VPN-adgang
Fra : Morten Snedker

Dato : 11-01-06 08:56

Hej folkens,

Hvis jeg har en Windows Server 2003, 1 ADSL-forbindelse og 1 standard
Netgear router leveret af TDC - hvad skal jeg så bruge yderligere, for
at 2-3 brugere samtidig kan arbejde hjemmefra, op mod serveren, og
have et drev mappet op, ganske som sad de på arbejde?

Jeg aner intet om det, så pind det gerne ud.

På forhånd tak.

mvh /Snedker

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-01-06 14:22

On Wed, 11 Jan 2006 08:56:03 +0100, Morten Snedker
<morten.snedker@planprojekt.dk> wrote:

> [...]
> at 2-3 brugere samtidig kan arbejde hjemmefra, op mod serveren, og
> have et drev mappet op, ganske som sad de på arbejde?

Det efter min mening nemmeste er at sætte en router eller firewall på,
der kan køre VPN for brugerne. Et alternativ kan være at lukke op for
VPN ind til serveren gennem routeren, men jeg bryder mig ikke om at
man sender Internet-trafik direkte til en intern server.

-A

Fra : J. Jensen

Dato : 11-01-06 17:02

"Morten Snedker" <morten.snedker@planprojekt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have et drev mappet op, ganske som sad de på arbejde?
>
> Jeg aner intet om det, så pind det gerne ud.

Vil også, som Asbjørn, forslå at du udskrifter routeren med en VPN router.

Bruger selv en Linksys BEFVP41 VPN router som er billig og fungerer fint.
Klienterne bruger SSH Sentinel til at etablere forbindelsen.

Jesper

Fra : Morten Snedker

Dato : 12-01-06 09:38

On Wed, 11 Jan 2006 17:01:50 +0100, "J. Jensen"
<adressen_dur_ikke@xxxxxyyyy.dk> wrote:

> [...]
>
>Bruger selv en Linksys BEFVP41 VPN router som er billig og fungerer fint.
>Klienterne bruger SSH Sentinel til at etablere forbindelsen.

Tak for hjælpen, både til dig og Asbjørn.

Et tillægsspørgsmål:

Hvis vi antager at serveren blot er en dum XP-Pro med nogle sharede
mapper - er det så stadig muligt at koble op til denne via VPN og få
mappet et drev op - eller skal der server-software til.

Jeg er klar over, at antallet af samtidige brugere ændre sig fra x til
1 - men lader det sig gøre? I givet fald, hvorledes...og vil det
stille andre krav til routeren?

mvh /Snedker

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-06 20:44

On Thu, 12 Jan 2006 09:37:55 +0100, Morten Snedker
> [...]

> mapper - er det så stadig muligt at koble op til denne via VPN og få
> mappet et drev op - eller skal der server-software til.

Dunno. Jeg plejer ikke at bruge XP som server.

-A

Fra : J. Jensen

Dato : 13-01-06 07:43

> [...]
> mapper - er det så stadig muligt at koble op til denne via VPN og få
> mappet et drev op - eller skal der server-software til.

Det skulle ikke være noget problem, såfremt maskinen altså er tændt når
fjernbrugeren vil logge på, og mappen er delt med de rigtigtige rettigheder.

> Jeg er klar over, at antallet af samtidige brugere ændre sig fra x til
> 1 - men lader det sig gøre? I givet fald, hvorledes...og vil det
> stille andre krav til routeren?

Såvidt jeg lige husker understøtter den nævnte Linksys router 70 samtidige
forbindelser.
Det er dog ikke noget jeg har testet.

Antallet af samtidige bruger er derfor begrænset af det OS der kører på den
maskine du vil tilgå.
Mener ikke der er en begrænsning på én bruger i XP pro, men det kan jeg ikke
helt huske.