Åbne for NTP i Linksys?
Fra : Roller

Dato : 29-12-05 23:04

Hej

Hvordan åbner jeg for NTP på en Linksys wrt54g? Porten skal benyttes til at
opdatere et ur på min netværks-dvd. Kan i hjælpe med dette problem.

/Roller

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-12-05 00:15

On Thu, 29 Dec 2005 23:04:17 +0100, "Roller" <ingen@mail.dk> wrote:

> Hvordan åbner jeg for NTP på en Linksys wrt54g? Porten skal benyttes
> til at opdatere et ur på min netværks-dvd. Kan i hjælpe med dette problem.

Du har en box siddende på indersiden, som du ønsker synkroniseret via
NTP? Det er ikke nødvendigt at 'åbne for' NTP (lave statisk NAT for
det) for at få NTP til at køre i det setup.

-A

Fra : Roller

Dato : 30-12-05 07:37

> Du har en box siddende på indersiden, som du ønsker synkroniseret via
> NTP? Det er ikke nødvendigt at 'åbne for' NTP (lave statisk NAT for
> det) for at få NTP til at køre i det setup.

Hej Asbjørn

Jeg kan ikke synkronisere mit ur på en dvd der kører over nettet. Jeg har
fundet følgende anbefaking i et forum. De skriver følgende:

Copy:
NTP FAIL betyr sannsynligvis at du har en eller annen brannmur eller
IP-filter mellom 558 (dvd) og ntp serveren (forutsatt at du har koblet den
til nett, men det tar jeg for gitt). Min ADSL-router var satt opp med
filtrering av alle innkommende pakker under 1024 (både for UDP og TCP). For
at NTP skal fungere må man åpne port 123 (ntp) for UDP siden NTP bruker port
123 både som inn og ut port.
I mitt tilfelle fikk den altså sendt requesten ut (ingen filtrering på
utgående pakker), men fikk altså ikke svar siden ADSL routeren stoppet
pakken som kom tilbake (med riktig tid) på port 123.
End.

Han nævner NTP skal have adgang via port 123?

/roller

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-12-05 08:31

On Fri, 30 Dec 2005 07:36:58 +0100, "Roller" <ingen@mail.dk> wrote:

> Han nævner NTP skal have adgang via port 123?

Det er rigtigt, men det er i udgående retning, ikke indkommende.
Routeren NAT'er den udgående trafik (som alt mulig andet udgående, fx
web), og derfor skal der som sagt ikke sættes statisk NAT op
indgående.

Hvis du selv havde en NAT-server, der skulle kunne nås fra Internet,
så skulle du til at rode med statisk NAT for at få det ind til din
server.

-A

Fra : Roller

Dato : 30-12-05 10:19

> [...]
>
> Hvis du selv havde en NAT-server, der skulle kunne nås fra Internet,
> så skulle du til at rode med statisk NAT for at få det ind til din

Okay... det er lidt for kryptisk for mig. Jeg må indrømme at jeg ikke har
sat mig ordentlig ind i routeren og dens virkemåde. Summa summarum... så har
jeg fået skidtet til at virke. det var ikke NTP, 123, osv. Hele problemet lå
i at maskinen skulle have opdateret firmware. Jeg havde ellers opdateret en
gang, men jeg prøvede endnu engang og så var den der!!! Jeg forstår mig ikke
på den slags. Ellers tak for din hjælp Asbjorn.

Venligst
Roller