Problem med single quotes '
Fra : Jimmy Snedker

Dato : 23-01-06 20:54

Hej NG!

Håber nogle kan hjælpe mig med dette problem, jeg har allerede
forsøgt mig client-side-nyhedsgruppen men uden megen held - en
enkelt mente at spørgsmålet hørte til i denne gruppe

På min hjemmeside bruger jeg en tekst-editor (Cross-Browser Rich
Text Editor) til at opdatere og tilføje nyheder. Editoren har
virket fint indtil nu...Problemet opstår når nogle af mine
tekster indeholder et eller flere ' (quotes)...så kan bryder min
editor sammen eller rettere den viser sig slet ikke.

Eksempel:
nedenstående kode generer editoren
sContent = tekst fra database (access)

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!--
//Usage: writeRichText(fieldname, html, css_override, width,
height, buttons, readOnly, fullscreen)
writeRichText('rte1', '<% Response.Write sContent %>', '', 500,
250, true, false, false);
//-->
</script>

Det der går galt er, at kommer der et '(quotes) ind i
javascriptet så vises editoren ikke

Eksempel:
writeRichText('rte1', 'Du må ha' det godt', '', 500,

Hvad kan jeg gøre?? er det javascript-problem eller skal jeg ha'
fat i Asp'en og ha' den til at replace mine Quotes??

Med venlig hilsen

JS

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-06 22:38

Jimmy Snedker skrev:

> Det der går galt er, at kommer der et '(quotes) ind i
> javascriptet så vises editoren ikke

Du skal escape anførselstegnet for at undgå problemer.

> Eksempel:
> writeRichText('rte1', 'Du må ha' det godt', '', 500,

Prøv at se hvad den skriver hvis du leverer det som her:

writeRichText('rte1', 'Du må ha\' det godt', '', 500,

> Hvad kan jeg gøre?? er det javascript-problem eller skal jeg ha'
> fat i Asp'en og ha' den til at replace mine Quotes??

Du skal lave din replace i asp-koden. I første omgang kan du måske
klare dig med replace(inddata, "'", "\'") - men der kan måske være
flere tegn der giver problemer. Giv evt. et link til din side hvis
du vil have hjælp til at teste det.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jimmy Snedker

Dato : 24-01-06 20:29

Hej Jens

> Du skal lave din replace i asp-koden. I første omgang kan du måske
> klare dig med replace(inddata, "'", "\'") - men der kan måske være
> flere tegn der giver problemer.

Dette virker - nu kan man min editor vises
Og jeg er rimelig sikker på, at det kun er quotet der driller

men men...

Der er så opstået et andet problem:
redigere jeg i en tekst (og indsætter et ') og updater den, og jeg så
vil redigere i teksten igen vises tegnet ' som &apos; - det er ikke så
meget et problem i editoren - men mere på de sider der skal vises til
brugerne f.eks at der står " Ha&apos; det godt" - skal jeg ha' en
replace funktion når jeg også updater eller hvordan?

når jeg updater så ser min sql sådan - skal denne laves om?
strSQL = "Update sidetekst set "
strSQL = strSQL & "tekst = '" & Replace(Request.Form("rte1"), "'",
strSQL = strSQL & "Where id = " & Request.Querystring("id")

mvh

Jimmy