PPPoE / PPoA
Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 19:12

Hej

Er der nogle der kan forklare mig hvad forskellen er på PPPoE og PPPoA

mvh
Pelle

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-06 19:31

On Mon, 9 Jan 2006 19:11:49 +0100, "Pelle" <x> wrote:

> Er der nogle der kan forklare mig hvad forskellen er på PPPoE og PPPoA

Det medie, det køres over. PPPoE er PPP over Ethernet. PPPoA er PPP
over ATM. Ifm ADSL betyder det første, at man har et separat ADSL-
modem og det sidste, at ens router skal have et indbygget ADSL-modem
og ATM controller.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 21:03

Tak for det hurtige og præcise svar

/Pelle

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 19:52

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> over ATM. Ifm ADSL betyder det første, at man har et separat ADSL-
> modem og det sidste, at ens router skal have et indbygget ADSL-modem

Hvis man har et ADSL modem laver modemet vel trafikken om, så
der køres PPPoA på den ene side og PPPoE på den anden side?
(Under antagelse af, at der anvendes PPP).

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Hans

Dato : 12-01-06 20:28

Kasper Dupont wrote:

> Hvis man har et ADSL modem laver modemet vel trafikken om, så
> der køres PPPoA på den ene side og PPPoE på den anden side?
> (Under antagelse af, at der anvendes PPP).

Ikke nødvendigvis. TDC's ældre Proaccess var baseret på et Siemens
ADSL-modem som kørte ATM på udgangen i kombination med en Speedstream 5711,
som er en ATM router uden modem.

Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-06 20:43

On Thu, 12 Jan 2006 19:51:34 +0100, Kasper Dupont
<97433931969262013913@expires.23.feb.2006.kasperd.net.invalid> wrote:

> Hvis man har et ADSL modem laver modemet vel trafikken om, så der
> køres PPPoA på den ene side og PPPoE på den anden side? (Under
> antagelse af, at der anvendes PPP).

Næh, ikke nødvendigvis. Det kan være PPPoA på den ene side og 'ren' IP
på Ethernet på den anden side, eller RFC1483 (som TDC bruger) på ADSL-
siden og ren Ethernet eller PPPoE på LAN-siden.

-A