Program til at teste netkabel?
Fra : MRN

Dato : 09-01-06 12:34

Hejsa gruppe!

Nu har jeg fået lavet nogle netkabler, men findes der et program man kan
installere på en computer, for at teste hvor godt kablet er? I min routers
opsætning er der en "Cable test", men den fortæller mig bare om der er
tilsluttet et kabel, ikke hvor godt det er...
Jeg ved godt at man kan købe forskellige kabeltestere, men de koster som
regel spidsen af en spidsmus.
Så altså, findes der noget software der kan gøre ovenstående?

Mvh
MRN

Fra : Max

Dato : 11-01-06 11:25

Hej

> Jeg ved godt at man kan købe forskellige kabeltestere, men de koster
> som regel spidsen af en spidsmus.
> Så altså, findes der noget software der kan gøre ovenstående?

Jeg tror ikke man solgte kabeltestere hvis det bare lige
kunne gøres med et lille stykke software.

Mvh Max

Fra : JS

Dato : 11-01-06 11:58

Max wrote:
> Hej

> Jeg tror ikke man solgte kabeltestere hvis det bare lige
> kunne gøres med et lille stykke software.

Fordelen ved en kabeltester er vel at du ikke behøver at tilslutte det
diverse enheder for at teste om det er monteret korrekt.

Fra : Arne Keller

Dato : 11-01-06 12:08

MRN wrote:
> Hejsa gruppe!
>
> Nu har jeg fået lavet nogle netkabler, men findes der et program man kan
> installere på en computer, for at teste hvor godt kablet er?

Du kan naturligvis ikke måle de elektriske egenskaber gennem dit
netkort, så du kan ikke måle om kablerne overholder kabling standarden.
Hvis du ønsker at måle kablerne op mod standarden skal du bruge en
kabeltester som beskrevet her:
http://www.flukenetworks.com/us/Solutions/Copper+Test+Solutions/Overview.htm

Derimod kan du lave en Bit Error Test (BERT) som viser dig om
kommunikationen er fejlfri, denne test vil vise dig alle bit fejl
opstået i dine netkort, kabler og som resultat af kommunikationen mellem
disse enheder.
Hvis dit netkort har managemnt software kan du muligvis aflese bit
errors direkte på dit kort, alternativt kan det aflæses i din switch
hvis den har SNMP mangemnet.

Alternativt findes der software og hardware til BERT test, søg lidt på
Google.

> I min routers
> opsætning er der en "Cable test", men den fortæller mig bare om der er
> tilsluttet et kabel, ikke hvor godt det er...

Der findes aktivt udstyr som kan måle flere parametre i samspillet med
kablingen, det forekommer normalt kun i ret professionelt udstyr.
Det har været arbejdet på at inkludere dette som krav i forbindelse med
den kommende 10GBASE-T standard.

> Jeg ved godt at man kan købe forskellige kabeltestere, men de koster som
> regel spidsen af en spidsmus.

Snarere spidsen af en jetjager
For en kvalitets tester skal du betale et sted mellem 50-90.000 afhængig
af konfiguration og tilbehør.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.