[CSS] vertical align
Fra : Martin

Dato : 18-01-06 11:41

Hvorfor virker nedenstående ikk.
Vertical align - virker aldrig, selv hvis height er sat, er den kun til
Når det ikk virker i en div, hvordan får man så nemmest centeret en
tekst vertikalt i en div.

<head>
#midttekst
{
vertical-align: middle;
height: 300px;
width: 300px;
}
</head>
Test

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-01-06 13:45

Martin wrote:
> [...]
> Vertical align - virker aldrig, selv hvis height er sat, er den kun til
> Når det ikk virker i en div, hvordan får man så nemmest centeret en

vertical-align virker kun på inline elementer.
En måde at gøre det på er ved at sætte marginer
på teksten:
#box {
width:300px;
height:300px;
border:1px solid black;
position:relative;
top:3em;
left:3em;
}
#box p {
text-align:center;
font-size:16px;
margin-top:146px;
}

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-01-06 16:36

Jørgen Farum Jensen skrev:

>En måde at gøre det på er ved at sætte marginer
>på teksten:

Det forudsætter så, at man kender højden på indholdet.

Selvom det måske er fy, men så brug tabel til det, de er som
skabt til det.

Eller også skal man få sin <div> til at opføre sig som en
tabelcelle.

Se i kildekoden på http://ellentoft.1go.dk/test/vertical.htm.

Scriptet, der er med i css er for at få IE med og gør, at css
ikke kan valideres.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-01-06 17:28

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Det forudsætter så, at man kender højden på indholdet.

Jammen det gjorde vi jo osse efter eksemplet...

> Selvom det måske er fy, men så brug tabel til det, de er som
> skabt til det.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-01-06 17:43

Jørgen Farum Jensen skrev:

>Jammen det gjorde vi jo osse efter eksemplet...

Og finder man så på at tilføje en linje mere, så skal man ændre
på margin igen.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-01-06 02:01

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Scriptet, der er med i css er for at få IE med og gør, at css
> ikke kan valideres.

Det kan du da klare ved at sætte den del af stylesheetet i conditional
comments.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-01-06 17:12

Erik Ginnerskov skrev:

>Det kan du da klare ved at sætte den del af stylesheetet i conditional
>comments.

Uden tvivl, men jeg er ikke så dus med det og er blot en form for
snyd.

Jeg mener, at man i sjældne tilfælde godt kan bruge noget, der
ikke validerer, når blot man ved, hvad det er man gør og at det
ikke på nogen måde genenerer nogen browsere.

Men det er klart, at den grundlæggende css f.eks. skal validere.
så ryger du på min ignoreringsliste.