Hover-effekt udebliver...??
Fra : Dennis Munding

Dato : 04-01-06 22:12

Hej NG!

Jeg har været i gang med en større "ombygning" af min mindeside -
http://www.mundings-memorial.dk/ - og i den forbindelse er jeg stødt ind i
et - umiddelbart for mig - mystisk/underligt problem:

Jeg har specificeret egenskaberne for links i mit stylesheet -
http://www.mundings-memorial.dk/Styles/MM.css - men de ændrer ikke farve ved
mouseover...??

Jeg har jo læst, at det er en meget god idé at have forskellig farve på de
forskellige arter (link, hover, active og visited), så jeg vil gerne have,
at hover-effekten virker, men jeg må have stirret mig blind på det, for jeg
kan ikke finde fejlen...

Håber, der er en her, som har bedre syn end mig, som vil hjælpe....

På forhånd tak!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-01-06 22:16

Glemte lige en ting....

> Jeg har specificeret egenskaberne for links i mit stylesheet -
> http://www.mundings-memorial.dk/Styles/MM.css - men de ændrer ikke farve
> ved mouseover...??

Det er efter at man har klikket på linket en gang, at effekten ikke kommer -
eks.:
Klik på "Kontakt", og prøv så at holde musen over linket igen - det skifter
ikke farve, som det skal....

Set i IE6.0, FF1.5 og Opera8.5 - Win98 og XP....

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-01-06 22:26

Dennis Munding skrev:

>Det er efter at man har klikket på linket en gang, at effekten ikke kommer -
>eks.:

Ret rækkefølgen, så den bliver rigtig, skal stå i denne
rækkefølge:

link
visited
hover
active

http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#x35
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-01-06 23:26

Hej Knud!

> Ret rækkefølgen, så den bliver rigtig, skal stå i denne
> [...]

Doh! Tanketorsk af format - jeg græmmes.....

Mange tak for lån af dine øjne!

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 05-01-06 14:27

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Ret rækkefølgen, så den bliver rigtig, skal stå i denne
> [...]

En god huske regel er "LoVe HAte"

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-06 15:56

Martin Hintzmann skrev:

> En god huske regel er "LoVe HAte"

Hvis man ved hvad de fire pseudoklasser dækker over, giver
rækkefølgen sig selv.

a:link dækker alle almindelige links.
a:visited dækker de links browseren tidligere har besøgt - det er
dermed en delmængde af :link.
Hvis man skal kunne skelne besøgte fra ikke-besøgte links, skal
a:visited dermed komme efter a:link.

a:hover dækker et link man har musen over. Linket vil altid være
dækket af a:link, og i nogle tilfælde også af a:visited. Hvis
linket skal skille sig ud fra andre links på siden, skal :hover
dermed stå efter :link og :visited

a:active dækker et link man klikker på (eller evt. aktiverer med
tastaturet). Med samme ræsonnement som ved a:hover, kan man
argumentere for at a:active skal komme efter a:link og a:visited. I
forhold til a:hover vil a:active som hovedregel kun kunne forekomme
på links der allerede er dækket af a:hover (fordi man ikke kan
klikke på et link før musen er over det). For at skelne mellem
a:active og a:hover skal a:active derfor efter a:hover.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-01-06 22:14

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> [...]
> rækkefølgen sig selv.
>
> a:link dækker alle almindelige links.
> a:visited dækker de links browseren tidligere har besøgt - det er

Det er en god regel, men desværre ikke rigtig. Pseudoklassen "link"
dækker kun over ikke-besøgte links, så :link og :visited er gensidigt
udelukkende.

<URL:http://www.w3.org/TR/CSS2/selector.html#link-pseudo-classes>

> Hvis man skal kunne skelne besøgte fra ikke-besøgte links, skal
> a:visited dermed komme efter a:link.

ikke nødvendigt, men det skader ikke.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-06 23:21

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Det er en god regel, men desværre ikke rigtig. Pseudoklassen
> "link" dækker kun over ikke-besøgte links, så :link og
> :visited er gensidigt udelukkende.

Aha - det var jeg ikke klar over. Tak for oplysningen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 06-01-06 21:45

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Aha - det var jeg ikke klar over. Tak for oplysningen.

Se her der er ekstra mulighed som jeg godt nok aldrig har set anvendt.

http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#dynamic-pseudo-classes

Nemlig focus der virker overflødig, men hvis man navigerer via keaybord
alene, så modsvarer det hover.

Desværre forstår browserne det ikke ;-( Ud over gøgeungen FF

[OT] Til OP udviklere fiks det, i går, det er en ommer.
[OT] Til IE udviklere ------ skidt glem det, de er nok gået til kaffepause.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-01-06 00:51

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Se her der er ekstra mulighed som jeg godt nok aldrig har set anvendt.

> Nemlig focus der virker overflødig, men hvis man navigerer via
> keaybord alene, så modsvarer det hover.

Jeg kan deraf slutte, at du ikke har kigget i css på hjemesideskolen.dk for
nylig. Jeg har haft det med i mindst et par år.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kristian Skriver Jen~

Dato : 04-01-06 22:23

Hej Dennis,

> [...]
> ind i et - umiddelbart for mig - mystisk/underligt problem:
>
> Jeg har specificeret egenskaberne for links i mit stylesheet -

Det virker fint nok i min browser (FF). Du har sat farven til #BCBA8D ved
a:hover, hvilket ligger meget tæt på den hvide farve du har sat den til,
når musen ikke er over. Måske ændringen er så lille at du bare ikke kan se
det? Prøv evt at ændre farven til #FF0000 ved a:hover.

VH Kristian Skriver Jensen

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-01-06 23:30

Hej Kristian!
"Kristian Skriver Jensen" <dsl254515@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når musen ikke er over. Måske ændringen er så lille at du bare ikke kan se
> det? Prøv evt at ændre farven til #FF0000 ved a:hover.

Også hvis du har klikket på linket, og derefter fører musen henover??

Undskyld mig, men det tvivler jeg på - kan godt se forskellen på rød
(#CD3030 - "visited") og en grålig (#BCBA8D - "hover") farve...

Men se Knuds svar til mig - det var den rigtige løsning....
Jeg havde "bare" lavet en tanketorsk af format.... :-/

Men tak for dit forslag!