Søgefunktion på website
Fra : Carsten Christensen

Dato : 18-01-06 01:55

Hej, jeg har søgt i indlæggene efter emnet, men fandt ikke helt
det jeg søgte.

Jeg skal have lavet en søgefunktion på min hjemmeside, men i
stedet for at lave søgeord, vil jeg gerne søge i selve teksten på
siderne. Hvordan gør jeg lige det nemmest?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-01-06 02:36

Carsten Christensen wrote:

> Jeg skal have lavet en søgefunktion på min hjemmeside, men i
> stedet for at lave søgeord, vil jeg gerne søge i selve teksten på
> siderne. Hvordan gør jeg lige det nemmest?

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/search.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Carsten Christensen

Dato : 18-01-06 11:47

Tak for linket Erik, men jeg havde forestillet mig, at jeg selv ville
lave søgefunktionen også. Men jeg kan selvfølgelig bruge Freefind
først, og så få den anden del til at virke.

Hvordan søger jeg i teksten i de andre html filer på min side?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-06 01:34

Carsten Christensen wrote:

> Hvordan søger jeg i teksten i de andre html filer på min side?

Når først FreeFind har indekseret dine sider (den følger alle links og
indekserer alle sider - undtagen hvad du specifikt angiver ikke skal
indekseres), vil en indtastet frase i søgeboksen fortælle, hvilken side
frasen findes på.

Det fungerer helt gnidningsløst.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 21-01-06 12:27

"Carsten Christensen" <carsten-fjern_dette-@e-ingenior.dk> skrev i en
meddelelse news:43cd91d8$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> stedet for at lave søgeord, vil jeg gerne søge i selve teksten på
> siderne. Hvordan gør jeg lige det nemmest?

Se også http://www.shortlink.dk/85841ac8

<%Dim strSoegeOrd, arrSoegeOrd, strSQL, iCount, strTempSQL
strSoegeOrd = Request.form("strFormSeek")
'<!-- henter dine søgeord i en fra et formfelt -->
strSoegeOrd = Replace(strSoegeOrd, "+", " ")
'<!-- erstatter + med mellemrum hvis der er
'søgt på flere ord adskilt af +
'indsæt selv flere efter behov -->

arrSoegeOrd = Split(strSoegeOrd," ")
' <!-- splitter ordene op ved mellemrum,
' så der søges på hvert enkelt -->

strTempSQL = "Select * FROM tblArticle WHERE ((ArticleData LIKE '%" &
arrSoegeOrd(0) &"%' OR ArticleHeader LIKE '%" & arrSoegeOrd(0) &"%' OR
ArticleSeekword LIKE '%" & arrSoegeOrd(0) &"%')"

'<!-- søger i tre felter i databasen, udbyg efter behov
'skal stå på een linie -->

For iCount = 1 To UBound(arrSoegeOrd)
strTempSQL = strTempSQL & " OR (ArticleData LIKE '%" & arrSoegeOrd(iCount)
&"%' OR ArticleHeader LIKE '%" & arrSoegeOrd(iCount) &"%' OR ArticleSeekword
LIKE '%" & arrSoegeOrd(0) &"%')"
Next
strTempSQL = strTempSQL & ") ORDER BY ArticleHeader"

'<!-- Looper igennem alle søgeord
SQLString = strTempSQL
%>

Hvis du vil have farvemarkeret søgeordene i teksten der fremkommer kan et
gøres således,
| indsættes mellem ordene til farve markerings funktionen

<%

[...]

strSQLSeekWord = SQLString()
SET oRsSeekWord = OpenRecordset(strSQLSeekWord)
'åben recordset på din egen måde

Dim varSeekwords, intLength

For iCount = 0 To UBound(arrSoegeOrd)
varSeekwords = varSeekwords &"|"& arrSoegeOrd(iCount)
Next

IF Right(varSeekwords, 1) = "|" then
intLength = cint(Len(varSeekwords)-1)
varSeekwords = Left(varSeekwords, intLength)
end if
'fjerner | hvis den står som nummer 1
%>

<% IF oRsSeekWord.EOF or oRsSeekWord.bof then response.write

'<--! viser hvis der ikke blev fundet noget
'ellers startes loop, og søgeord sendes med til
'en side der viser søgeordene -->

DO WHILE NOT oRsSeekWord.EOF%>

<% oRsSeekWord.movenext
loop
set oRsSeekWord = Nothing%>

<!-- SIDE DER VISER SØGEORDENE (showseekword.asp) -->

<%

'<--! Start med at hente den side der skal vises-->

Dim S, aWords, strSeek, strSeekWord

strSeekWord= request.querystring("seekword")
strSeek = Replace(strSeekWord, """", "|")
strSeek = Replace(strSeek, "+", "|")
strSeek = Replace(strSeek, "|+", "|")
strSeek = Replace(strSeek, "+|", "|")
if Left(strSeek, 1) = "|" then
strSeek = Mid(strSeek, 2)
end if

S = strSeek
aWords = oRs("ArticleData")

Function markWord(S, aWords)
' Extract HTML Tags
Dim re, vstrippedHTML, i, MatchArr, vTemp
Set re = New RegExp

re.Pattern = "<[^<>]*>"
re.IgnoreCase = True
re.Global = True

' Replace HTML tags
Set MatchArr = re.Execute(S)
vStrippedHTML = re.replace(S,"$!$")

' alert(vStrippedHTML);

' Replace search words
Dim re2
set re2 = New RegExp

re2.Pattern = "(" + aWords + ")"
re2.IgnoreCase = True
re2.Global = True

vTemp = re2.replace(vStrippedHTML,"<strong>$1</strong>")
'<!-- her er det bestemt at ordene bliver markeret med fed-->

' Reinsert HTML
For i = 0 To MatchArr.Count -1
vTemp = Replace(vtemp, "$!$", MatchArr(i),1,1)
Next

markWord = vTemp

End function

Dim ArticleReplace
ArticleReplace = markWord(oRsShowPic("ArticleData"), strSeek)

'<!-- Kalder funktionen der farvekoder dinesøgeord i den valgte tekst -->
%>

<%=ArticleReplace%>

<!--udskriver teksten med søgeordene markeret-->

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-