Et dumt spørgsmål...
Fra : MRN

Dato : 05-01-06 21:44

Ja, sikkert et dumt spørgsmål, men hvad er forskellen på UTP og STP
netværkskabel? Og UTP og STP RJ45 stik?

Jeg skal nemlig lave noget privat net, og skal bruge 100 meter kabel. Men
der er ca 100 kroners forskel på UTP og STP kabel... Så hvad er til hvad, og
hvad skal jeg bruge? Det er ikke noget gigabit netværk, bare almindelig
10/100...

Mvh
MRN

Fra : Arne Keller

Dato : 05-01-06 22:06

MRN wrote:
> Ja, sikkert et dumt spørgsmål,

Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar

> men hvad er forskellen på UTP og STP

UTP = uskærmede parsnoede kabler
STP = skærmede parsnoede kabler

> netværkskabel? Og UTP og STP RJ45 stik?

Igen: UTP er uskærmet STP er skærmet.

> [...]
> hvad skal jeg bruge? Det er ikke noget gigabit netværk, bare almindelig

Du skal bruge UTP som 92% af alle netværk i verden.

Du bør bruge minimum Cat5E/ClassD produkter. Hvis du bare skal bruge
patchkabler fra maskine til maskine, så køb dem færdige i stedet for at
bøvle med at lave dem selv.

Hvis det er til fast installation bør du som minimum installere Cat6/ClassE.

Vær sikker på at alle de produkter du køber kommer fra samme producent,
derved stiger dine chancer for at få noget som fungerer sammen uden
problemer.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : MRN

Dato : 05-01-06 22:19

> Du bør bruge minimum Cat5E/ClassD produkter. Hvis du bare skal bruge
> patchkabler fra maskine til maskine, så køb dem færdige i stedet for at
> bøvle med at lave dem selv.
Først var det også meningen at bruge færdige kabler, men de skal igennem tre
vægge (derfor dur trådløst ikke - er prøvet), og der skal jo noget af et hul
til for at få et RJ45 stik igennem

> Hvis det er til fast installation bør du som minimum installere
> Cat6/ClassE.
Også hvis det bare er mellem en router og en switch/to pc'ere?

> Vær sikker på at alle de produkter du køber kommer fra samme producent,
> derved stiger dine chancer for at få noget som fungerer sammen uden
> problemer.
Vil det her kunne du sammen:
http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=NKT-1-0
og
http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=NK-15-1

Mvh
MRN

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-01-06 22:36

"MRN" <hvadtrorduselv@haha.dk> skrev :

>Vil det her kunne du sammen:
>http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=NKT-1-0
>og
>http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=NK-15-1

hvis du har en crimptang - ja, måske

(kan det svare sig at fedte med det selv ?)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : MRN

Dato : 05-01-06 22:43

> hvis du har en crimptang - ja, måske
Ja, jeg har en tang...

> (kan det svare sig at fedte med det selv ?)
Som jeg skrev i samme tråd, så er der tre vægge (beton) imellem... Og et
RJ45 stik kræver et (alt for) stort hul...

Mvh
MRN

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-01-06 22:37

> [...]

>vægge (derfor dur trådløst ikke - er prøvet), og der skal jo noget af et hul

13-14mm er da ikke "noget af et hul" ;)

Fra : Arne Keller

Dato : 05-01-06 22:44

MRN wrote:

> Først var det også meningen at bruge færdige kabler, men de skal igennem tre
> vægge (derfor dur trådløst ikke - er prøvet), og der skal jo noget af et hul
> til for at få et RJ45 stik igennem

Så anvend installationskabel og 2 fastmonterede vægstik, sammen med 2
færdigkøbte patchkabler.

> Også hvis det bare er mellem en router og en switch/to pc'ere?

Ja, cat5 er nu mere end 10 år gammelt.
Cat6 giver dig bedre headroom og større chance for at dine applikationer
fungerer optimalt, prisen er kun lidt højere.

> Vil det her kunne du sammen:
> http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=NKT-1-0
> og
> http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=NK-15-1

Jeg kan ikke tyde noget som helst andet end at kablet er Cat5E,
producenten er ukendt og der findes ingen data på han stikket som du
slet ikke bør bruge.

Gå i stedet ned til din lokale elektriker og få nogle anerkendte
produkter af ham til fast installation, så behøver du også bare at købe
det kabel du behøver.