Hvad er hurtigst/bedst asp - php?
Fra : jeppe

Dato : 10-01-06 20:29

Jeg har enlig tænkt en del over hvilken en af dem der er hurtigst
eller det vil sige at jeg er mega dårlig til php men nogle af dem
jeg er ved siger at php er meget hurtigere ind asp,,,

Så nu tænkte jeg at jeg måske kunne finde mit svar her?
Hvad er hurtigst? asp eller php - hvis man kan sige det sådan

Også hvad syntes i er bedst.. (nu fordi jeg satte det i asp
gruppen syntes i vil det er asp hehe)

Håber i vil være venlig og lige for sat det på plads

mvh Jeppe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 10-01-06 22:28

jeppe wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> Hvad er hurtigst? asp eller php - hvis man kan sige det sådan
>
> Også hvad syntes i er bedst.. (nu fordi jeg satte det i asp

Tja, hvad er hurtigst, en Mazaratti eller en Porsche som begge kan
køre 400 km/t ?
Svaret er jo selvfølgelig at det afhænger af hvor dygtig føreren er.
Sådan er det også med asp eller php, man skal være noget af en
programmør for at kunne udnytte / finde de steder i f.eks. asp der
giver ekstra speed.

Og altid skal man veje tingene:

Vil man have nogle velfungerende og acceptable løsninger hurtigt fra
hånden

- eller -

vil man hellere sidde og nørkle med en eller anden spidsfindig
hastighedsoptimerings rutine som ingen besøgende nogensinde lægger
mærke til ?

Du kender asp i forvejen (sådan læser jeg det) så jeg ville
fortsætte med at dykke ned i det.
(Det giver også en god ide om hvad asp.net er

Fra : jeppe

Dato : 10-01-06 22:43

Niels-Jørgen Hvidberg wrote:
> [...]
>
> vil man hellere sidde og nørkle med en eller anden spidsfindig
> hastighedsoptimerings rutine som ingen besøgende nogensinde lægger

Ja okay

> Du kender asp i forvejen (sådan læser jeg det) så jeg ville
> fortsætte med at dykke ned i det.
> (Det giver også en god ide om hvad asp.net er

Altså jeg vil sige det sådan jeg er nok ikke den største til asp men
jeg forstå da endel og kan da også lidt men...

Så spørg jeg (måske dumt?) hvad skal asp.net gøre godt for?

Fra : jeppe

Dato : 10-01-06 22:43

> [...]
>
> vil man hellere sidde og nørkle med en eller anden spidsfindig
> hastighedsoptimerings rutine som ingen besøgende nogensinde lægger

Ja okay

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-01-06 10:00

> Altså jeg vil sige det sådan jeg er nok ikke den største til asp men
> jeg forstå da endel og kan da også lidt men...
>
> Så spørg jeg (måske dumt?) hvad skal asp.net gøre godt for?

asp.net er bruger .net frameworket, som gør ens arbejde og struktur meget
bedre.

Det er vejen frem for asp udvikling, almen udvikling.

Jeg har kun rodet lidt med asp, og var aldrig glad for det, alt for mange
mystiske ting hist og her.

Men i asp.net har man .net frameworket, samt god objektorientering, og ikke
mindst sammen med Visual Studio 2005 er det virkeligt nemt at lave web
applikationer.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Torben Brandt

Dato : 11-01-06 02:20

> [...]
> eller det vil sige at jeg er mega dårlig til php men nogle af dem
> jeg er ved siger at php er meget hurtigere ind asp,,,

Hvis man går meget op i hastighed, så skal man i hvert fald ikke
vælge et sprog man er 'mega dårlig' til.

> Så nu tænkte jeg at jeg måske kunne finde mit svar her?
> Hvad er hurtigst? asp eller php - hvis man kan sige det sådan
>
> Håber i vil være venlig og lige for sat det på plads

Generelt:
Man kan ikke uden videre afgøre hvilket sprog der er hurtigst; for
hurtigst til hvad? Nogle sprog er hurtige til at regne, men
langsomme til at arbejde med strenge. Nogle er hurtige til at snakke
med databaser og andre er hurtige til at arbejde med filsystemet.

ASP/PHP:
Man skal passe på med den sammenligning for dels kører de ikke på
samme server (fx IIS hhv Apache), og hvis du vil arbejde med
databaser, så vil man typisk ikke vælge samme database i de to
tilfælde.
Husk også at man kan vælge at køre med andre sprog end VBS i ASP -
man kan endda kombinere flere sprog.

Når det er sagt, så er min personlige mening at ASP ikke er særlig
hurtigt. I hvert fald er det ikke grunden til at vælge ASP hvis man
kan vælge mellem alle de sædvanlige sprog til webudvikling.
Hvor hurtigt PHP kører ved jeg ikke.

Mit råd til dig er: Betyder hastigheden egentlig så meget?
Der vil være større gevinst ved at benytte et sprog man kender til
og/eller befinder sig godt med. Som det allerede er svaret, så skal
man kende sit sprog rigtig godt for at optimere det mest muligt, og
den tid er sjældent godt givet ud.

mvh Torben

Fra : terje

Dato : 11-01-06 18:29

Torben Brandt wrote:

> [...]
> hurtigt. I hvert fald er det ikke grunden til at vælge ASP hvis man
> kan vælge mellem alle de sædvanlige sprog til webudvikling.

Hva bygger du dette på Torben? For min egen del så har jeg aldri opplevd
at web sider (html) generert av et php script, serveres raskere i min
Firefox browser, enn en side generert av et asp script. Jeg opplever
heller ikke at sider med .aspx i adresselinja serveres hurtigere.

Med andre ord: problemstillingen er ikke relevant for den som vurderer
om han/hun skal lære seg asp. Tverimot vil jeg si at asp er enkelt å
lære, enkelt å bruke, det er dermed produktivt, og du kan gjøre akkurat
det samme i asp som du kan i php. Det eneste "negative" med classic asp
er at det ikke er et open source prosjekt. Dessuten er jeg kommet til
den konklusjon at asp slett ikke er i ferd med å dø. Jeg er ikke lenger
så sikker på at .net vil utkonkurrere classic asp.

terje

Fra : Torben Brandt

Dato : 11-01-06 20:58

terje wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Hva bygger du dette på Torben?

Måske udtrykte jeg mig lidt galt, men jeg mente at min følelse/intuition
(altså helt uvidenskabeligt) sagde mig at ASP ikke er særlig hurtigt.
Jeg tænkte især på JSP og .Net som hurtigere løsning, bla fordi det er
kompilerede sprog [1].
VBS er heller ikke særlig hurtigt hvis man kigger på scripts der ikke har
noget med web-applikationer at gøre (.vbs-filer). Der vil en kompileret
løsning (som C#, Delphi, Java ...) formentlig være langt hurtigere de fleste
gange. Det antager jeg overføres stort set til web-applikationer.

> [...]
> Firefox browser, enn en side generert av et asp script. Jeg opplever
> heller ikke at sider med .aspx i adresselinja serveres hurtigere.

Du kan ikke lave en sammenligning med mindre du løser samme opgaver i de
forskellige sprog, og tester det på en server hvor du kan kontrollere tiden.
Der er for mange fejlkilder (netværkshastighed, billeder, formatering) der
spiller ind hvis man kigger på forskellige sider med forskellige
problemer/løsninger.

I langt de fleste tilfælde betyder det ikke noget hvilket sprog der er
valgt, da de meste af tiden går med at browseren snakker med serveren, der
sendes data til/fra en database, etc.

> [...]
> den konklusjon at asp slett ikke er i ferd med å dø. Jeg er ikke lenger
> så sikker på at .net vil utkonkurrere classic asp.

Jeg er sådan set helt enig :)

mvh Torben

[1] Jeg googlede lidt da jeg skrev indlægget og fandt fx denne:
<URL:http://www.pzycoman.myby.co.uk/lspeed.html>
I dette tilfælde er .Net i hvert fald langt hurtigere end PHP.

Fra : terje

Dato : 11-01-06 21:52

Torben Brandt wrote:

> Måske udtrykte jeg mig lidt galt, men jeg mente at min følelse/intuition
> (altså helt uvidenskabeligt) sagde mig at ASP ikke er særlig hurtigt.

Jeg var heller ikke "vitenskaplig", men min følelse/intuisjon er helt
motsatt av din. Jeg refererer til den _opplevde_ tid det tar å vente på
og få servert en typisk .asp fil, kontra en typisk .php fil. Jeg
opplever ingen forskjell. Dermed blir min konklusjon at alt snakk om
forskjeller i hastighet er kun spekulasjoner og mer eller mindre
kvalifisert gjetning. Men først og fremst er det altså irrelevant for
den som skal velge seg et script språk. Når vi snakker om hastighet så
går ikke forskjellen mellom script språk, men mellom god og dårlig kode.

> Jeg tænkte især på JSP og .Net som hurtigere løsning, bla fordi det er
> kompilerede sprog [1].

Jeg vet at .net filer er kompilerte, men igjen: jeg _opplever_ altså
ingen forskjell. Og jeg verdsetter praksis høyere enn teori.

terje

Fra : Torben Brandt

Dato : 12-01-06 01:34

> [...]
> motsatt av din. Jeg refererer til den _opplevde_ tid det tar å vente på
> og få servert en typisk .asp fil, kontra en typisk .php fil. Jeg

Det er helt sikkert rigtigt, og jeg oplever heller ikke at det ene sprog er
mærkbart langsommere end det andet - helt generelt.
Men det kan man bare ikke konkludere noget ud fra!

Jeg er enig i - som tidligere skrevet - at hastigheden af et sprog oftest er
underordnet, og man andre faktorer er vigtigere når man skal vælge sprog. Men
spørgsmålet var hvilket er hurtigst, og det kan man ikke svare på ud fra
hvordan man generelt opfatter det når man surfer. Hvad hvis alle de sider der
bruger aspx netop brugte aspx fordi de var beregningstunge, og alle de steder
hvor det ikke betød noget bare brugte asp. Så ville du - ud fra det du
skriver - konkludere at de to sprog er lige hurtige. Det kan man ikke!

> [...]
> den som skal velge seg et script språk. Når vi snakker om hastighet så
> går ikke forskjellen mellom script språk, men mellom god og dårlig kode.

Al snak om hastighed er ikke spekulationer. Man kan undersøge benchmarks i
forskellige situationer og så vælge det sprog der performer bedst den
situation man skal bruge. Så hvis man kan flere sprog, så kan man vælge det
der er hurtigst til opgaven (hvis hastighed betyder noget specielt for den
opgave).

Hvis man er nybegynder, så skal man ikke tage hastighed med i overvejelserne
om hvilket sprog man skal bruge. Så skal man vælge efter de kriterier vi
begge er enige om...

> Jeg vet at .net filer er kompilerte, men igjen: jeg _opplever_ altså
> ingen forskjell. Og jeg verdsetter praksis høyere enn teori.

Du aner jo ikke hvad der ligger bag de sider du ser på nettet. Fx svarer en
søgning på Google sikkert lige så hurtigt som din egen private hjemmeside,
men det betyder jo ikke at det er ligegyldigt hvordan Google er bygget op -
jeg skal love dig at der er kastet mange penge efter optimering på Google...

mvh Torben

Fra : terje

Dato : 12-01-06 13:07

Torben Brandt wrote:

> [...]
de steder
> hvor det ikke betød noget bare brugte asp.

Som teori betraktet så har du absolutt rett. Men er det sannsynlig?
Tveritimot vil jeg hevde at den opplevde hastighet absolutt er et gyldig
argument. De gangene jeg må vente en stund på en side så har jeg
inntrykk av at det skyldes nett-trafikk/server, ikke om det står asp
eller php i adresse feltet. Og jeg kan legge til at jeg heller aldri har
opplevd noen merkbar forskjell når jeg surfer med Opera eller IE. Dette
er selvsagt komplett uvitenskaplig, men hvis det virkelig var slik at
php sider ble lastet raskere enn asp sider, så kan du banne på at det
umiddelbart ville bli offentlig kjent. Den alminnelige surfer ville
garantert sagt fra, media ville ha omtalt fenomenet, og det ville raskt
ha blitt etablert som en offentlig sannhet at "php er raskere enn asp".
Men slik er det altså ikke.

> [...]
> der er hurtigst til opgaven (hvis hastighed betyder noget specielt for den

Det høres fornuftig ut Torben, men i realiteten så tror jeg det er
nærmest umulig å gjennomføre en benchmark php vs asp som eliminerer alle
mulige feilkilder. Og selv om dette var mulig, og resultatet sa at den
ene var 0.315 sekunder raskere enn den andre, so what? Jeg har forsøkt å
Google etter tester, men har ikke funnet noe som overbeviser meg. (Gi
meg gjerne flere linker.)

Alle snakker om at asp.net er kompilert og derfor er raskere enn både
asp og php, hvilket er fullt mulig, men ingen ser ut til kunne bevise
dette heller. Classic asp er forresten også kompilert så vidt jeg vet,
og sikkert også .php filer på Apache.

Det er visse ting asp ikke bør benyttes til, men dette handler mer om
design, ikke om at asp ikke duger. F. ex. bør man ikke i asp bygge store
streng variabler, fordi dette etter en stund vil gå ekstremt sakte.
Enhver benchmark mellom asp og asp.net i streng bygging vil asp
definitivt tape. Men dette er ikke en riktig måte å sammenligne på. Asp
var aldri konstruert for dette. Derfor bygger man ikke store strenger i
asp. Man benytter andre teknikker, som å flytte kritisk kode over i
komponenter.

terje (hurtigere enn toget, garantert

Fra : Torben Brandt

Dato : 13-01-06 03:23

> [...]
> eller php i adresse feltet. Og jeg kan legge til at jeg heller aldri har
> opplevd noen merkbar forskjell når jeg surfer med Opera eller IE.

Hvis du læser mine tidligere indlæg i denne tråd, så ser du at jeg allerede har
nævnt at netværksbelastning, load-time i browser etc er noget helt andet end
hvor hurtigt sprogene eksekveres.
Hvis jeg spørger dig hvilket fly der flyver hurtigst fra København til Paris,
så giver det jo ikke mening at begynde at snakke om hvor lang tid det tager at
køre i lufthavnen. Det var jo ikke det spørgsmålet gik på, selvom det
selvfølgelig tæller med i rejsens totallængde.

Det er lidt det samme her: Spørgsmålet er om asp eller php er hurtigst, og
derfor snakker vi ikke om netværkstrafik eller browsere.

> [...]
> garantert sagt fra, media ville ha omtalt fenomenet, og det ville raskt
> ha blitt etablert som en offentlig sannhet at "php er raskere enn asp".

Vi er jo enige om at det rigtigt at netværkstrafik og browsere, billeder etc
betyder oftest langt mere end hvor hurtigt sproget er.
Måske også derfor meget få bekymrer sig om sprogenes hastighed, jvf du ikke kan
finde nogle brugbare benchmarks på Google.

Jeg er ikke sikker på at det kommer i tvavisen hvilket sprog der er hurtigst,
især da det ene måske er hurtigere til een opgave, mens det andet er til en
anden opgave.
Det er dog en kendsgerning at der er stor forskel på hastighederne i
forskellige programmeringssprog generelt (makroer i Excel, C++, Delphi,
JavaScript, etc).

> [...]
> ene var 0.315 sekunder raskere enn den andre, so what? Jeg har forsøkt å
> Google etter tester, men har ikke funnet noe som overbeviser meg. (Gi

Nja... De to sprog vil selvfølgelig køre på forskelligt serversetup, men man
kan minimere fejlkilderne (se mine tidligere indlæg). Så det er ikke helt
umuligt, også jvf det link jeg postede tidligere.

Fx kan man køre kode som:
StartTid = Timer
For i = 0 To 1000000
Resultat = 1 + 2*i + 5*i*i - 10*i*i*i
Next
Response.Write StartTid - Timer
og den tilsvarende kode i PHP. Her spiller netværkstrafik osv ikke ind.
Så vidste man hvilken der var hurtigst til at regne med +, - og *. Det ville
være interessant hvis den side man lavede skulle lave en række beregninger, og
måske i det ene sprog ville komme til at tage 3 sekunder, og i det andet tage
10 sekunder.

Man kan lave det samme med databaseopslag, strengsammensætning,
grafikmanipulation, etc

> [...]
> var aldri konstruert for dette. Derfor bygger man ikke store strenger i
> asp. Man benytter andre teknikker, som å flytte kritisk kode over i

Jamen, nu indrømmer du jo at ASP er langsomt til strenge, og du derfor benytter
noget andet når du arbejder med strenge..!
Det kan godt være at du bruger komponenter fordi din intuition siger dig at den
ville være hurtigere, men jvf mit eksempel ovenfor kunne man jo lave benchmarks
og se at komponenten kørte fx 10 gange så hurtigt som hvis man bare lavede det
direkte i ASP. Det kunne være rart at kunne fortælle til sin chef, når han
spurgte hvorfor man havde lavet en komponent...

Jeg må indrømme at jeg ikke længere aner hvad vi diskuterer :)
Jeg synes du langt hen af vejen er enig i det jeg skriver, men alligevel ikke
vil anerkende at man kan snakke om at et sprog er hurtigere end et andet (i
hvert fald til specifikke opgaver)...
Jeg har ikke lige nogle benchmarks ved hånden og har ikke tid til at finde/lave
nogle. Jeg mener dog at man sagtens kan lave sådanne og det er værd at tage med
i betragtning hvis man skal lave en side, der vil komme til at tage over ~10
sekunder at køre (givet at man allerede har kendskab til forskellige sprog, og
ikke er nybegynder).

mvh Torben

Fra : terje

Dato : 13-01-06 17:54

Torben Brandt wrote:

> Fx kan man køre kode som:
> StartTid = Timer
> For i = 0 To 1000000
> Resultat = 1 + 2*i + 5*i*i - 10*i*i*i
> Next
> Response.Write StartTid - Timer

Torben, hvordan kan du noensinne garantere at en slik test mellom asp og
php ikke påvirkes av ukjente faktorer? Hvilken datatype er variablen i?
Integer? I asp er en integer så vidt jeg husker 16 bits med en max verdi
på 32,767. I php tror jeg en integer utgjør 32 bits i memory. Har dette
betydning for testen? Selvfølgelig har det det.

Det er ikke vanskelig å liste opp en uendelig lang liste med usikre
faktorer som vil ødelegge enhver nytteverdi av slike tester. Derfor er
min konklusjon at slike tester er meningsløse. Det er også meningsløst å
hevde at det ene script språk er raskere enn det andre, med mindre noen
kan presentere en test som er så grundig og autorativ, at den på grunn
av sin tyngde fjerner enhver rimelig tvil.

For all del: jeg vet utmerket godt at php regnes som raskere enn asp, og
at asp.net regnes som raskere enn dem begge. Men bare fordi mange
mennesker går rundt og hevder dette så betyr ikke det at de nødvendigvis
har rett

Ok. Vi kommer nok ikke lenger enn dette. Jeg tror jeg åpner en flaske
rødvin. Der spiller hastighet ingen som helst rolle ..

terje

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-01-06 18:42

On Fri, 13 Jan 2006 17:53:34 +0100, terje <late@night.zz> wrote:

> [...]
>på 32,767. I php tror jeg en integer utgjør 32 bits i memory. Har dette
>betydning for testen? Selvfølgelig har det det.

Men dette er vel også en del af svaret på, om det ene eller andet
miljø er bedre til en bestemt opgave. Hvis det ene miljø har flere
datatyper at vælge imellem end det andet, så giver det jo også bedre
mulighed for at vælge den optimale datatype til den bestemte opgave.

Jeg er enig med dig i, at en helæt generel erklræing om, at det ene
miljø er hurtigere end det andet nok ikke giver den store mening, men
Torben har vel ret i, at man kan opstille bestemte opgaver og så teste
hastigheden af disse i et givet setup.

>Ok. Vi kommer nok ikke lenger enn dette. Jeg tror jeg åpner en flaske
>rødvin. Der spiller hastighet ingen som helst rolle ..

Det er nu ikke min erfaring

Hyg!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-01-06 09:58

"jeppe" <marci@cssyd.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så nu tænkte jeg at jeg måske kunne finde mit svar her?
> Hvad er hurtigst? asp eller php - hvis man kan sige det sådan

Det kan man ikke.

En god php udvikler laver php kode der er bedre end en dårlig asp udvikler.
En god asp udvikler laver asp kode der er bedre end en dårlig php udvikler.

Du skulle tage at bruge det sprog du er bedst i.

> Også hvad syntes i er bedst.. (nu fordi jeg satte det i asp
> gruppen syntes i vil det er asp hehe)

Nej faktisk ikke, på min server bruger jeg udelukkende PHP, men prof. bruger
jeg aspx.

Igen afhænger det af platform, krav fra andre osv. osv. osv.

> Håber i vil være venlig og lige for sat det på plads

Spørgsmålet er lidt i kategorien, hvad smager bedst et æble eller en pære ?

Men tro mig det er et spørgsmål der kan generere en flamewar af dimensioner
:)

Hilsen Søren som koder lidt af hvert :)

Fra : jeppe

Dato : 11-01-06 16:41

Okay ..
Tænkte godt man nok ikke helt kunne stille det sådan op men afligevel..
Jeg fik da en del ud af det.. - Tak til jer alle :)