Tabel: Få tekst til at stå fra toppen, i s~
Fra : Morten

Dato : 22-01-06 00:26

Hej

Når man laver en tabel, så kommer teksten altid frem i midten, og fordeler
sig derefter op og ned alt efter hvor mange linier man skriver...

Kan man ikke gøre det så teksten kommer frem fra toppen af og går ned ad?

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-01-06 01:02

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> sig derefter op og ned alt efter hvor mange linier man skriver...
>
> Kan man ikke gøre det så teksten kommer frem fra toppen af og går ned ad?

Hej Morten

Man kan jo bruge valign="top", hvis det er det du mener.

Med valign="top" bliver indholdet justeret mod toppen i en celle.

Ellers så prøv at komme med noget kode.

Hilsen Martin

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-01-06 01:27

Martin Ploug skrev:

> Man kan jo bruge valign="top"

Så skal man definere det i hver enkelt tabelcelle

I css-filen:

td{
vertical-align:top;
}

Så bliver al tekst i td'er lagt i toppen - en gang for alle.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 22-01-06 10:14

Allan Vebel wrote:
> Så skal man definere det i hver enkelt tabelcelle

Nej kun i den første celle i hver række

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-06 21:22

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Nej kun i den første celle i hver række

En definition af den type sat med html-attributter på en enkelt tabelcelle
har da ingen indflydelse på nabocellerne. Lige så lidt som en definition sat
med inline-css eller et class-kald på en enkelt tabelcelle.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 23-01-06 08:59

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> tabelcelle har da ingen indflydelse på nabocellerne. Lige så lidt som
> en definition sat med inline-css eller et class-kald på en enkelt

Du har ret, det er den første celle i hver kolonne ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-01-06 01:11

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Du har ret, det er den første celle i hver kolonne

Det fungerer lige så lidt. Det ville være rart, hvis du havde ret. Jeg har
bokset en del med det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 24-01-06 18:05

Erik Ginnerskov wrote:

> Det fungerer lige så lidt. Det ville være rart, hvis du havde ret.
> Jeg har bokset en del med det.

Man skal selvfølgelig gøre det rigtigt

Værsgo fra de gode gamle dage i ren HTML nul CSS

http://www.ronnenberg.dk/test/ginnerskovtabel.htm

Forklaringen står her:

http://www.w3.org/TR/html401/struct/tables.html#h-11.3.2.1

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-01-06 00:03

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Værsgo fra de gode gamle dage i ren HTML nul CSS
>
> http://www.ronnenberg.dk/test/ginnerskovtabel.htm

I min FF 1.5 og K-Meleon 0.9 er teksten i alle 12 celler vandret
venstrestillet og lodret centreret.
IE 6 og Opera 8.5 viser det som du har specifiseret i kildekoden.

Jeg kendte udmærket elementerne colgroup og col, men metoden er som sagt
ikke skudsikker.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-01-06 13:24

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message

> [...]
> vertical-align:top;
> }
>
> Så bliver al tekst i td'er lagt i toppen - en gang for alle.

Hej Allan og Erik

Fint, så lærte jeg også noget nyt

Hilsen Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-06 01:29

Martin Ploug wrote:

> Man kan jo bruge valign="top", hvis det er det du mener.

Attributten valign forældet kode. Man bør i stedet sætte det i css:

td {
vertical-align: top;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-06 15:43

Allan Vebel skrev:

> Så skal man definere det i hver enkelt tabelcelle

Valign kan også bruges på overordnede tabelelementer.

Eksempler:
   <tbody valign="top">
   <colgroup valign="top">

> td{
> vertical-align:top;
> }
>
> Så bliver al tekst i td'er lagt i toppen - en gang for alle.

Men du har helt ret i at den slags bør lægges som css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-01-06 11:44

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg kendte udmærket elementerne colgroup og col, men metoden
> er som sagt ikke skudsikker.

Lasse Reichstein Nielsen har en gang givet den forkromede
forklaring på problemerne med at anvende col.

Så vidt jeg husker er problemet at DOM-strukturen kun kan arve
egenskaber fra én linje af forældre-elementer. En tabel-celle er
barn af en tabel-række (tr) der igen er barn af thead/tbody/tfoot
der endelig er barn af tabellen selv (table). Colgroup er barn af
table og col er barn af colgroup eller table - men de har ingen
tabelceller efter sig i dokumentstrukturen. Derfor er det begrænset
hvilke egenskaber man kan sætte via col.

Et hurtigt tjek antyder at det kun er baggrundsfarve og bredde man
med sikkerhed kan sætte via col (testet i FF 1.5)

Forgrundsfarve, font-egenskaber, tekstjustering og højde kan ikke
sættes via col i Firefox. Opera accepterer tekstjustering via col,
men har ellers samme begrænsninger.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : The Cuardian 0f Peac~

Dato : 22-01-06 16:43

Morten wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> sig derefter op og ned alt efter hvor mange linier man skriver...
>
> Kan man ikke gøre det så teksten kommer frem fra toppen af og går ned ad?

put attributen
valign="top"
i dit td tag det er ligesom allign bare velocity align :D

mvh TC0P

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-01-06 17:04

The Cuardian 0f Peace skrev:

>put attributen
>valign="top"
>i dit td tag det er ligesom allign bare velocity align :D

Har du ikke læst nogen af de andre indlæg i tråden?

Det er forældet kode, som ikke bør bruges nu om dage, der bruger
man css til det.
så ryger du på min ignoreringsliste.