Hjælp min hvalp bider
Fra : Pernille Peters

Dato : 11-06-01 21:27

Hej!

Jeg har et problem med min tæve på 13 uger.

Hun bider ikke i alt, som jeg ved hvalpe gør, men i mine finger, arme, ben
og hvad hun kan komme afsted med (Vi fik hende der hun var 10 uger, og det
er blevet meget mindre). Det gør ondt. Men det overlever jeg. Problemet er
at vi har en han på 2 år som hun bider vild og voldsom i når hun kan komme
til det. Er det normalt? Hvad kan jeg gøre så hun finder ud af det gør man
ikke?

Jeg har prøvet med nej - hun er ved lidt at forstå at det betyder det må man
ikke. Men det hjælper stadig ikke. Jeg har endda prøvet med en vandsprøjte -
hjælper ikke ret længe.

Jeg ved godt det kun er en hvalp, men hun skal vil lære med det samme det
gør man ikke???

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig.

På forhånd tak
venlig hilsen
Pernille

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 11-06-01 22:20

Hej Pernille

Velkommen i klubben, vores hvalp gør det samme, han er godt nok 17 uger, men
han har gjort det siden den der 13 ugers alder.
Vi har fået afvide, at men skal f.eks hvis hun bider dig i benet, roligt
sige nejjjjjjjjjj, mens man med sin håndryg skubber hunden væk, men husk
ikke råbe, kun ganske roligt. Lige så snart hun stopper, ros ros, og atter
ros, og siddre hun igen i buksebenet, hvilket hun helt sikkert gør, må i
prøve igen, det tager tid.
Vores Nicki gør det stadig, men det er klart blevet bedre, han er vist ved
at finde ud af hvem der bestemme, OS.

Ellers prøv noget andet. Sæt dig på gulvet, sæt hunden foran dig, og uden at
snakke med hende, kigge på hende eller noget, nus hende ganske stille foran
på brystet ( hold hende fast i halsbåndet med en finger ). Hun vil helt
sikkert forsøge at bide og hoppe rundt, men inden ret længe finder hun ud
af, at det er gider du egentlig ikke lige nu, og så lægger hun sig ned. Det
er muligt at du de første par gange skal sidde med hende i en halv time, men
som sagt går der ikke længe før du måske kun behøver sidde der 5 minutter,
så har hun fanget budskabet.

Hvad ang. at hun gør det samme på jeres anden hund, har jeg ikke så mange
erfaringer i, idet vi kun har Nicki, men jeg tror det er normalt, og jeg er
ret sikker på, at han siger til, hvis det er for meget af det godt.

En sidste ting, den alder din hvalp har lige nu, er en alder, hvor den er
ved at finde sin plads i familien, så gør ALT for at fortælle hende, at hun
er nederst i rækken, og at det er dig/jer der bestemmer, den periode
strækker sig fra ca 13-16 uge.

Men husk på, som du også selv skriver, hun er kun en hvalp.

Held og lykke med hende

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Ann K.

Dato : 11-06-01 22:27

Hejsa.
> [...]
hun kan komme til det. Er det normalt? Hvad kan jeg gøre så hun finder ud af
<> Bare rolig... Når _han_ ikke længere gider at blive brugt som bidedyr, så
skal _han_ nok sige fra!!! Et enkelt knur plejer at være nok...
Din hvalp opfører sig helt normalt... Hun skal bruge tid for at skabe sine
egne erfaringer og for at lære de såkaldte bidehæmninger... typisk vil der
gå et par mdr. inden hun helt har fattet ideen med ikke at
gnaske/tygge/gumle/gnave i _alt_.
Når hun bruger mennesker som bidedyr, så prøv at hyle højt (dét er ikke
svært når de sylespidse hvalpetænder begraves i armen! , stop omgående al
leg, ignorer hende i kort tid (ca 10 -15 sekunder) og tilbyd hende så at
lege videre, men denne gang med et dertil egnet bidedyr

>Jeg ved godt det kun er en hvalp, men hun skal vil lære med det samme det
gør man ikke???
<> Jo da... men man kan jo ikke forlange alt lige med det samme Det
tager som sagt tid inden bidehæmningerne er ordentligt indlært i alle
situationer... Hun skal jo lige have nogle erfaringer at bygge indlæringen
på....
Og nogen gange så... tja - vores Dise _er_ holdt op med at tygge i os - men
hun nyder at få lov til at sutte på finger Og Sif ved ikke noget bedre
end at få lov til at stå med hele Mandens hånd inde i flaben, bare stå og
logre lige så stille

Mvh Ann

Fra : Mai-Brit

Dato : 12-06-01 22:18

"Pernille Peters" <Pernille_Peters@mail.dk> wrote in message
> [...]
> og hvad hun kan komme afsted med (Vi fik hende der hun var 10 uger, og det
cut

Vi lærte vores tæve, at det gør ond at blive bidt, ved at pibe når hun bed
os. Forsøgte at ramme samme "tonefald" som hende selv.
Klaus

Fra : NINA HOLMSTRØM

Dato : 17-06-01 19:18

Pernille Peters <Pernille_Peters@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g39dt$gnr$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> gør man ikke???
>
> Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Av, det må gøre ondt med små spids hvalpetænder. Det du kan gøre er når den
vider dig, stikker du hånden ind imunden på den, og trykker dens tunge ned
så den er lige ved at kaste op samtidig med at du siger nej. På den måde
finder den forhåbentligt ud af at menneskekød ikke er så lækkert. Giv den så
et stykke legetøj som er godt at klæ tæner og gummer på f. eks noget spec.
gårdt gummilegetøj. Den gør det ikke for at være ond, men tit er det fordi
tænderne klør, da de jo skal skiftes ligsom de også bliver skiftet ud hos et
barn.
Det er straks være når det er dit barn. Barnet kan jo ikke gøre det somme
som du. Men sig nej og rusk den i nakkeskindet. Grunden til at det ofte går
ud over børn er at de har nogle hurtige bevægelser, og en lille hvapper
synes at det er meget fristen med sådan en leg.
Du kan prøve at træne det ved at nermest opfordre hunden til at bide, hvorpå
du så trykker tungen ned, indtil du kan se at det er ubehagligt for hunden.
Og så giver du den det legetøj som er godt at tykke i.

Held og lykke
Karen

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 18-06-01 21:08

Denne metode kan altså bestemt ikke anbefales. Hvalpens bideri er en del af
at blive et socialt dyr. Det skal altså ikke straffes væk. Du risikerer, at
din hund bliver så skræmt, at den ikke tør tage kontakt til mennesker og
dermed går glip af en masse social læring. Eller endnu værre, at den den
bliver så angst, at den går i forsvar - og så er der for alvor et problem.

Sæt i stedet i et højt hyl - som den søskende ville have gjort, når hvalpen
bruger tænder på dig. Afbryd kontakten med den 10 sekunden og genoptag
legen. Hav masser af tålmodighed. Hvalpebideri er irriternde, men en helt
normal og vigtig adfærd - det går helt væk, når hvalpen er 4-5 mdr. gammel.

KH
Søs

NINA HOLMSTRØM <nholmstrom@get2net.dk> skrev i en

Fra : BJARKE ANDERSEN

Dato : 03-08-01 21:45

Hej du skal huske at alt hvad valpen får lov til som lille vil den
selvfølgelig også tro at den kan gøre som voksen !sådan er det bare og det
er derfor at så mange børn bliver bidt det er ivertilfald en af grundene !
første gang den bidder dig eller et barn ligemeget om den er valp så skal du
være så hård ved den at den altid vil kunne huske det jeg ruskede min i
nakkeskindet og smed den hen af gulvtæppet den napper aldrig eller bidder !
det må bare ikke ske på noget tidspunkt for hvis den gør det som voksen
bliver den måske aflivet og alle taber følelsesmæsigt på det så hellere være
hård nu ! husk det er ikke et barn men en hund"et rovdyr" den kan godt tåle
det...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-08-01 22:11

Hej Bjarke

Jeg blev godt nok chokeret over dit indlæg, hvor kan du dog foreslå sådan en
gang vold over for en lille hvalp?

Det er naturligt at hvalpe og alle andre pattedyr inkl. mennesker,
undersøger ting med munden. Desuden bruger hunde jo munden, som vi bruger
hænderne.

Det hvalpen skal lære er, at den ikke må bide hårdt, den skal lære
bidehæmning.

Hunde indbyrdes lærer hinanden det ved at hyle, når legekammeraten bider for
hårdt. Det samme kan mennesker gøre, altså hyle, når hvalpen bider, og så
rose så snart den ikke bider mere.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia

Dato : 03-08-01 23:02

det må være en trold...

:Pia

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-08-01 23:21

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> det må være en trold...

Ja måske men der findes altså stadig personer der bruger de hårde og
gammeldagsmetoder ...

mvh Ami

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 04-08-01 08:30

"BJARKE ANDERSEN" <tisurin@get2net.dk> skrev i en meddelelse
KLIP En masse om hård behandling af hvalp..

ADDRK.............
Håber ikke at du behandler dine børn på samme måde !

--
Ghita
+ Et lille vuf fra Sara

Fra : Claus

Dato : 04-08-01 09:50

"Ghita Cecilie Jallow" <mammas@bonbon.net> skrev i en meddelelse

> "BJARKE ANDERSEN" <tisurin@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> KLIP En masse om hård behandling af hvalp..
>
> ADDRK.............
> Håber ikke at du behandler dine børn på samme måde !

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Virkelig en genial kommentar , fordi han nbehandler sin hund forkert så
tæver han sikkert oxo konen og børnene.

Claus

Fra : Tina Dandanell

Dato : 04-08-01 10:40

Ja, undskyld mig, men tæven sætter selv sine hvalpe på plads ved at ruske
dem i nakken når de gør noget forkert. Og der er da ikke noget galt i at
behandle hunden som en hund!! Der er jo ikke tale om vold, men det Bjarke
skrev var godt nok for meget. Jeg gør selv det, når jeg får en hvalp, at jeg
"pisser territoriet af". Altså gør hunden opmærksom på, at det simpelthen
ikke accepteres at den bider i noget andet sine legeting. Eksempel: Micha
(nu 2 år) gik som noget af det første hen og tyggede i en vinflaske. Hun
kunne ikke vide, det var forkert, da hun aldrig havde mødt sådan en før.
Derfor tog jeg hende i nakkeskindet, ruskede hende og sagde højt "NEJ!!".
Siden da har hun intet rørt, vi kan lade chokolade ligge på bordkanten i
hundehøjde uden hun rører den. Og det er da rart. Desuden tror jeg også på,
at man får en hund der hviler meget mere i sig selv, hvis den ved havd der
er rigtigt og forkert. Og helt ærligt - mine hunde skal ikke lære
"bidehæmning"; de skal bare ikke bide!

Mvh. Tina
Claus <Pernille@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9kgcnm$vqo$1@news.cybercity.dk...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-08-01 11:32

Hej Tina

Bl.a. Hallgren har undersøgt, hvordan morhunden opdrager sine hvalpe, og det
er faktisk uhyre sjældent at morhunden bruger vold/rusker/bider i øret sine
hvalpe. Langt langt de fleste tæver benytter ikke den slags metoder.

I mine øjne er en hund en hund, og for hunde er det altså naturligt at tage
"ting" i munden (bide), det vigtige her er altså, at hunden ikke gør skade.

Min sidste rottweiler knurrede som en løve og tyggede (meget blødt) på min
hånd, når han rigtig hyggede sig med en kæletur, skulle jeg også have rusket
ham i den situation???

Jeg mener, at øve vold/bruge hårde metoder mod en hund kan sidestilles med,
at man taler kinesisk til et 2 årigt dansk barn og forventer barnet forstår
det.

For øvrigt vokser hvalpe i 99 % af tilfældene fra bideriet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 05-08-01 07:13

Hej Claus

Det er der faktisk engelske undersøgelser som tyder på. Ligesom man i USA
har sat noget projektværk i gang mod børn og unge som mishandler dyr. det
viser sig nemlig, at mange massemordere har sådan en fortid - og man
forsøger nu at forebygge i tide. Læs sidste nr. af Canis - købes gennem
www.canis.no

Søs
Claus <Pernille@city.dk> skrev i en news:9kgcnm$vqo$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus

Dato : 05-08-01 08:04

Hej Søs.

Jeg kender godt de undersøgelser , tror oxo på dem .....meeen det var ikke
"det" mit indlæg gik ud på.
Det jeg mente var..at fordi han behandler sin hund på en må som andre finder
forkert , er det da ikke ensbetydende at han tæver konen og ungerne
....vel???

Og det er den slags kommentarer jeg finder ubrugelige her , det ville da
være noget bedre at starte en dialog om hvorfor det er forkert eller
hva'....men det er lidt svært nu , hvor "tonen" ligesom slået an.!!

Mvh
Claus
Der mener at der ikke skal udøves vold på børn.

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 07-08-01 15:15

Der er noget med i England, at dyreværnet fortæller børneværnet, hvis de har
været ude på en sag.

Søs

Claus <Pernille@city.dk> skrev i en news:9kiqt7$20rv$1@news.cybercity.dk...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-08-01 15:40

Lyder som en god ide.

Jeg tvivler stærkt på at, en person, der ikke kan beherske sig over for
hunden, kan over for børnene.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 07-08-01 19:44

Hej Nina

Nej - jeg synes også at det lyder logisk. De siger også hos DB, at det altid
er folk, som er folk, som er psykisk i ubalance - altid ikke nødvendligvis
skør, men skilsmisser, konkurser m.m. som 'står bag' de grove
mishandlingssager som de får.

KH
søs

Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en

Fra : Praxis©

Dato : 04-08-01 18:25

Hejsa Bjarne

Har du taget med i dine overvejelser at mennesket rent faktisk OXO er et
rovdyr? Skal man så udlede af din opdragelses metode at sådan gør man oxo
ved børn, hvis de gør noget forkert?

--
VH Pernille Lauridsen

"Tænk hvis der blev krig