Start program via. sudo
Fra : Kasper Johansen

Dato : 18-01-06 14:40

Hej gruppe.

Jeg vil gerne, via. sudo, starte et program, der skal kører på serveren.

Problemet opstår i idet, at når jeg kører kommandoen:

exec("sudo mitprogram");

....så bliver programmet ved med at køre, og PHP bliver ligeledes ved men
at vente på input, som at du kan returnere. Scriptet afsluttes derfor
aldrig.

Hvordan starter jeg programmet, uden at PHP venter på input fra det?

Kasper Johansen

Fra : Jesper H

Dato : 18-01-06 17:10

Dette er uprøvet:
<?php
exec("sudo mitprogram &");
?>
Men kan det være svaret?

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Kasper Johansen

Dato : 18-01-06 18:11

Jesper H skrev:
> <?php
> exec("sudo mitprogram &");
> ?>
> Men kan det være svaret?

Det sidste "&"-tegn, gør altså at PHP ikke venter på input fra
programmets afslutning?

Kasper Johansen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-01-06 18:17

On Wed, 18 Jan 2006 18:11:09 +0100, Kasper Johansen
<kaspernj@gmail.com> wrote:

>Det sidste "&"-tegn, gør altså at PHP ikke venter på input fra
>programmets afslutning?

Det betyder typisk, at programmet bliver afviklet som en
baggrundsproces.

Dog, en hurtig test viser at der ikke er forskel på følgende:
   exec("sleep 10"); print "foo";
og
   exec("sleep 10 &"); print "bar";

Begge venter i 10 sekunder, før php printer noget. Det samme med fx
"nohup sleep 10 &", så det er heller ikke en løsning.

Skal php afvikles via en webside? I modsat kald kunne en mulighed være
at forke processen med pcntl-funktionerne. Det er dog ikke en
anbefaling, hvis man ikke er bekendt med processtyring.

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Ove Lie

Dato : 18-01-06 18:26

"Peter Brodersen" <usenet2006@ter.dk> skrev i melding

> [...]
> baggrundsproces.
>
> Dog, en hurtig test viser at der ikke er forskel på følgende:

hvad med at avvikle et bashprogram som avikler "program &" ?

Bare en mulig ide.

-Ove

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-01-06 18:32

On Wed, 18 Jan 2006 18:25:58 +0100, "Ove Lie" <Ove.Ed.Lie@c2i.net>
wrote:

>hvad med at avvikle et bashprogram som avikler "program &" ?

Det prøvede jeg også. Det ændrede heller ikke på noget (uanset om både
bashprogrammet i sig selv, og det afviklede program blev nohup'et og
&'et)

Så lang tid tager det nu ikke at teste, og sleep er en fin kommando at
teste med

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Ove Lie

Dato : 18-01-06 19:30

> Så lang tid tager det nu ikke at teste, og sleep er en fin kommando at
> teste med

bare en vill ide fra meg. Har ikke noen php-server og teste mot just nu

-Ove

Fra : Kasper Johansen

Dato : 18-01-06 19:38

Peter Brodersen skrev:
> [...]
> &'et)
>
> Så lang tid tager det nu ikke at teste, og sleep er en fin kommando at

Det jeg helt præcist, skal bruge scriptet til, er at genstarte en
QEMU-emulation. Jeg vil, som fortalt, gøre dette ved at sende en
shell-kommando fra "root" (eller en anden bruger), som derefter startet
QEMU-scriptet med samme kommando som det var startet fra (hentet ved
hjælp af "ps -aux").

Jeg tvangsflusher et redirect-script ud (JavaScript), som gør at så
snart at PHP-scriptet går kold over QEMU, vil brugeren blive redirectet.
Scriptet vil herefter kører som normalt.

Umiddelbart afsluttes QEMU-emulationen ikke, når PHP-scriptet får et
timeout (da der ikke kom noget input).

Jeg syntes dog ikke, at dette er den rigtige måde, at gøre det på. Så
jeg ville stadigvæk blive meget glad, hvis der var en derude, der havde
en løsning på mit problem.

Kasper Johansen