ordnet liste
Fra : Henrik Hartig

Dato : 19-01-06 15:22

Hej kan nogle fortælle mig hvordan jeg laver en ordnet liste. Jeg ved godt
hvordan jeg laver en normal ordnet liste. Problemet er ved indryk:

<ol>
<li>For det ene...</li>
<li>For det andet...</li>
<li>For det tredie...</li>
</ol>

giver jo:
1. for det ene
2. for det andet
3 for det tredie

Men hvordan laver jeg :
1. for det ene
1.1 Skal jeg huske
2. for det andet
2.2 for det andet skal jeg huske
3. for det tredie.

indrykningen 1.1, 1.2 osv. Hvordan laver jeg det?
/henrik

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-06 16:00

"Henrik Hartig" <hha@scandinavianteleconsult.dk> skrev i en meddelelse
> Hej kan nogle fortælle mig hvordan jeg laver en ordnet liste. Jeg ved godt
> hvordan jeg laver en normal ordnet liste. Problemet er ved indryk:

Ved at komme endnu en liste ind i listen

eksempel

<ol>
<li>For det ene...</li>
<li>For det andet...</li>
<li>For det tredie...<ol>
<li>underpunkt 3.1</li>
<li<for det fjerde</li>
</ol>

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Henrik Hartig

Dato : 19-01-06 16:10

jo tak
> <ol>
> <li>For det ene...</li>
> <li>For det andet...</li>
> <li>For det tredie...<ol>
> <li>underpunkt 3.1</li>
> <li<for det fjerde</li>
> </ol>

problemet er bare at det kommer til at se sådan ud:

1. for det ene..
2. for det andet
3 for det tredie
1. underpunkt 3.1 // skal stå 3.1 underpunkt 3.1
2. underpunkt 3.2 // skal stå 3.2 underpunkt 3.2

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-06 16:40

Henrik Hartig skrev:

> [...]

> 3 for det tredie
> 1. underpunkt 3.1 // skal stå 3.1 underpunkt 3.1
> 2. underpunkt 3.2 // skal stå 3.2 underpunkt 3.2

Jeg tror ikke det kan klares i ren HTML/CSS. Her står hvordan man
kan gribe ind i nummereringen:

   http://www.w3.org/TR/html401/struct/lists.html#idx-list-4

men selv om man begynder med f.eks. 1000 og regner med at udnytte
hundreder, tiere og enere til 'decimaler', så skal man holde styr
på nummereringen manuelt, og det bliver noget klamp.

Hvis du kan bruge a, b, c osv. til underpunkterne, kan det klares
(styles i CSS). Ellers må du over i PHP eller et andet serverside
scriptsprog.

Her er tre style-erklæringer som jeg bruger:

ol.nummer { list-style-type: decimal; }
ol.bogstav { list-style-type: upper-alpha; }
ol.ingen { list-style-type: none; }

--
Bertel

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 19-01-06 22:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg tror ikke det kan klares i ren HTML/CSS. Her står hvordan man
> kan gribe ind i nummereringen:

Det kan det via CSS2, men det er kun OP der forstår det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-06 17:51

Henrik Hartig wrote:

> giver jo:
> 1. for det ene
> 2. for det andet
> 3 for det tredie
>
> Men hvordan laver jeg :
> 1. for det ene
> 1.1 Skal jeg huske
> 2. for det andet
> 2.2 for det andet skal jeg huske
> 3. for det tredie.
>
> indrykningen 1.1, 1.2 osv. Hvordan laver jeg det?
> /henrik

Her er koden:

ol {
counter-reset: ordered;}
ol li:before {
counter-increment:ordered;
content: counters(ordered, ".");

Til gengæld vil jeg gerne have at vide, hvilken
browser, du kan få det til at virke i

Meget mere (for nærværende overflødig) information
om dette emne i Eric Meyer: Cascading Stylesheets,
2nd ed.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Henrik Hartig

Dato : 19-01-06 18:04

> [...]
> browser, du kan få det til at virke i
>
> Meget mere (for nærværende overflødig) information
> om dette emne i Eric Meyer: Cascading Stylesheets,

Hej
Jeg bliver nok nødt til at lave det manuelt. SKAL virke i alle browsere. Men
ellers tak.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-01-06 20:33

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> Her er koden:
>
> ol {
> counter-reset: ordered;}
> ol li:before {
> counter-increment:ordered;
> content: counters(ordered, ".");

> Til gengæld vil jeg gerne have at vide, hvilken
> browser, du kan få det til at virke i

Opera (naturligvis :)
Jeg er lidt skuffet over Firefox her!

> Meget mere (for nærværende overflødig) information
> om dette emne i Eric Meyer: Cascading Stylesheets,
> 2nd ed.

Yep, også at finde i CSS2.1(WD):
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS21/generate.html#scope>
(nederst i afsnit 12.4.1). Det var også i CSS2 (afsnit
12.5.1).

Faktisk ser det ud til at linjen
LI { display:block; }
er vigtig at have med, da den undertrykker den normale nummerering
af list-elementerne.

/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-06 21:31

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Til gengæld vil jeg gerne have at vide, hvilken
> browser, du kan få det til at virke i

Denne her testside virker i både Opera 8.5 og Firefox 1.5. Den
virker ikke i IE 6.0.

http://bertel.lundhansen.dk/test.htm

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-01-06 00:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> Denne her testside virker i både Opera 8.5 og Firefox 1.5. Den
> virker ikke i IE 6.0.
>
> http://bertel.lundhansen.dk/test.htm

Ok, så kan man da øve sig indtil IE7 kommer
på banen.

I det store og hele er jeg ikke særlig interesseret
i kode, der ikke på en eller anden måde kan bringes
til at virke i IE.

Hvadenten vi kan li' det eller ej er det den browser,
danskerne bruger.

Har man set PC Wolrds artikel

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=6790

FF-bruger i dk: 10%, i Finland: 38%, i Europa gns 20%.
Har i et Promote Firefox ikon på jeres hjemmesider,
venner?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-06 00:19

Jørgen Farum Jensen skrev:

> FF-bruger i dk: 10%, i Finland: 38%, i Europa gns 20%.
> Har i et Promote Firefox ikon på jeres hjemmesider,
> venner?

Promote *Firefox*? Aldrig i livet! Opera var og er først med det
bedste.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-01-06 23:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> Promote *Firefox*? Aldrig i livet! Opera var og er først med det
> bedste.

Opera fatter da ikke en hujende fis af f.eks. opacity - det har FF gjort
længe. Opera er også først længe efter FF (og IE - surprise) begyndt at
begribe display:block defineret i eksternt css på links.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 19-01-06 22:25

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Her er koden:
>
> ol {
> counter-reset: ordered;}
> ol li:before {
> counter-increment:ordered;
> content: counters(ordered, ".");
>
> Til gengæld vil jeg gerne have at vide, hvilken
> browser, du kan få det til at virke i

Opera

Den kan autonummere både overskrifter og lister

Prøv det og skift til den mest standard overholdene browser.

ØV, så kan alle brugeren bare ikke se det, men skidt så må de bare
installere den bedste browser der findes

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-06 22:56

Bertel Lund Hansen skrev:

> Denne her testside virker i både Opera 8.5 og Firefox 1.5.

Den virker faktisk med Opera helt tilbage fra 6.06 (det er den
ældste Opera-version jeg har installeret) - ganske imponerende.

> Den virker ikke i IE 6.0.

Surprise

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-01-06 13:34

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> writes:

> Opera fatter da ikke en hujende fis af f.eks. opacity - det har FF gjort
> længe.

Det er rigtigt. Men opacity er heller ikke med i nogen nuværende standard,
så jeg er lidt mere tilgivende end overfor indholdet af CSS 2.

> Opera er også først længe efter FF (og IE - surprise) begyndt at
> begribe display:block defineret i eksternt css på links.

Altså <a class="something">foo</a> i HTML-filen og en linket CSS-fil
med .something{display:block;}?
For det virkede i Opera 3.6. Eller hvordan viser buggen sig?

Jeg siger ikke at Opera ikke har fejl i deres implementation (ej
heller Mozilla), men jeg synes at Opera's understøttelse af CSS 2
(eller rettere CSS 2.1) er lidt(!) mere fuldstændig end Mozillas.
De to punkter jeg lige kan huske er:
- styling af bredde på tabel-kolonner.
- outline
(og jeg har nu fået at vide at counters kom med i Firefox 1.5, så
den har de endeligt fået med).
Der er sikkert også steder hvor Mozillas CSS2.1-understøtelse
er bedre end Operas, men dem er jeg så ikke lige løbet ind i.

Alt i alt, så er forskellene for små til at det er det der bestemmer
ens valg af browser. :)

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-06 02:39

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Eller hvordan viser buggen sig?

Hvis du kigger på menukoden på http://hjemmesideskolen.dk - der har jeg
måttet tilføje inlinestyle til alle menupunkter, fordi Opera 6.x ellers ikke
ville lave det ønskede linjeskift:

<a style="display:block;padding:3px;" href="foo.asp">Foo</a>

Den eksterne definition blev ignoreret af Opera 6.x:

#menublok a:link, #menublok a:visited, #menublok a:active {
display: block;
padding: 3px;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-06 21:17

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvis du kigger på menukoden på http://hjemmesideskolen.dk - der har
> jeg måttet tilføje inlinestyle til alle menupunkter, fordi Opera 6.x
> ellers ikke ville lave det ønskede linjeskift:

Jeg har nu lavet en side, hvor jeg har fjernet inline-css fra menuen. Prøv
at se den side med Opera 6.05:

http://hjemmesideskolen.dk/usenet/operafejl.asp

Det er samme menu som default.asp i roden - men det ser herrens ud i den
gamle Opera. Men fra Opera 7.02 og frem virker det fint uden inline-css i
menuen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Hartig