!DOCTYPE testside
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-01-06 19:27

I en tidligere diskussion var der en af de flittige
bidragydere i denne gruppe, der havde lavet en
webside, der meget pædagogisk viste effekten af forskellige dokumenttypeerklæringer.

Hvis det er en blivende side vil jeg vældig gerne have
URI'en til siden, så jeg kan linke til den fra webdesign101.dk,
hvis ejeren da ikke modsætter sig det.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Tidemann

Dato : 18-01-06 20:33

"Jørgen Farum Jensen" skrev
> [...]
>
> Hvis det er en blivende side vil jeg vældig gerne have
> URI'en til siden, så jeg kan linke til den fra webdesign101.dk,

Er det denne ??
http://www.hintzmann.dk/articles/doctype

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-01-06 22:09

Tidemann wrote:

> Er det denne ??
> http://www.hintzmann.dk/articles/doctype

Også fortrinlige forklaringer, men på den testside,
jeg efterlyser kunne du dynamisk skifte
dokumenttypeerklæringen.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-06 15:58

Den her: <http://gyros.dk/usenet/asp/doctype.asp> ?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-01-06 18:07

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Den her: <http://gyros.dk/usenet/asp/doctype.asp> ?

Thank You, Sir.

Er det en blivende side?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-01-06 01:56

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Den her: <http://gyros.dk/usenet/asp/doctype.asp> ?

Hvor ville det være rart hvis linkene lå som det første, så
man ikke skal scrolle efter dem.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-01-06 21:47

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Er det en blivende side?

Lige så blivende som de andre der ligger under /usenet (bortset fra
usenet/temp).

Jeg udsteder ingen garantier for hvor lang tid min side bliver
liggende, men jeg har på den anden side ingen planer om at nedlægge
nogen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-06 14:35

Allan Vebel skrev:

> Hvor ville det være rart hvis linkene lå som det første, så
> man ikke skal scrolle efter dem.

Det kan du have ret i. Er det bedre nu?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-01-06 17:09

> Det kan du have ret i. Er det bedre nu?

Det var også en måde at gøre det på - ja, det er meget
bedre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 20-01-06 20:01

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det kan du have ret i. Er det bedre nu?

Må bare drille, prøv lige og adresser den med tabulator og pil taster i IE

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 26-01-06 21:45

On Fri, 20 Jan 2006 20:01:29 +0100, Johnny Winther Ronnenberg
<johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> wrote:

> Må bare drille, prøv lige og adresser den med tabulator og pil taster i
> IE

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår problemet.
De fleste folk, der benytter tastaturet til navigation har vel også
alt-tasten til rådighed - eller for Operas vedkommende alt/space. Eller
overser jeg noget?

--
Ryan Kristensen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-01-06 22:26

Ryan Kristensen wrote:

> Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår problemet.
> De fleste folk, der benytter tastaturet til navigation har vel også
> alt-tasten til rådighed - eller for Operas vedkommende alt/space.
> Eller overser jeg noget?

Ja

Brug alt tasten til at nå frem til doctype vælgeren og tryk så pil ned, nu
burde du få alle valgmulighederne, men det gør du ikke

Det kan lade sig gøre, men det kræver en række forsøg før man får den
ønskede doctype Derfor drilleriet.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 26-01-06 22:56

On Thu, 26 Jan 2006 22:25:52 +0100, Johnny Winther Ronnenberg
<johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> wrote:

> Brug alt tasten til at nå frem til doctype vælgeren og tryk så pil ned,
> nu
> burde du få alle valgmulighederne, men det gør du ikke

Jeg kan ikke få hverken Opera 8.5 eller IE6 til at give problemer her.
Opera: 1x tab, alt+pil op/ned eller space.
IE: 2x tab, alt+pil op/ned.
Har prøvet at reloade siderne i både IE og Opera, og hver gang får jeg
valgmulighederne frem uden problemer.

> Det kan lade sig gøre, men det kræver en række forsøg før man får den
> ønskede doctype Derfor drilleriet.

Kan man tillade sig at sige: Øv, jeg kan ikke få det til at drille.

Prøver lige min bærbare... Næ, det virker også uden problemer.
Er du helt sikker på, at du gør det rigtigt?
Åben siden, marker select med tab (IE=2xtab, Opera=1xtab), åben menu med
valgmuligheder ved at trykke pil op/ned samtidig med du holder alt (den
venstre) nede. Marker menupunktet du ønsker at vælge med pile-tasterne, og
tryk så return/enter.

Hvordan fejler det?

--
Ryan Kristensen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-01-06 23:27

Ryan Kristensen wrote:

> [...]
> med valgmuligheder ved at trykke pil op/ned samtidig med du holder
> alt (den venstre) nede. Marker menupunktet du ønsker at vælge med

Sjovt nok, når jeg markerer feltet via tabulatoren i IE og derefter trykker
pil ned, så burde rullelisten åbne sig så jeg kan rulle ned til den ønskede
doctype. Det sker ikke. I stedet vælges det næste element på listen, så hvis
man prøver nok gange kommer man ned til det ønskede. hvordan man kommer
tilbage til start er en anden sag

Hvis du kigger tilbage i tråden, vil du se at Gyldenkærne anderkendte at
fejlen eksisterede. Du vil også se, at jeg anderkender, at det er
Gyldenkærnes testområde og at det derfor er i orden, at det ikke virker
optimalt.

Men fejlen er generel, der ikke mange webdesignere der sørger for at form
elementer virker for alle, Hvis du ikke tror mig; så spørg en blind
/svagtseende

Tak til Gyldenkærne for ikke at rette det, det er yderst illustrativt

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-06 22:19

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Må bare drille, prøv lige og adresser den med tabulator og pil
> taster i IE

Ja, den er ikke nem - men dog brugbar (man kan skifte et element op
eller ned). Men det vil nok være lettere at benytte de normale
links i bunden. Opera opfører sig i øvrigt på samme måde.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 21-01-06 01:00

> [...]
> eller ned). Men det vil nok være lettere at benytte de normale
> links i bunden. Opera opfører sig i øvrigt på samme måde.

Det er da vist ikke bruger venligt XHTML en gang en gang til. Hmm
hvor skal vi hen du? Man skal være en lille smule stædig for at får det til
fungere Jeg ved godt det er dit legehjørne, men alligevel

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-06 23:48

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

[Ryan]
> [...]

Tak for det trick - det kendte jeg ikke.

Når det fejler for Johnny og undertegnede ved tastaturnavigation er
det fordi vi ikke trykker alt+pil op/ned men bare pil op/ned. Det
giver et reload med det samme i IE og Opera.

Prøv uden tab - så tror jeg også du kan være med ;)

> Hvis du kigger tilbage i tråden, vil du se at Gyldenkærne
> anderkendte at fejlen eksisterede.

Jeg ved nu ikke om jeg har anerkendt det som en fejl - men jeg har
set den samme opførsel som du har beskrevet.

> Men fejlen er generel, der ikke mange webdesignere der sørger
> for at form elementer virker for alle

Hvis formelementet var den eneste navigationsmulighed ville jeg
ikke synes det var i orden. Nu har tastaturbrugere mulighed for at
anvende direkte links i bunden af siden - derfor mener jeg ikke
problemet er så stort. Det er i mine øjne en væsentlig
brugerforringelse for hovedparten af brugerne hvis jeg bare dropper
javascriptet på select-boksen - det vil nemlig betyde at man skal
vælge elementet og derefter klikke "vis" - noget der ikke minder om
en menus funktionsmåde.

> Tak til Gyldenkærne for ikke at rette det, det er yderst
> illustrativt

Velbekomme.

--
Jens Gyldenkærne Clausen