Css - a:hover virkning.
Fra : Erik Thisted

Dato : 20-01-06 21:36

På mine sider virker a:hover - effekten ikke når en side har været
besøgt en gang.
Gode råd er velkomne.

Eksempel:

http://home20.inet.tele.dk/buskelundhojen/ErikThisted/index.htm

Erik Thisted.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-06 22:31

Erik Thisted skrev:

> På mine sider virker a:hover - effekten ikke når en side har
> været besøgt en gang.

Det skyldes at du definerer a:visited efter a:hover. De to
definitioner vægtes lige højt, derfor "vinder" den der står sidst
når et link har begge klasser på en gang (som det er tilfældet når
du fører musen over et link du allerede har besøgt).

Rækkefølgen af pseudoklasser til a er :link, :visited, :hover,
:active (nogle bruger huskereglen "LoVe HAte").

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Thisted

Dato : 21-01-06 07:47

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Rækkefølgen af pseudoklasser til a er :link, :visited, :hover,
> :active (nogle bruger huskereglen "LoVe HAte").

Tak for den huskeregel.
Den er jeg ikke tidligere stødt på.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-01-06 13:09

Erik Thisted <erik.thisted@webspeed.dk> writes:

> [...]

Hvis man er typen der bruger a-elementer til andet end links, fx
<a name="foo">Lorem ipsum ...</a>
og
så skal man *ikke* bruge a:hover, da det vil virke på begge a-elementerne.
Den bedste løsning er at holde op med at bruge <a name="...">, eller i
det mindste at lade være med at give ankeret indhold.
Desværre er det ikke altid man selv bestemmer det HTML man skal lave
CSS til :)

Så skal man i stedet skrive
a:link { ... }
a:visited { ... }
a:link:hover, a:visited:hover { ... }
a:visited:active, a:link:active { ... }

Den tredje linje rammer kun de a'er der er links. Den fjerde er ændret
for at have lige så stor specificitet som den tredje, ellers kunne den
ikke få effekt.

(Og man skal ikke teste den slags i IE, som jo ikke er så god til CSS2.
I CSS1 virkede :hover kun på links, og det gør den stadig kun i IE, nu
snart otte år efter CSS2 blev udgivet).

/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-06 14:44

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Hvis man er typen der bruger a-elementer til andet end links, fx
> <a name="foo">Lorem ipsum ...</a>
> og
> så skal man *ikke* bruge a:hover, da det vil virke på begge a-elementerne.

Ja, jeg kan godt huske de sider hvor et helt afsnit pludselig
lyser op med en anden skriftfarve og bliver understreget. Det
undrede mig lidt til forklaringen gik op for mig. Jeg havde også
et par gamle sider selv hvor det skete.

--
Bertel