Forum i ASP
Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 01-01-06 21:01

Jeg har lige læst et par tråde om forums i webdesigngrupperne og er lidt
nysgerring findes der ASP løsninger der kan måle sig med feks, phpBB? De
ASP sites jeg har set indtil nu, har mildt sagt været primitive.

Spurgt på en anden måde er ASP ringere end PHP?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-01-06 07:33

On Sun, 1 Jan 2006 21:01:25 +0100, "Johnny Winther Ronnenberg"
<johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har lige læst et par tråde om forums i webdesigngrupperne og er lidt
>nysgerring findes der ASP løsninger der kan måle sig med feks, phpBB? De
>ASP sites jeg har set indtil nu, har mildt sagt været primitive.

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om.

>Spurgt på en anden måde er ASP ringere end PHP?

Det tror jeg ikke man kan sige. Men jeg tror der er to grunde til, at
man sjældnere ser færdigt udviklede applikationer (i hvert fald i den
billige ende) i ASP end til PHP:

- den ene har med licenser at gøre. Det er langt billigere - især for
mindre webhoteller - at køre med et setup, der hedder
*nix/Apache/PHP/MySql end et MS setup. Derfor ser man langt flere
hoteller i den billige ende, der tilbyder dette.

- den anden handler om, at ASP (pudsigt nok) måske er et mere "åbent"
koncept end PHP.
Hvis man installerer PHP ver. 4.x.y, så ved man oftest 100 pct. hvilke
faciliteter, der er til rådighed. Og det er næsten lige så meget en
del af standarden, at databasen hedder MySql.
Med ASP kan der være installeret komponent x, y eller z, hvilket måske
gør det mindre oplagt at lave en færdig applikation, da brugeren
alligevel skal rette en del.
Med PHP kan man installere fx phpBB uden at have andet end et helt
overfladisk kendskab til PHP.

Hvad der er bedst skal jeg ikke kunne sige - smag og behag, eller hver
ting til sit formål.
For mit eget vedkommende var det mest en tilfædighed, at det var ASP
jeg fik startet på: Dels var det til rådighed på mit første webhotel,
dels fik jeg, efter at være kommet igennem de første hurdler, lidt
senere chance for at bruge det i arbejds-sammenhæng.

Så ovenstående er skrevet uden andet end et "helt overfladisk kendskab
til PHP".

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-01-06 17:42

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Jeg har lige læst et par tråde om forums i webdesigngrupperne
> og er lidt nysgerring findes der ASP løsninger der kan måle
> sig med feks, phpBB?

Jeg kender ikke voldsomt meget til phpBB, men det er meget muligt
at det er bedre end de gratis forumsystemer man kan finde til asp.
Her er nogle mulige grunde til det:

- PHP er i modsætning til asp gratis at installere og anvende på en
webserver (ret mig hvis jeg tager fejl). Hvis man skal udvikle et
gratis forumsystem, er det alt andet lige mere oplagt at benytte et
gratis scriptsprog.

- ASP anvendes ofte sammen med databasen Access, der ikke er ret
velegnet til større forumsystemer (da det ikke er en rigtig
flerbrugerdatabase). Man kan anvende MSSQL i stedet, men det er en
dyr løsning, og den er derfor ikke særlig relevant hvis man vil
udgive et gratis system.

- ASP bliver i stadig større grad udfaset til fordel for asp.net. I
de sidste par år har incitamentet til at lave et nyt, stort
forumsystem i traditionel asp ikke været ret stort. Kig i stedet
efter forumsystemer i asp.net.

> De ASP sites jeg har set indtil nu, har mildt sagt været
> primitive.

Det jeg oftest er stødt på hedder Snitz: <http://forum.snitz.com/>
- men det er vist stadig ikke så avanceret som phpBB.

Jeg benytter selv et betalingsforum - <http://aspfastforum.com/> -
der i mine øjne kan mere end det jeg har set pbpBB levere (primært
mht. trådning).

I øvrigt undrer det mig en del at phpBB på deres demo-side skriver:
"You have seen what phpBB looks like and what it can do from the
users standpoint" - og derefter alene linker til en demonstration
af deres administrationsside. Jeg har sgu ikke set hvordan phpBB
set ud fra et brugersynspunkt - og det havde været meget meget
simpelt at give et link til en demoforum ved siden af det
administrationslink der nu er (man kan finde et testforum under
"Community" - men det er ikke særlig oplagt at man skal lede der).

> Spurgt på en anden måde er ASP ringere end PHP?

Nej. Man kan som udgangspunkt det samme i de to sprog, men der er
forskel på de miljøer de anvendes i. I php er man ofte afhængig af
ekstrakomponenter - der måske er installeret og måske ikke er det.
I php er den slags vist til stede fra starten - men komponenterne
til asp er der, hvis man bare vil betale for dem.

Omvendt vil jeg mene at asp i dag er et sprog på vej ud, mens php
formentlig vil køre en del længere. ASP.net tilbyder langt mere end
både asp og php kan i dag, men da asp.net stadig servermæssigt
normalt vil køre på en MS/IIS-server er det mere oplagt for asp-
programmører end for php-programmører at skifte.

Jeg er selv gammel asp-mand, og skriver derfor stadig en del i asp.
Men jeg vil ikke anbefale en ny webdesigner at begynde på asp - der
vil være langt mere fremtid i at få lært asp.net fra grunden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 02-01-06 20:47

Jeg kan sagtens følge både dig og Jørn Andersen.

PHP har nogle fordele i at der er gratis, det er kalrt og tydeligt.

ASP.NET er måske fremtiden for MS udviklere, men der er et god bid vej til
der er undertøttelse på apache det kniber stadig lidt med ASP og ASP har
efterhånden nogle år på bagen.

Igennem julen og nytåret har jeg forsat min research på tilgængelighed og er
et par gange stødt på ASP baserede forummer og de er ekstremt primitive,
hvis man sammenligner med PHP baserede og det fik mig til at tænke over om
ASP var ringere end PHP. Jeg kan ikke umiddelbart se at det som man kan,
ikke kan duplikere i ASP og det er måske det jeg i virkeligheden spørger om.

Omkring licenser, der findes opensource forums i PHP faktisk ret mange, hvis
man har en server med faciliteterne, så er det ikke et problem om det er
udviklet i det ene eller det andet.

Så spørgsmålet er vel kan man udvikle et site som det her i ASP?

http://p081.ezboard.com/bpaleoplanet69529

Med samme funktionalitet? Og hvis man kan, er der nogen der har gjort det.
For jeg er ikke faldet over nogen endnu.

Nej jeg syntes ikke det er speceilt godt, men det er bedre end de ASP
løsninger jeg har set ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : terje

Dato : 02-01-06 21:30

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> PHP har nogle fordele i at der er gratis, det er kalrt og tydeligt.

I php-verdenen er jo _gratis_ synonymt med Open Source. PHP er i seg
selv Open Source, og dette tror jeg er en viktig faktor som forklarer
hvorfor det er tonnevis med flere slike prosjekter i php, enn man finner
i ASP. Se bare på hva som finnes innenfor CMS, blog og butikk løsninger,
det er utrolig mye (bra) i php, og svært lite i ASP. Dette tangerer nok
mer spørsmål som kultur, psykologi og politikk enn det har å gjøre med
scriptspråkets kapasiteter. Classic ASP kunne utmerket godt ha prestert
det samme hvis bare folk hadde vært interessert i å starte prosjekter.

terje?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-01-06 22:28

> [...]

> tilgængelighed og er et par gange stødt på ASP baserede
> forummer og de er ekstremt primitive, hvis man sammenligner

[snip]

> Så spørgsmålet er vel kan man udvikle et site som det her i
> ASP?
>
> http://p081.ezboard.com/bpaleoplanet69529

Uden tvivl ja. Tilgængeligheden i et forum er kun et spørgsmål om
den kode der sendes til browseren (html, css, mv.), og her der
ingen som helst forskel i mulighederne i php i forhold til asp.

Den datastruktur der ligger bag et forum er typisk implementeret
med en database - og her er der ikke forskel på hvad man kan med
php og asp. Der kan være forskel på hvilken database der benyttes,
men de databaser der kan benyttes med php kan også fint benyttes
med asp.

> Og hvis man kan, er der nogen der har gjort det.

Måske. Jeg kan ikke umiddelbart se noget i det forum du henviser
til, som ikke også findes i fx Snitz -
<http://forum.snitz.com/forum/> - men jeg har ikke kigget på
tilgængeligheden.

Der er nok mange forumsystemer som er temmelig ringe mht.
tilgængelighed - lige som det er tilfældet med websider generelt.
Til gengæld bør det være forholdsvist enkelt at forbedre
tilgængeligheden på et eksisterende forumsystem - det er alt andet
lige noget lettere at tilrette den genererede html/css-kode end det
er at tilføje en ny funktionalitet som fx trådning eller scoring.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-01-06 21:19

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> php og asp. Der kan være forskel på hvilken database der benyttes,
> men de databaser der kan benyttes med php kan også fint benyttes

Hvilket også er min opfattelse, det der startede min undren er at der ikke
er et lige så stort hav af ASP baserede som af PHP baserede. Tejre nævner
licenser men langt de fleste sites hostes på et webhotel eller på en
firmaserver der blot sponsorerer det pågældende websted.

Jeg kan ikke i Microsofts licensregler se at der er noget i vejen for at
hoste flere websites på en server, men at man skal betale for hver server.
Men jeg kan have misset noget. Så det er ikke en forklaring der rigtigt
tilfredstiller mig. Måske ASP programmører blot er dårligere eller dårlige
motiveret til at levere færdige løsninger. det virker lidt som om at dem der
arbejder med MS produkter kun har en bundlinie med sorte tal for øje. Mens
et færdigt velfungerende forum ikke har den store interesse. Men valget af
platform har intet at gøre med, om man programmere for anderkendelse og for
open source interressenter.

Når man betaler for et webhotel med understøtte af ASP eller PHP eller begge
så betaler man indirekte for adgang til teknologien. Da det ikke er
billigere at købe et wbhotel med ASP ( Access /MSSQL) end med PHP og MYSQL
og omvendt så kan forklaringen ikke ligge der

> [...]
> lige noget lettere at tilrette den genererede html/css-kode end det
> er at tilføje en ny funktionalitet som fx trådning eller scoring.

Nu havde jeg ikke specielt tilgængelighed i tankerne, ikke engang
brugervenlighed. Min væsemtligste indgang var hvorfor laves dette ikke også
i ASP.

Men du har ret, principielt kunne alle forums og CMS systemer bringes til at
være både valide, funktionelle og tilgængelige. Men det er en helt anden
diskussion.

Nej jopa dæk, KAN du så lægge dig ned - god hund

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 04-01-06 21:45

> [...]
> Men jeg kan have misset noget. Så det er ikke en forklaring der rigtigt

Prøv at checke prisen på en "Microsoft Windows 2003 Enterprise Server"
licens.

> Måske ASP programmører blot er dårligere eller dårlige motiveret til at
> levere færdige løsninger.

Måske. Det virker ihvertfald som om der er en fattigere "open source" miljø
omkring ASP. De fede produkter koster som regel penge.

(blot en erkendelse - bruger selv ASP på www.recordere.dk)

> det virker lidt som om at dem der arbejder med MS produkter kun har en
> bundlinie med sorte tal for øje.

Ikke her. Syntes faktisk at ASP var nemmest at gå til, omvendt har jeg også
brugt i omegnen af 15.000 kr. på den software der ligger bag en hjemmeside
som vores. Og det er måske de færreste hjemmesider som har råd - eller
lyst - til det.

> Mens et færdigt velfungerende forum ikke har den store interesse. Men
> valget af platform har intet at gøre med, om man programmere for
> anderkendelse og for open source
> interressenter.

Enig. Omvendt, hvis hele miljøet omkring Open Source ikke eksisterer i samme
grad på Microsoft platformene, så søger programmørene måske andre steder
hen. Altså dem som gør det for sjov.

--
/Lars

Community for Digitale Video Recordere & TV
http://www.recordere.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-01-06 08:26

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> wrote in

> Måske. Det virker ihvertfald som om der er en fattigere "open source"
> miljø omkring ASP.

Det er vel reelt nu et spørgsmål om tradition. ASP er født i den
kommercielle/proprietære verden, hvor ting koster penge. PHP er født i OSS-
verdenen, hvor man traditionelt deler ting med hinanden. Forholdet er nu
ved at skride i forbindelse med ASP.Net, hvor der er mange flere gratis
komponenter til end til alm. ASP, og altså er blevet mere "open-source-
agtigt".

Men selv på ASP.Net-platformen er det ikke helt det samme som i OSS-
verdenen. Hvis jeg vil installere et eller andet CMS-system som fx Mambo på
en Apache, så installeres den blot ved at afvikle en webside. Jeg har ledt
med lys og lygte efter noget tilsvarende på IIS-platformen (ASP.Net), men
jeg kan ikke finde noget, der ikke på en eller anden måde kræver
administrator-rettigheder på serveren for at virke - selv DotnetNuke, der
skulle være reference-app'en for ASP.Net kræver disse ting.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Findes din kiosk på nettet? Se http://ekiosk.dk (nu med links)