tom linie i begyndelsen af en form
Fra : Leonard

Dato : 16-01-06 11:56

Om det er PHP, der er skurken ved jeg ikke, men det er her jeg oplever
problemet:

Har en <form method='post' action='act.php'> med et <textarea
name='tekst'></textarea>

Hvis der indledes med en eller flere tomme linier i textarea, så
mangler den første tomme linie i variablen, når den skal behandles på
act.php

Det vil jeg gerne undgå på en eller anden måde, og løsningen er ikke
at indsætte en tom linie hver gang, for det er ikke altid at den er
der.
Nogen forslag?

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Fra : Palle Hansen

Dato : 16-01-06 12:05

Leonard wrote:
> [...]
>
> Hvis der indledes med en eller flere tomme linier i textarea, så
> mangler den første tomme linie i variablen, når den skal behandles på

Det problem genkender jeg ikke umiddelbart. Hvordan ser den kode ud, som
behandler data?

Fra : Leonard

Dato : 17-01-06 14:52

Palle Hansen <palle@na.invalid> wrote:

>Det problem genkender jeg ikke umiddelbart. Hvordan ser den kode ud, som
>behandler data?

Jeg har også beskrevet problemet omvendt end det egentlig er, så jeg
prøver lige igen:

Jeg har en tekst i en variabel: $tekst. Denne variabel kan være
indledt af et eller flere linieskift '\n\r' eller '\n'.
Problemet er at når teksten vises i et textarea:

print "<textarea name='tekst'>$tekst</textarea>";

så forsvinder det første linieskift.
Kan jeg undgå det eller må jeg bare tjekke om der er et linieskift og
så indsætte et ekstra, hvis der er et, så det kan forsvinde igen?

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Fra : Palle Hansen

Dato : 17-01-06 15:04

Leonard wrote:

> print "<textarea name='tekst'>\n$tekst</textarea>";
>
> så forsvinder det første linieskift.

Prøv at sætte et fast linieskift på, inden indholdet udskrives

Fra : Martin

Dato : 16-01-06 17:28

Leonard wrote:
> [...]
>
> Det vil jeg gerne undgå på en eller anden måde, og løsningen er ikke
> at indsætte en tom linie hver gang, for det er ikke altid at den er

prøv at skrive
<form style="margin:0;" method="post" action="act.php">

eller i dit stylesheet skriv
form {
margin:0;
}

Fra : Leonard

Dato : 17-01-06 14:47

Martin <maa@scandesigns.dk> wrote:

>prøv at skrive
><form style="margin:0;"

Det har intet med hvordan det ser ud at gøre, så jeg tror ikke
problemet kan styles væk.

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/