Flere forskellige sprog på hjemmeside
Fra : Steffen Sørensen

Dato : 25-01-06 08:19

Kære alle,

Jeg har et lille problem jeg håber i kan hjælpe mig med, jeg er
ved at opbygge en hjemmeside den skal laves på 3 sprog: Dansk,
Engelsk samt tysk. Det jeg godt kunne tænke mig er at indlægge et
script på min side således at den fremkommer på det valgte sprog,
er det mulig at scripte således at man kun har en enkelt side med
et script der så viser siden på et valgte sprog?

Er der nogen der kender en side eller nogle steder hvor man kan
læse og lære at lave det sådan?

Jeg håber i kan hjælpe mig.

På forhånd mange tak
Steffen Sørensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-01-06 10:49

On 25 Jan 2006 07:19:13 GMT, Steffen Sørensen <skive@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>er det mulig at scripte således at man kun har en enkelt side med
>et script der så viser siden på et valgte sprog?

Helt sikkert, det er kun spm. om, hvor besværligt det skal være ...
Og det afhænger lidt af, hvad din side indeholder.

Selve styringen af, om det ene eller sprog skal vises kan laves på
flere måder, men jeg ville nok vælge at sætte en session-variabel til
det - evt. en ccokie.

Hvordan du så vil kode visningen, afhænger nok af hvor meget tekst der
skal udskiftes. Hvis det mest er fx labels til tabel-udskrifter, så
kan det evt. lægges ind i en database (samme database, hvor du henter
tabeldata, men i en separat tabel.

Hvis det handler om lidt større tekstklumper, så lav evt. teksten som
include-files el.lign. Og hvis det er rigtigt store tekstmængder,
ville jeg nok vælge at lave dem som separate sider.

>Er der nogen der kender en side eller nogle steder hvor man kan
>læse og lære at lave det sådan?

Desværre, men det er der måske andre der gør. Det har været diskuteret
tidligere i denne gruppe, så prøv evt. at søge tilbage.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-01-06 11:05

On Wed, 25 Jan 2006 10:49:14 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Det har været diskuteret
>tidligere i denne gruppe, så prøv evt. at søge tilbage.

Hvis du fx går på:
<url:
http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp/>
og skriver "sprog" i søgeboksen, kommer der en del indlæg frem, som
sikkert kan inspirere.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 25-01-06 11:17

"Steffen Sørensen" <skive@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> et script der så viser siden på et valgte sprog?
>
> Er der nogen der kender en side eller nogle steder hvor man kan

Du opretter en tabel i en database med minimum følgende felter:

TekstID, SprogKode, Tekst

hvor kombinationen af TekstID og SprogKode skal være entydig. Du skal så
blot have din side til at vise teksten med den/de ønskede TekstID på det
ønskede sprog.

Du kan så bede brugeren om at vælge sit foretrukne sprog og gemme det i en
cookie, eller bedre endnu bruge

Sprog = Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE")

til automatisk at fastslå hvilket sprog, brugerens browser er sat op til at
bruge. Den returnerer

da for dansk
de for tysk
en for engelsk

og du får en enklere kode, hvis du også bruger disse værdier for SprogKode.

Mvh

C@rsten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-01-06 11:53

Carsten Pedersen skrev:

> Sprog = Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE")

Vær opmærksom på at HTTP_ACCEPT_LANGUAGE ofte vil returnere en
liste af sprog (se evt. hvad din egen browser står til her:
<http://www.gyros.dk/usenet/asp/sprog.asp>).

> til automatisk at fastslå hvilket sprog, brugerens browser er
> sat op til at bruge. Den returnerer

Man får en prioriteret liste over sprog - i nogle tilfælde med
sprogvarianter indlagt (fx en-us for amerikansk engelsk).

Jeg lavede for en del år siden et script der vælger sprogversion
baseret på HTTP_ACCEPT_LANGUAGE. Det er til fri afbenyttelse (og
modificering) her:
<http://www.gyros.dk/usenet/asp/sprog2.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 25-01-06 14:10

Jens GyldenkærneClausen wrote in
> [...]
sprogversion
> baseret på HTTP_ACCEPT_LANGUAGE. Det er til fri afbenyttelse

Tak for hjælpen alle, nu har jeg noget jeg kan gå videre med.

Bedste hilsner
Steffen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 25-01-06 16:34

Steffen Sørensen wrote:
> Jens GyldenkærneClausen wrote in
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Tak for hjælpen alle, nu har jeg noget jeg kan gå videre med.
>
> Bedste hilsner
> Steffen

Vær lige opmærksom på at IE returnerer "da" OP returnerer "dan" og FF
returnerer "en-us". Så metoden kan ikke bruges, hvis det skal virke i alle
browsere for FF vil altid få et forkert sprog. Jeg havde selv problemet oppe
den 14-01-06 og det kosted noget blod og sved inden det gik op for mig, at
de simpelt kom med forskelle resultater.

Jeg gik en anden vej for at løse det. Jeg placerer de dansk sprogede
elementer i en div som jeg giver klasse der fortæller at det er dansk og det
samme med de engelsksprogede elementer. og så indlæser jeg et særskilt CSS
ark for det valgte sprog der simpelthen tænder og slukker de berørte divs

..english
{
visibility: visible;
}
..danish
{
visibility: hidden;
display: none;
}

Man kan nemlig godt indsætte stylesheets dynamisk men ikke inkluderede
filer.

Et alterenativ kunne være en funktion, der i stedet skrev de ønskede værdier
i starten af domentet.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-01-06 17:07

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Vær lige opmærksom på at IE returnerer "da" OP returnerer
> "dan" og FF returnerer "en-us".

Det der returneres afhænger af hvad brugeren har valgt i sin
opsætning - eller af browserens standardvalg hvis brugeren ikke har
ændret noget. En dansk browser vil normalt have dansk som
foretrukkent sprog, mens en engelsk browser har engelsk som
førstesprog.

Min Firefox returnerer følgende:

   da,en-us;q=0.7,en;q=0.3

Min Opera returnerer denne streng:

   da,en;q=0.9

Og min IE returner denne:

   da,en-us;q=0.5

Jeg har aldrig set en browser der leverer en sprogkode på tre tegn
(som du skriver at Opera gør) - hvilken version har du set det med?

> Så metoden kan ikke bruges, hvis det skal virke i alle browsere

Den funktion jeg linkede til tager højde for at nogle anvender
sprogkoder på mere end to tegn. Den tager også højde for at der kan
være mere end ét sprog i listen (samt at den bedste sprogmulighed
måske ikke står først på listen).

> for FF vil altid få et forkert sprog.

Man kan ikke gardere sig mod folk der anvender en engelsksproget
browser uden selv at have ændret sprogpræferencen. Derfor er det
god latin altid at sørge for at give brugeren mulighed for selv at
vælge sproget via et normalt link.

Men omvendt er HTTP_Accept_Language den mest brugbare parameter når
man skal undersøge hvilket sprog brugeren ønsker en webside
præsenteret på - eftersom det er den eneste brugeren selv kan
vælge.

> [...]
> at det er dansk og det samme med de engelsksprogede elementer.
> og så indlæser jeg et særskilt CSS ark for det valgte sprog

Hvordan ser det ud i en browser der ikke forstår css?

Din metode gør det hurtigt at skifte mellem de to sprog - hvad der
selvfølgelig er smart nok. Men ulempen er at man skal hente dobbelt
så meget tekst som nødvendigt, samt at siden kan se mærkelig ud for
søgemaskiner eller i browsere uden css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 25-01-06 18:24

> [...]
> ændret noget. En dansk browser vil normalt have dansk som
> foretrukkent sprog, mens en engelsk browser har engelsk som

Se det troede jeg også var en selvfølge.

> Jeg har aldrig set en browser der leverer en sprogkode på tre tegn
> (som du skriver at Opera gør) - hvilken version har du set det med?

OP 8.5 og FF1.0.7

> [...]
> sprogkoder på mere end to tegn. Den tager også højde for at der kan
> være mere end ét sprog i listen (samt at den bedste sprogmulighed

Det er en ASP side så funktionen kan man ikke se

> [...]
> browser uden selv at have ændret sprogpræferencen. Derfor er det
> god latin altid at sørge for at give brugeren mulighed for selv at

Efter min mening så bruger man formentlig en browser på ens eget sprog og
det er derfor fint nok at automatisk stille sproget.

Det sidste er jeg lidt valen over for, jeg kan ikke fordrage gateway sider
med sprog som eneste funktion og en menu hvor flere sprog komkurerer om
opmærksomheden, er jeg heller ikke så vild med. På den anden side har du
selvfølgelig ret i at brugeren skal have muligheden for at vælge.

> [...]
> man skal undersøge hvilket sprog brugeren ønsker en webside
> præsenteret på - eftersom det er den eneste brugeren selv kan

Det må jeg lige have en foklaring på?

> Hvordan ser det ud i en browser der ikke forstår css?

Begge sprog vises.

> [...]
> selvfølgelig er smart nok. Men ulempen er at man skal hente dobbelt
> så meget tekst som nødvendigt, samt at siden kan se mærkelig ud for

Jeg er grundlæggende ikke helt tilfreds med det dobbelte dokument, fordi det
giver problemer i lynx, der afslører at jeg ikke har to, men fire menuer og
som viser.alt hvad der er skjult i dokumentet. Hvilket også sker når man
slår CSS fra. Accesskeys holder også op med at virke når begge sprog er
aktive. Det er ikke muligt at angive metagtags på det rigtige sprog. Så det
har flere svagheder end man lige ser.

Så jeg kommer til at splitte filerne op for at blive fuldt tilgængelig ;-(
Jeg satte kun siderne online fordi jeg var lidt under pres fra de blinde,
der har hjulpet mig indtil nu, de var nysgerrige over for hvad næste version
ville kunne.

Men indtil videre befinder tingene sig meget langt nede i alfabet omkring K
vil jeg tro Så der er et stykke vej til en egentlig beta version ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-06 12:06

> OP 8.5 og FF1.0.7

Prøv at se hvad browserne skriver hvis du besøger siden her:
<http://www.gyros.dk/usenet/asp/sprog.asp>

> Det er en ASP side så funktionen kan man ikke se

Har du overhovedet været inde på siden? Den side jeg linkede til
viser koden til asp-funktionen i klar tekst. Selve funktionen er
ikke brugt på siden.

> Efter min mening så bruger man formentlig en browser på ens
> eget sprog og det er derfor fint nok at automatisk stille
> sproget.

Jeg har i mange tilfælde benyttet engelsksprogede browsere - typisk
fordi den nyeste version ikke har været tilgængelig på dansk. Men
generelt kan man nok godt regne med at de fleste dansktalende
anvender en browser på dansk.

> Det må jeg lige have en foklaring på?

Det foretrukne sprog kan vælges i opsætningen af browseren. Man kan
normalt ikke selv vælge sin ip-adresse eller det domænenavn der
evt. er tilknyttet ip-adressen. I nogle tilfælde kan man selv vælge
hvilken browser der anvendes - og hvilket sprogudgave af browseren
der anvendes - men det gælder ikke alle (der kan fx være
firmabrugere der ikke må installere ny software på computerne).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-01-06 13:08

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Prøv at se hvad browserne skriver hvis du besøger siden her:
> <http://www.gyros.dk/usenet/asp/sprog.asp>

Den siger at FF er engelsk men det er den danske version:

http://80.62.61.212//test/language.jpg

> Har du overhovedet været inde på siden? Den side jeg linkede til
> viser koden til asp-funktionen i klar tekst. Selve funktionen er
> ikke brugt på siden.

Det havde jeg selvfølgelig, jeg troede du have fundet på noget smart til at
komme uden om FF

> Det foretrukne sprog kan vælges i opsætningen af browseren.

Okay så er jeg med, men jeg har nu ikke pillet ved opsætningen og slet ikke
på sprog, det var nok det sidste jeg ville pille ved.

Men FF insisterer på at være en-us, selv om den godt nok taler dansk til mig

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-06 16:01

> Den siger at FF er engelsk men det er den danske version:
>
> http://80.62.61.212//test/language.jpg

Nu var det i første omgang dine oplevelser med sprogkoder på tre
bogstaver jeg spurgte til. Hvad siger din Opera 8.5 på siden?

Vedr. sproget - er det så en dansk original FF eller er det en
engelsk udgave med dansk sprogpakke?

Jeg har en formodning om at FF bibeholder sprogvalget som en del af
profilindstillingerne. Hvis det er rigtigt, vil en opdatering fra
en engelsk udgave af FF til en dansk udgave ikke ændre sproget til
dansk.

> Det havde jeg selvfølgelig, jeg troede du have fundet på noget
> smart til at komme uden om FF

Hele funktionen er gengivet på siden - der står sådan set ikke
andet end selve asp-funktionen. Derfor undrede jeg mig noget over
at du skrev at man ikke kan se funktionen.

> Okay så er jeg med, men jeg har nu ikke pillet ved opsætningen
> og slet ikke på sprog, det var nok det sidste jeg ville pille
> ved.

Hvorfor det? Det er en ganske almindelig indstilling:

Firefox:
- Funktioner => Indstillinger => Avanceret => Sprog

IE:
- Funktioner => Internetindstillinger => Generelt => Sprog

Opera:
- Funktioner => Indstillinger => Generelt

> Men FF insisterer på at være en-us, selv om den godt nok taler
> dansk til mig

Foretrukkent sprog og browserens sprog behøver ikke være det samme.
Der er intet til hinder for at man kan have dansk som foretrukkent
sprog i en engelsk browser - eller omvendt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-01-06 18:29

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Johnny Winther Ronnenberg skrev:
>
> Nu var det i første omgang dine oplevelser med sprogkoder på tre
> bogstaver jeg spurgte til. Hvad siger din Opera 8.5 på siden?

Den siger godt nok kun "da" hos dig

> Vedr. sproget - er det så en dansk original FF eller er det en
> engelsk udgave med dansk sprogpakke?

Når jeg tjekkker under hjælp siger den da-dk

> [...]
> profilindstillingerne. Hvis det er rigtigt, vil en opdatering fra
> en engelsk udgave af FF til en dansk udgave ikke ændre sproget til

Det er sikkert tænkeligt, men installationen er helt frisk og jeg hentede en
komplet version og har ikke opgraderet siden. Det faktisk ret sandsynligt at
noget sådant kunne ske, fordi den udgave af XP der understøtter alle sprog
er engelsk, det er kun grænsefladen der ændres til f.eks. dansk Så IE vil
formentlig give en tilsvarende forkert tilbagemelding, men det har jeg ikke
mulighed for at checke. Men det kunne være interessant at vide.

> [...]

> - Funktioner => Internetindstillinger => Generelt => Sprog
>
> Opera:
> - Funktioner => Indstillinger => Generelt

Jeg foretrækker nu at min computer taler dansk, specielt når telefonen
ringer og en gerne vil have et råd. Så er det lidt nemmere at føre
vedkommende igennem en sekvens. Jeg har nogle stykker der ikke vil af med
W98 og det er et problem. For mange ting kan man huske på rygraden i
virkeligheden ikke så mange, men når man sidder med musen i hånden, så er
det en helt anden sag.

> Foretrukkent sprog og browserens sprog behøver ikke være det samme.
> Der er intet til hinder for at man kan have dansk som foretrukkent
> sprog i en engelsk browser - eller omvendt.

Jeg kender som sagt godt muligheden, det bare ikke lige mig.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg