talvariabel
Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 11-01-06 07:32

Jeg er lige startet på at forsøge mig med ASP og det er nu egentlig meget
underholdende.
Jeg har fundet ud af hvordan jeg får indtastet en tekstvariabel, men hvordan
foregår det hvis jeg vil have en talvariabel ind som jeg kan udføre
beregninger på?

<h1>Indtast dit CPR nummer</h1>

<form method="post" action="asp.asp">
<input type="text" name=brugercpr>
<input type="submit">
</form>

Jeg gætter på at det er input type, der skal være noget andet, men kan ikke
lige blive klar over hvad den så skal være.

Hilsen

Torben

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-06 09:58

Torben R. Soerensen skrev:

> Jeg har fundet ud af hvordan jeg får indtastet en
> tekstvariabel, men hvordan foregår det hvis jeg vil have en
> talvariabel ind som jeg kan udføre beregninger på?

Som udgangspunkt er alle variable - og al input fra en html-form -
af typen variant.

I asp-koden kan man så typecaste til en specifik type - fx for at
arbejde med noget som et tal.

Her er et eksempel:

Dim tal, strTal
strTal = Request.Form("talfelt")
If IsNumeric(strTal) Then
   tal = CInt(tal) + 42
Else
   tal = 0
End If

Response.write tal

> <input type="text" name=brugercpr>

> Jeg gætter på at det er input type, der skal være noget andet,
> men kan ikke lige blive klar over hvad den så skal være.

Nej - det skal stadig være input type="text". I html-koden (der
hvor input-koden skal skrives) er det ikke muligt at angive hvilken
datatype man vil have i et inputfelt. Man kan validere på
klientsiden med javascript og på serversiden med asp, men selve
html-koden vil være den samme.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 11-01-06 13:51

> [...]

Tak for hjælpen...
Er der nogle gode titler på litteratur om grundlæggende ASP programmering
gerne på dansk men engelsk er ingen hindring?

Hilsen
Torben

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-01-06 16:02

On Wed, 11 Jan 2006 13:50:55 +0100, "Torben R. Soerensen"
<torben.spam@frejashundehus.dk> wrote:

>Er der nogle gode titler på litteratur om grundlæggende ASP programmering
>gerne på dansk men engelsk er ingen hindring?

Wrox forlag har udgivet en *fremragende* bog der hedder "Beginning
Active Server Pages 3.0".
<url:
http://www.amazon.com/gp/product/B0000B0SYT/qid=1136990679/ref=br_lf_b_1/103-9924394-2507008?n=3601&s=books&v=glance>

Det er godt nok en moppedreng på ca. 1200 sider, men den er ret let
læst og de mange sider skyldes dels, at der er mange eksempler, dels
en masse appendix'er med nyttig information.

"Beginning" betyder, at den nok starter fra bunden, men den for mange
vil denne bog sikkert være den eneste, man behøver at købe. Den har
godt nok en opfølger, som hedder "Professional Active Server Pages
3.0", men hvis ikke man selv skal sætte server op, så er der ikke
voldsomt meget ekstra i den.

Jeg kan personligt varmt anbefale "Beginning Active Server Pages 3.0"
og når det har været diskuteret tidligere i denne gruppe, har den fået
lignende anbefalinger fra andre.

Noget andet er, at der også findes en del nyttige ting på nettet.
Tutorial'en på html.dk er med rette det sted de fleste dansksprogede
starter. Gå de forskellige lektioner grundigt igennem, leg med
eksemplerne, og man er godt i gang.

Derudover skal man sørge for at få fat i "Microsoft Windows Script 5.6
Documentation" - hent den i Windows Help File format (.chm):
<url:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=01592C48-207D-4BE1-8A76-1C4099D7BBB9&displaylang=en>
- den er uundværlig at have åben, når man lige skal checke en syntax
eller finde den kommando, man ikke lige kan huske osv.

Endelig har jeg samlet nogle mere eller mindre nyttige links på:
<url: http://www.marxisme.dk/jorna/links/asplinks.asp>
NB: Der er ingen garanti for at links er opdaterede!

Måske du kan bruge noget fra et gammelt indlæg:
<url:
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp/msg/18d816132ef6ddd1?hl=da&scoring=d&rnum=9>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jan Vinten

Dato : 11-01-06 15:50

Hej Torben,

Kig på:
http://www.activeserverpages.dk
http://www.html.dk
http://www.asp.dk

Hvis du googler lidt finder du en kvart milliard sider om ASP - så det
er bare om at gå igang!

Du kan også gå ind på http://www.idgforlag.dk og søge efter ISBN:
87-7843-486-6

Dog bør du overveje at gå direkte til ASP.NET hvilket er fremtiden!

God fornøjelse...

/ Jan