CMS for en nybegynder
Fra : CD

Dato : 13-01-06 17:25

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig at komme lidt igang med at lave hjemmesider
med cms.

Så ville jeg gerne spørge om hvad der er nemmest og bedst, og hvad det
kræver

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 13-01-06 18:06

CD wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> med cms.
>
> Så ville jeg gerne spørge om hvad der er nemmest og bedst, og hvad

Prøv fullxml.dk - det er nemt at komme igang med, har en masse
indbyggede moduler og du kan stille og roligt udbygge din viden om
html, css, xml og asp

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 14-01-06 14:48

CD skrev:

> [...]
> med cms.
>
> Så ville jeg gerne spørge om hvad der er nemmest og bedst, og hvad det

Hejsa tilbage.

Du stiller ikke kun et absurdt bredt spørgsmål, men faktisk også et der
er umuligt at svare korrekt på!

Hvis vi starter med det sidste, nemlig hvad det kræver, så er den
forholdsvis let at svare på. Intet og alt! Kun din fantasi og krav
sætter grænserne. CMS står for Content Management System, altså et
system til at håndtere dit indhold. Dette kan jo gøres på mange måder,
og du kan sagtens gøre det med en omgang omtanke i navngivning af
foldere, og organisere dit indhold så korrekt som muligt. Dette er blot
en basal indgangsvinkel, hvor du bruger alm. HTML sider der er godt
organiseret. Så er det nemlig ikek så voldsomt svært at opdatere! Går
man til de lidt mere flyvefærdige systemer, så er det typisk at de
organiserer tingene i en database (ser man på tabelstrukturen i
databasen, kunne den sagtens minde om foldere direkte på webserveren!)
og at man har mulighed for at opdatere siderne ved hjælp af
onlineværktøjer. Typisk hedder kravene til disse systemer en webserver
med enten ASP(.net)/sql eller PHP/Mysql. Der er mange afvigelser og der
er ufattelig mange systemer derude der afviger fra dette.
Hvis du vil vide hvad der er af forskellige gratis systemer, så prøv
www.opensourcecms.com Her kan du afprøve dem alle, og se hvordan de
fungerer i brug. Hvis det er en absolut introduktion, så vil jeg nok
kigge på www.wordpress.org som et af de absolut bedste små værktøjer.
Når du så er blevet godt og grundigt forvirret, kan du jo tage et kig
www.cmforum.dk, som styres af Janus Boye, en af de "gamle" i
CMS-branchen. Han har haft fornøjelsen af at være på begge sider af
skrivebordet, og beskæftiger sig i dag med konsulentbistand for
virksomheder, og hvad de skal gøre. Der er rigtig mange gode pointer,
og artikler på det site!

Hvis du ikke har en webserver i forvejen, skal du gøre dig nogle
overvejelser over hvilken teknologi du vil vælge. skal du udvikle på
din egen maskine, så er der for ASP's vedkommende en meget lille
webserver i Home udgaven (PWS) men er som standard ikke installeret.
Internet Information Server (IIS) kan ikke installeres på Home udgaven
af XP, men på Pro (også her er det noget tilvalg fra CD'en)
Vælger man PHP, så er det Apache som webserver, og her kan anbefales
www.apachefriends.org og deres XAMP installation. (hurtigt og
smertefrit, men brug den kun som udviklingsserver internt!) XAMP
installerer apache, php, mysql, perl på samme tid, og sætter automatisk
skidtet op. Så er det forholdsvis let at sætte wordpress op på den og
lege med den, indtil man føler sig god nok til at smide tingene på
nettet.

Hvad der er bedst vil jeg ikke engang begynde på, da det er personlige
meninger, og systemerne har hver deres styrker og svagheder. Det kræver
at vi ved præcis hvilken funktionalitet og hvilke krav du stiller, så
er det muligt at finde den mest optimale løsning til de krav.

Ellers bare gå i gang. Der er rigeligt at gå i gang med!

Claus