Streaming af billeder
Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-01-06 01:33

Hejsa....

Er der nogen der kender en metode til at Streame billeder fra enten
Gd2Lib eller ImageMagic.?

Det handler om billeder der altid bliver genereret 'on the fly'.

Og da det er ret tunge billeder (ukomprimeret ca. 2-3 MegaBytes, hårdt
komprimeret ca. 2-300 KiloBytes) tager det jo en vis tid først at
behandle billederne, og derefter også en vis tid at transmittere
billederne.

Det ville derfor være ønskeligt, at transmissionen skete sideløbende med
at bearbejdningen skred frem.

Jeg har leget lidt med mulighederne for Interlace og Progresive Codning,
men ingen af disse synes at give det ønskede resultat.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bent Stigsen

Dato : 08-01-06 13:49

Arne Feldborg wrote:
> [...]
>
> Jeg har leget lidt med mulighederne for Interlace og Progresive Codning,
> men ingen af disse synes at give det ønskede resultat.

Nej, det vil nok ikke kunne lade sig gøre for traditionelle billeder i
det hele taget. Det ville betyde at softwaren gradvist skulle
forhindre dig i at ændre i billedet, hvor det ville have betydning for
de data som allerede er sendt (eller kunne forudsige hvor langt du er
kommet med billed-behandlingen).

Det ville måske være muligt med et animeret gif-billede, hvor delvise
ændringer kan sendes som frames. Nogle video-formater vil også kunne
håndtere dette. Det er "bare" lige at finde noget software som
understøtter det. Jeg har ikke lige noget bud på det.

En anden mulighed er at gøre behandlingen helt eller delvist på
klienten, ved hjælp af en flash-movie eller java-applet.

/Bent

Fra : Frederik Sunne

Dato : 08-01-06 13:51

Hej Arne,

Med progressive indkodning af jpeg billeder opnår du at billedet
fortolkes før alle pakker er fremme, og derfor skal man ikke vente
på hele billedet kommer frem før man kan se noget af billedet. Det man
ser er, at billedet først er meget uskarpt og gradvis opnår skarphed.
Ved "on the fly" generering (hvad skal du egentlig gøre ved
billederne??), som typisk er skalering, kan du jo generere en lokal
temporær version og så give den rigtige header og derefter smide
billedet i output bufferen:

$file = './test.jpg';
header( "Content-type: image/jpeg" );
@readfile( $file );

hvis det ikke er hurtig nok, kan du jo springe ledet med at smide
det ned på disken, men istedet smide data fra ram direkte ud i
output bufferen.

Mvh,

Frederik

Fra : Frederik Sunne

Dato : 08-01-06 13:53

Arne Feldborg wrote:

> Det ville derfor være ønskeligt, at transmissionen skete sideløbende med
> at bearbejdningen skred frem.

Det er helt udelukket da man ikke i PHP kan oprette sin egne tråde
(såvidt jeg ved), hvilket er rigtig trist og een af de ting som gør PHP
til et primitivt sprog.

Mvh,

Frederik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-01-06 17:00

On Sun, 08 Jan 2006 13:52:54 +0100, Frederik Sunne
<frederik_sunneFJERNMIG@hotmail.com> wrote:

>Det er helt udelukket da man ikke i PHP kan oprette sin egne tråde
>(såvidt jeg ved), hvilket er rigtig trist og een af de ting som gør PHP
> til et primitivt sprog.

Med forbehold for at jeg misforstår det med tråde:

http://dk2.php.net/manual/en/ref.pcntl.php

- php kan mange ting.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Frederik Dam Sunne

Dato : 08-01-06 18:59

Mads Lie Jensen wrote:

> Med forbehold for at jeg misforstår det med tråde:
>
> http://dk2.php.net/manual/en/ref.pcntl.php

Det har du, som altid er Wikipedia din ven:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thread_%28computer_science%29

> - php kan mange ting.

Bestemt, og jeg bruger det også til dagligt. Problemet med PHP er at man
har baseret store applikationer på netop PHP, hvor der efterhånden er et
hav af teknikker og frameworks, som er mere langt oplagte, pga.
hastighed både mht. afvikling og udvikling, samt vedligehold og
dokumentation. jeg tænker her på: .Net, Ruby
(http://www.ruby-lang.org/en/)og Plone (http://plone.org/).

Til quick and dirty webscripts er PHP dejlig nemt at gå til og fungerer
fint, men jeg er een af dem som glæder sig rigtig meget over initiativer
som http://www.php-compiler.net/

My 2 pennies worth,

Frederik