive en korrekt type for sine data, ikke at "snyde" fordi man tror man
ved, hvad klienten vil gøre.

Problemet har været diskuteret her i gruppen for ganske nylig.
Lige nu giver følgende søgnign på Google hele tråden; specielt indlæg 4
forklarer vist det hele:
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&safe=off&ic=1&th=6fe59af28363f5
20,14&seekm=pHkR6.6867%24dS3.390306%40news010.worldonline.dk#p

/Jakob

Fra : Claus Lund

Dato : 13-06-01 11:24

Tak for det. Jeg vil se om jeg kan få det til at virke, og så igen overveje
om det er hensigtsmæssigt.

Mvh Claus

Fra : Troels Arvin

Dato : 13-06-01 18:21

On Tue, 12 Jun 2001 10:13:36 +0200, "Claus Lund" <clu@operamail.com>
wrote:

> Findes der en metode som gør at filer, som f.eks. *.txt og *.jpg, ikke
> åbnes i brugerens browser men i stedet downloades?

Denne løsning har ikke meget med PHP at gøre, men den virker vist
nogenlunde:
http://troels.arvin.dk/word-download-test/