baggrundsfarve til formular i Internet Exp~
Fra : Poul Kubel

Dato : 22-01-06 21:50

Hej

Jeg har siddet og arbejdet lidt med at definere en formular via CSS, men har
lidt problemer med baggrundsfarven i IE, når jeg inkluderer
<legend>-elementet.

Så længe jeg inkluderer elementet, flyder baggrundsfarven fra
<fieldset>-elementet ud over sine grænser, ca. med en cm, i toppen. Hvis man
har en anden baggrundsfarve uden for formularen, ser det ikke specielt pænt
ud. Så vidt jeg kan se, skyldes det at der er mellemrum mellem
border-attributten i <legend>-elementet og den samme attribut i
<fieldset>-elementet. Spørgsmålet er så om, der er en løsning på problemet.
Både Firefox og Opera tolker det fint, og her er ingen problemer. Nogen der
har et forslag til en løsning, så jeg også kan få det til at virke i IE?

Mvh.

Poul Kubel

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 21:59

"Poul Kubel" <kubel@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemet. Både Firefox og Opera tolker det fint, og her er ingen
> problemer. Nogen der har et forslag til en løsning, så jeg også kan få det

link til siden?

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Poul Kubel

Dato : 22-01-06 22:10

> link til siden?

Jeg havde ikke lige uploadet det, men du kan se det her:

http://www.poulkubel.dk/kontakt.php

Mvh.

Poul Kubel

Fra : Poul Kubel

Dato : 22-01-06 22:43

> Jeg havde ikke lige uploadet det, men du kan se det her:
>
> http://www.poulkubel.dk/kontakt.php

Har lige oprettet en testmappe, så eksemplet er her nu:

http://www.poulkubel.dk/test/kontakt.php

Undskyld linksbeskydningen

mvh.

Poul Kubel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-06 23:10

Poul Kubel wrote:

> Har lige oprettet en testmappe, så eksemplet er her nu:
>
> http://www.poulkubel.dk/test/kontakt.php

På det første link har du sådan set klaret problemet ved at fjerne legend.
Det er bare ikke valid kode:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.poulkubel.dk/kontakt.php

Jeg kan desværre ikke lige se, hvordan du kan løse problemet med valid kode.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Poul Kubel

Dato : 22-01-06 23:26

">

> [...]
>
> Jeg kan desværre ikke lige se, hvordan du kan løse problemet med valid

Næ, ideen var jo også at få legend-elementet med, men når IE laver det så
grimt, dur det jo ikke på den måde. Jeg kan selvfølgelig lave
baggrundsfarven ens for både formular og området omkring den, men hvis der
er alternative forslag er jeg lydhør.

mvh.

Poul Kubel

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 10:15

> På det første link har du sådan set klaret problemet ved at fjerne legend.
> Det er bare ikke valid kode:

Hmm nu er jeg forvirret. Har godt nok læst at der skal være et legend tag,
men gælder måske ikke for XHTML?

følgende side validerer nemlig uden legend http://csnet.dk/html/kontakt.asp

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-01-06 00:04

CS skrev:

> Hmm nu er jeg forvirret. Har godt nok læst at der skal
> være et legend tag

Det kan også være tomt, som jeg har brugt det på
http://html-faq.dk/kontakt.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-01-06 01:07

CS wrote:

> Hmm nu er jeg forvirret.

Må jeg være med i klubben? ;)

> følgende side validerer nemlig uden legend
> http://csnet.dk/html/kontakt.asp

Jeg har altid fået fejl, hvis jeg lavede en formular med fieldset uden at
medtage legend. Det fatter jeg ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 11:12

> Må jeg være med i klubben? ;)

Må du da godt, men nu sad jeg jo lige og håbede du havde en god forklaring

> Jeg har altid fået fejl, hvis jeg lavede en formular med fieldset uden at
> medtage legend. Det fatter jeg ikke.

okay

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 10:35

> http://www.poulkubel.dk/test/kontakt.php

Nu ved jeg ikke om målet er at få siden til at validere eller om du vil have
det til at se ud som det gør i firefox. Hvis det er først nævnte kan du
skjule legend elementet med display: none i dit stilark.

Fra : Poul Kubel

Dato : 23-01-06 11:10

> Nu ved jeg ikke om målet er at få siden til at validere eller om du vil
> have det til at se ud som det gør i firefox. Hvis det er først nævnte kan
> du skjule legend elementet med display: none i dit stilark.

I princippet vil jeg helst både have siden valideret, samt have legend
elementet synligt, dels fordi jeg på sigt havde tænkt mig at bruge stilen
til andre formularer på siden, hvor der ikke lige følger en forklarende
tekst ovenover formularen a la "...ellers kan du benytte denne
kontaktformular." Desuden vil jeg gerne have legend elementet med af hensyn
til screen readers. Løsningen bliver nok en header før formularen og så et
legend-element med display sat til 'none'. Problemet er så bare at en screen
reader vil læse både header og og legend element op. Alternativt kunne man
vænne folk af med at bruge IE, men det har nok lange udsigter...

Mvh.

Poul Kubel

Fra : Bruno Christensen

Dato : 23-01-06 17:51

On Mon, 23 Jan 2006 11:10:00 +0100, Poul Kubel wrote:

> Alternativt kunne man
> vænne folk af med at bruge IE, men det har nok lange udsigter...

98% af bilisterne skifter heller ikke gearstangsknoppen ud når de køber en
ny bil, så udsigterne er nok meget lange medmindre at Microsoft bliver
pålagt at fjerne IE fra fremtidige styresystemer.

(Ville du købe en bil uden gearstangsknop ? )

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen