Billeder på siden uden tabeller?
Fra : anders

Dato : 19-01-06 14:16

Hej

Jeg har ladet mig fortælle at tabeller ikke skal bruges til layout, men hvis
jeg på en side gerne vil have en række thumpnails til at ligge på 5-7 rækker
med 3-4 billeder i hver række, er tabeller så ikke den bedste løsning? (Der
skal være lidt luft mellem billederne og ved siden af hele tabellen skal der
være plads til at vise det billede man vælge blandt thumpnailsne...)

Hvis ikke en tabel er min løsning, hvad er så?

Mvh
Anders

Fra : per christoffersen

Dato : 19-01-06 14:27

"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ikke en tabel er min løsning, hvad er så?

Det kan laves med en opbygning i div-er , og så en stylet højre margen på
thumpnail-billederne i Div-en

/Per

Fra : anders

Dato : 19-01-06 15:40

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan laves med en opbygning i div-er , og så en stylet højre margen på
> thumpnail-billederne i Div-en

Takker... det er hermed gjort, og det ser faktsik ikke så tosset ud!

Mvh
Anders

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 19-01-06 14:50

On 19-01-2006 14:16 anders wrote:
> [...]
> med 3-4 billeder i hver række, er tabeller så ikke den bedste løsning?

Det er i hvert fald den nemmeste løsning, og jeg mener godt man kan
argumentere for, at en række thumbnails er tabulære data.

Det er jo ikke fordi man slet ikke må bruge tabeller, det er bare en
uvane at bruge dem til ren layout. Til gengæld er de skræddersyede til
at præsentere tabulære data, så jeg har i hvert fald ingen problemer med
at bruge dem på f.eks. www.mzh.dk/sara/.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-01-06 14:54

> Jeg har ladet mig fortælle at tabeller ikke skal bruges til layout,

Hmmm - Det er jo egentlig op til dig selv

Dog er der mange der taler for at man ikke bruger tabeller, men tabeller har
også sin ret! De kan bl.a. give 'nybegyndere' en lettere start, i form af bedre
forståelse for sidernes opbygning m.m. Jeg har selv været glad for at benytte
tabeller (og benytter dem da stadig hvor det er brugbart), men DIV'er er også en
udmærket mulighed - og for nogle - en foretrukket løsning.

Umiddelbart vil jeg anbefale at du benytter det du er bedst til. Og hvis
tabeller er dit 'hjørne', så brug dem!

/Claus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-06 15:42

anders skrev:

> [...]
> med 3-4 billeder i hver række, er tabeller så ikke den bedste løsning?

Jeg bruger i hvert fald tabeller til den slags. Et eksempel
findes her:

   http://www.obese.dk/obese1/obese1.htm

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-06 15:57

anders skrev:

> hvis jeg på en side gerne vil have en række thumpnails
> til at ligge på 5-7 rækker med 3-4 billeder i hver række,
> er tabeller så ikke den bedste løsning?

Nej, det er faktisk en dårlig løsning, og grunden til det er
at den ikke er fleksibel. Hvis brugeren anvender en mindre
browserbredde, komme der en vandret scrollbar.

Billederne på http://html-faq.dk/2020.asp er stablet op ved
siden af hinanden. Det giver den fordel at de ligger på en
række ved store skærmopløsninger, og hopper ned under
hinanden ved mindre skærmopløsninger.

Prøv at gøre vinduet større og mindre, og se hvad der sker!

> Der skal være lidt luft mellem billederne

Du kan bruge margin og padding efter behag.

> Hvis ikke en tabel er min løsning, hvad er så?

Det er float:left; du skal kigge på.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk