merking av tekst i explorer
Fra : Sindre

Dato : 19-01-06 10:08

Hei,

Jeg merker at i sidene jeg lager så får en ikke markert teksten med
venstre museknapp i explorer. Teksten ligger innenfor <p></p> tagger. Er
det noe mer jeg må ha med for at teksten skal kunne markeres.
Hvis man holder museknappen inne, og drar, vil den markere alt (Det vil si
at det ikke er mulig å markere linje for linje). Trykker man på høyre
museknapp mister man markeringen, og muligheten til å kopiere teksten. Men
hvis en markerer "alt" og trykker ctrl + c så kopierer den.

Dette er sikkert kjempeenkelt, så jeg håper at noen kan fortelle meg hva
jeg glemmer :)

Sindre

Fra : Leonard

Dato : 19-01-06 10:21

Sindre <sindrehi@c2i.net> wrote:

>Dette er sikkert kjempeenkelt, så jeg håper at noen kan fortelle meg hva
>jeg glemmer :)

et link til din side?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Sindre

Dato : 19-01-06 12:16

On Thu, 19 Jan 2006 10:21:08 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> et link til din side?

For eksempel denne: http://www.sunnivanor.no

Sindre

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-06 14:12

Sindre wrote:

> For eksempel denne: http://www.sunnivanor.no
>
> Sindre

Næsten 2 minutters overførselstid ved en 56 k modemforbindelse!
Det er helt vildt mand, se
http://www.websiteoptimization.com/services/analyze/wso.php?url=http://www.sunnivanor.no/

Og jeg kan ikke se nogen enkel forklaring på det fænomen,
du ganske rigtigt beskriver, at det ikke er muligt at
markere et vilkårligt tekstelement på en side.

Det ser ud til, at noget af al det skod kode, Dreamweaver har
indsat på din side forårsager en cursor-position i nederste
højre hjørne af teksten, hvordan det ellers kan lade sig gøre.

Men måske forsvinder problemet hvis du laver siderne, så
de kan validere:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http://www.sunnivanor.no/index.php?sideNavn=generell_learning

---

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Sindre

Dato : 19-01-06 15:30

Hei,

Nå validerer siden riktig, uten at det løste problemet mitt.

Det gjelder flere andre sider jeg lager også, derfor lurer jeg på hva jeg
glemmer, mangler av kunnskap for å få til dette. Gjelder selvsagt bare
explorer da, for de andre nettleserne klarer det jo:)

http://sunniva-college.no/index.php?sideNavn=Sunniva_generell

Mottar fortsatt forslag med takk, siden det er merkelig og irriterende, og
ikke veldig brukervennlig...

Sindre

Fra : Leonard

Dato : 19-01-06 15:46

Sindre <sindrehi@c2i.net> wrote:

>Mottar fortsatt forslag med takk, siden det er merkelig og irriterende, og
>ikke veldig brukervennlig...

Jeg tror det er noget med position: absolute som IE ikke kan finde ud
af. Min løsning var at bruge margin til at få indholdet til at være
det rigtige sted.

ex:
position: absolute;
top: 100px;
left: 50px;

kan også angives som:
margin-top: 100px;
margin-left: 50px;

hvis ellers det omgivende body har margin: 0;

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Sindre

Dato : 20-01-06 10:21

On Thu, 19 Jan 2006 15:45:57 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
> margin-top: 100px;
> margin-left: 50px;
>
> hvis ellers det omgivende body har margin: 0;

Men det som er så rart da, er at akkurat denne siden er laget med
tabeller. Det ligger ikke en div tag med position absolute i denne siden.
Jeg har en div tagg med position relative.

Ellers så ligger jo teksten i class for å formatere den, men ikke noe
annet.

Sindre

Fra : Leonard

Dato : 20-01-06 13:30

Sindre <sindrehi@c2i.net> wrote:

>Men det som er så rart da, er at akkurat denne siden er laget med
>tabeller. Det ligger ikke en div tag med position absolute i denne siden.
>Jeg har en div tagg med position relative.

Så vidt jeg kan se har du en <div id='bunnlag'> med position:
absolute; som hele din tabel ligger i.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-01-06 02:24

Sindre skrev:

> For eksempel denne: http://www.sunnivanor.no

Det hænger sammen med at du bruger position:absolute;
til at placere hovedteksten - så går det galt når du vil prøve
at markere noget at teksten.

Jeg har haft samme problem, og er nået til løsningen på
http://html-faq.dk/2003.asp

Her lader jeg <div id="indhold"> flyde bag de posionerede
elementer, så kan man markere teksten.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk