PPPoE - et problem i
Fra : Jack L.

Dato : 29-12-05 00:11

Hej gruppe,
jeg har fået en bredbåndsforbindelse hos ComX og ønsker derfor at købe en
router (uden dial-up / modem). Jeg ønsker dog at have afklaret hvorvidt
PPPoE-protokollen vil være et problem ved almindelig brug af internettet,
idet PPPoE ikke er en del af standard Ethernet-pakken. Er det muligt at
deaktivere PPPoE i routerne, fx D-Link DI-624 eller NetGear WGR614?

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Hans

Dato : 29-12-05 00:19

Jack L. wrote:
> [...]
> almindelig brug af internettet, idet PPPoE ikke er en del af standard
> Ethernet-pakken. Er det muligt at deaktivere PPPoE i routerne, fx

Som standard er begge routere sat op til DHCP-baseret ethernet, hvilket du
skal anvende hos ComX, så jeg forstår ikke helt hvorfor du bringer PPPoE på
banen.

Hans

Fra : Jack L.

Dato : 29-12-05 15:13

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message
> [...]
> skal anvende hos ComX, så jeg forstår ikke helt hvorfor du bringer PPPoE

Jeg spørger fordi PPPoE er en protokol som benyttes i dial-up forbindelser,
hvilket ikke er tilfældet med ComX. Derfor vil jeg vide om protokollen kan
volde problemer?

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Max

Dato : 29-12-05 15:26

Hej Jack

> Jeg spørger fordi PPPoE er en protokol som benyttes i dial-up
forbindelser,
> hvilket ikke er tilfældet med ComX. Derfor vil jeg vide om protokollen kan

Jeg har ikke det store begreb om det, men jeg køre da PPPoE på en
ADSL forbindelse på en Linksys Router, og nogle af mine klienter
kører DHCP på samme Router.

Mvh Max

Fra : Bullermand

Dato : 29-12-05 15:55

> Hej Jack
> Jeg har ikke det store begreb om det, men jeg køre da PPPoE på en
> ADSL forbindelse på en Linksys Router, og nogle af mine klienter
> kører DHCP på samme Router.

Hej
LOl ja men på hvad side af routeren kører du hvad ?
Du har ingen magt over hvad der sker på "ydersiden" af din router, det er
din udbyder.

Men den anden side kan du bestemme om der skal køres DHCP eller du vil sætte
IP'er op selv.

TDC vil f.eks gerne ha man skifter til DHCP og ikke bruger PPPOE, jeg er
selv lige flyttet til DHCP

mvh
God Nytår

Fra : Max

Dato : 29-12-05 18:22

Hej

> LOl ja men på hvad side af routeren kører du hvad ?
> Du har ingen magt over hvad der sker på "ydersiden" af din router, det er
> din udbyder.

Har jeg talt om ydersiden ?

Måske misforstod man det jeg skev, der var ikke tale om den fysiske
samme router til flere klienter, men en router til hver klient.

> TDC vil f.eks gerne ha man skifter til DHCP og ikke bruger PPPOE, jeg er
> selv lige flyttet til DHCP

Sjovt nok virker DHCP ikke hvis man har fast IP hos TDC.

Mvh Max

Fra : Hans

Dato : 29-12-05 18:48

Max wrote:

> Sjovt nok virker DHCP ikke hvis man har fast IP hos TDC.

Hvad mener du? Bliver du periodevis smidt af hvis du kører DHCP?

Hans

Fra : Max

Dato : 29-12-05 20:44

Hej Hans

> Hvad mener du? Bliver du periodevis smidt af hvis du kører DHCP?

De seneste router jeg satte op, ja den satte jeg op til at hente en
IP automatisk, men der meldte TDC montøren tilbage at det ikke
virkede og den skulle køre PPPoE.

Ps: Jeg kan forøvrigt ikke få VPN til at virke hvis jeg køre DHCP
på lokalnetværket bag Routeren.

Mvh Max

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-12-05 21:07

On 2005-12-29, Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> De seneste router jeg satte op, ja den satte jeg op til at hente en
> IP automatisk, men der meldte TDC montøren tilbage at det ikke
> virkede og den skulle køre PPPoE.

Det har ikke noget at gøre med om den har fast IP eller ej, det var blot
den pågældende forbindelse, der kørte PPPoE. Du kan også få fast IP på
DHCP-forbindelser.

--
Andreas

Fra : Hans

Dato : 29-12-05 21:19

Max wrote:
> Hej Hans

> De seneste router jeg satte op, ja den satte jeg op til at hente en
> IP automatisk, men der meldte TDC montøren tilbage at det ikke
> virkede og den skulle køre PPPoE.

Det har nok været medarbejderbredbånd, hvor der ganske rigtigt bruges PPPoE,
eller også en ældre Netexpress forbindelse.

TDC's standard i dag er DHCP uanset om man har dyn. eller fast ip.

> Ps: Jeg kan forøvrigt ikke få VPN til at virke hvis jeg køre DHCP
> på lokalnetværket bag Routeren.

Er det når du får en anden ip, at det holder op med at virke eller virker
det bare ikke generelt?

Hans

Fra : Max

Dato : 29-12-05 21:52

Hej Hans

> Er det når du får en anden ip, at det holder op med at virke eller virker
> det bare ikke generelt?

Det er generelt, når jeg køre DHCP kan jeg bare ikke oprette en VPN
tunel, med fast IP funker det bare med det samme.

Det skal lige siges at problemet opstod da firmware i den Zyxel
Router der står i den anden ende blev opgraderet.

Mvh Max

Fra : Hans

Dato : 29-12-05 21:55

Max wrote:
> [...]
>
> Det skal lige siges at problemet opstod da firmware i den Zyxel
> Router der står i den anden ende blev opgraderet.

Der er formodentlig smuttet en setting i den router du kobler op til i
forbindelse med opgraderingen. Der er tilfælde som kræver at routeren får
indlæst en ny profil efter opgraderingen, og det er måske årsagen her.

Ved du hvilken Zyxel det drejer sig om?

Hans

Fra : Max

Dato : 29-12-05 22:21

Hej Hans

> Ved du hvilken Zyxel det drejer sig om?

En ZyWall 10W

Mvh Max

Fra : Hans

Dato : 30-12-05 01:22

Max wrote:
> Hej Hans

> En ZyWall 10W

Det passer ganske godt. Der er en del problemer og ændringer omkring VPN i
de nyeste firmwares:

http://www.zyxel.pl/ftp/MIRROR-FTP-ZYXEL/ZyWALL10W/firmware/

Der er et PDF-dokument i hvert arkiv, og her kan du se hvad der er ændret.

Hans

Fra : Max

Dato : 30-12-05 21:39

Hej Hans

> Der er et PDF-dokument i hvert arkiv, og her kan du se hvad der er ændret.

Takker for info, kikker på sagen.

Mvh Max

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-12-05 15:53

On Thu, 29 Dec 2005 15:12:32 +0100, "Jack L." <jack_nospam@nospam.dk>
wrote:

> Jeg spørger fordi PPPoE er en protokol som benyttes i dial-up forbindelser,
> hvilket ikke er tilfældet med ComX. Derfor vil jeg vide om protokollen kan
> volde problemer?

Nej. Bare lad være med at slå PPPoE til, hvis du ikke vil bruge det.

-A