W3JMAIL Fejl
Fra : Neuhafen

Dato : 06-01-06 15:50

Hej NG,

Jeg har oprettet en side med mulighed for at sende en mail via W3JMAIL.

Jeg har i den forbindelse opdaget at der opstår en HTTP 500 fejl hvis
afsender emailadressen indeholer et forkert domaine.
(Jeg opdagede fejlen da jeg tastede forkert)

Er der nogle i dette forum, dar har oplevet samme fejl, og ved om man kan
undgå den, eller validere afsender-adressen før man sender ?

Mange Hilsner
Neuhafen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 06-01-06 18:39

"Neuhafen" <neuhafen@neuhafen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afsender emailadressen indeholer et forkert domaine.
> (Jeg opdagede fejlen da jeg tastede forkert)

Prøv at se her:

http://www.asp-faq.dk/article/?id=45

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Neuhafen

Dato : 07-01-06 17:53

> Prøv at se her:
>
> http://www.asp-faq.dk/article/?id=45

Hej Christian,

Tak for svaret, men det var nu ikke det der var mit problem...
Problemet er at jeg benytter Tele Danmarks SMTP, og den tilader ikke
afsendelse af mails fra IKKE eksistrende domains.
Jeg søgte en metode til at validere afsender adressen før afsendelse eller
en måde hvorpå man kan omgå denne spærring !

Men tak alligevel !

Neuhafen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-06 23:00

Neuhafen skrev:

> [...]
> Jeg søgte en metode til at validere afsender adressen før
> afsendelse eller en måde hvorpå man kan omgå denne spærring !

Prøv at bruge fejlhåndtering i asp.

Kort fortalt sætter man følgende linje ind før et muligt fejlpunkt:

   On Error Resume Next

Efter det punkt der måske fejler (i dette tilfælde der hvor du
sender mailen), tjekker man om der er opstået en fejl:

   If Err.Number <> 0 Then
       ' Noget gik galt

   End If

Se evt. siden her:
<http://www.4guysfromrolla.com/webtech/060399-1.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Neuhafen

Dato : 08-01-06 00:14

> Prøv at bruge fejlhåndtering i asp.
>
> Kort fortalt sætter man følgende linje ind før et muligt fejlpunkt:
>
> On Error Resume Next

Endnu engang tak...
Men det var ikke lige det !

Jeg ved HVOR fejlen er.
Jeg ved bare ikke HVORDAN jeg undgår den.

Fejlen opstår i det øjeblik jeg forsøger at sende en mail med forkert
afsender domain !

Jeg ved også hvorfor...!
Det skyldes at TDC ikke tillader afsendelse af email med ikke eksisterende
domain.
I bund og grund skal jeg bruge en ny SMTP, som accepterer Relay fra andre
servere !

Neuhafen

Fra : Torben Brandt

Dato : 08-01-06 04:16

Neuhafen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
>
> Jeg ved også hvorfor...!
> Det skyldes at TDC ikke tillader afsendelse af email med ikke eksisterende

Jens har vist svaret på dit spørgsmål, omend det var lidt uklart at 'fejlen'
var at man ikke kan sende mail med falsk afsenderdomæne via TDC's SMTP server,
og ikke at 'fejlen' var at der blev vist en fejl i browseren

> I bund og grund skal jeg bruge en ny SMTP, som accepterer Relay fra andre
> servere !

Det lyder som en dårlig idé..!
Prøv at vend problemet om; hvorfor er det vigtigt at kunne sende fra et
ikke-eksisterende domæne? Det er vel heller ikke ønskeligt at du/dine brugere
kan sende mails med min emailadresse som afsender. Det ville jeg da ikke bryde
mig om...

Hvis det er fordi du vil sende mails med en afsenderadresse som brugeren
opgiver som sin egen, og det så giver fejl hvis brugeren giver en adresse fra
et domæne der ikke findes, så overvej at gøre sådan her:
Set msg = Server.CreateObject("JMail.Message")
msg.Silent = True ' sikrer at der ikke kommer en asp-fejl
If Not msg.Send(smtpServer) Then
' mailen blev ikke afsendt, bed om ny emailadresse
Response.Write "Du skal skrive din _rigtige_ emailadresse!"
End If
Så prøver du at sende mailen, og hvis det ikke lykkes (kan f.eks. også skyldes
at smtp-serveren er nede) så bed om en ny emailadresse og prøv med den. Det er
vel også i brugerens interesse at der bliver angivet en adresse der findes.

Hvis dine brugere har tendens til at opgive forkerte adresser, så lav en
mulighed for at de kan være anonyme og sæt din egen adresse som afsender.
Det er bedre at modtageren modtager en mail med afsenderadresse fra dit domæne
end fra en helt udenforstående person, hvis brugeren ikke opgiver sin egen
adresse..!

Mht til dit spørgsmål om man kan undersøge om et domæne findes, så skal du
lave et DNS-opslag, hvilket vil kunne klares med fx w3Sockets, men den løsning
er formentlig ikke den bedste (eller nemmeste)...

mvh Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Neuhafen

Dato : 08-01-06 11:44

Inspireret lidt af alle de svar jeg har fået, har jeg nu løst problemet !!!

Mange Tak for hjælpen !

Neuhafen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-06 00:35

Neuhafen skrev:

> Endnu engang tak...
> Men det var ikke lige det !

Har du prøvet det?

Hvad var resultatet?

> Jeg ved HVOR fejlen er.
> Jeg ved bare ikke HVORDAN jeg undgår den.

Hvis den fejl du får leveres af asp, så bør den også kunne
overstyres med on error resume next.

> Fejlen opstår i det øjeblik jeg forsøger at sende en mail med
> forkert afsender domain !

Det er jeg klar over. Hvis det kun drejer sig om afsenderdomænet,
var det måske en ide at bruge en fast afsenderadresse.

> Det skyldes at TDC ikke tillader afsendelse af email med ikke
> eksisterende domain.

Det virker som en ret fornuftig politik.

> I bund og grund skal jeg bruge en ny SMTP, som accepterer
> Relay fra andre servere !

Hvis du vil gøre det muligt at sende mails fra ikke-eksisterende
domæner, er svaret sikkert ja. Men hvis du bare vil undgå asp-fejl
på siden, er det næppe nødvendigt.

Hvis du vil skifte til en anden SMTP-server, skal du nok også
skifte udbyder.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-06 22:44

Neuhafen skrev:

> Inspireret lidt af alle de svar jeg har fået, har jeg nu løst
> problemet !!!

Hvordan? Det er god skik at fortælle hvordan et problem blev løst -
på den måde kan andre drage nytte af tråden.

> Mange Tak for hjælpen !

Velbekomme. Hvis du gerne vil have hjælp en anden gang, vil jeg
anbefale dig at læse min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Neuhafen

Dato : 09-01-06 08:16

> Hvordan? Det er god skik at fortælle hvordan et problem blev løst -
> på den måde kan andre drage nytte af tråden.

Jeg tilføjede:

if not msg.Send( "smtp.domain.dk" ) then
%>
<script type="text/javascript">
alert("Du har skrevet forkert email adresse... Prøv igen !")
window.location="http://www.domain.dk"
</script>
<%
Response.End
else
Response.write ""
end if

> Velbekomme. Hvis du gerne vil have hjælp en anden gang, vil jeg
> anbefale dig at læse min signatur.

Det plejer jeg nu også at gøre...
Jeg ville bare lave en generel tak for hjælpen !

Tak !
Neuhafen