JavaScript: hente externt script med exter~
Fra : Jeffers

Dato : 31-12-05 00:06

Kan det lade sig gøre ?
Jeg har et default script, og somme tider har jeg brug for at
"forlænge" det.
Det kan godt lade sig gøre på serveren, men så virker det ikke lokalt.

Så jeg har brug at kunne "hente" den relative url på det default
script, altså ikke document.refferer, men scriptets sti, men hvordan ?

Somme tider er den relative ../ og somme tider fx ../../../
Hvis jeg sætter den til / så virker det, men kun oploaded.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-12-05 00:43

Jeffers wrote:

> Somme tider er den relative ../

Hvilket svarer til et mappeniveau nærmere roden

> og somme tider fx ../../../

.... som er tre mappeniveauer nærmere roden

> Hvis jeg sætter den til / så virker det, men kun oploaded.

Starter du stien med / betyder det, at du går direkte til roden. Man kan så,
hvis den samme sti skal kune fungere på flere forskellige mappeniveauer,
starte med / og derfra definere stien til scriptet fra roden.

Eks.:
Hvis dit script ligger i /js og den fil, som skal bruge scriptet, ligger i
/mappe, kan du definere stien både som /js/scriptfil.js og som
.../js/scriptfil.js.

Men kun førstnævnte vil fungere, hvis brugerfilen ligger i
/mappe/undermappe, hvor du så til gengæld vil kunne få det til at fungere
med ../../js/scriptfil.js

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jeffers

Dato : 31-12-05 09:27

On Sat, 31 Dec 2005 00:43:04 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
>
> Men kun førstnævnte vil fungere, hvis brugerfilen ligger i
> /mappe/undermappe, hvor du så til gengæld vil kunne få det til at fungere

Tak, men det er jo hvad jeg ved og som jeg skrev, det virker ikke
offline, kun hvis det er uploaded.
Det virker på samme måde som en fuld URL.
Derfor er jeg nødt til at kunne trække den relative sti som scriptet
har på den aktuelle side.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-01-06 23:11

Jeffers wrote:

> Tak, men det er jo hvad jeg ved og som jeg skrev, det virker ikke
> offline,

Kører du ikke dine sider via en server-installation, når du kører offline?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jeffers

Dato : 03-01-06 00:12

> Kører du ikke dine sider via en server-installation, når du kører offline?

Det korte svar: Hvordan gør man det ? :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-06 00:22

Jeffers wrote:

> Det korte svar: Hvordan gør man det ? :)

Det (næsten) lige så korte svar:

http://hjemmesideskolen.dk/net/pws.asp
http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jeffers

Dato : 03-01-06 18:02

> Det (næsten) lige så korte svar:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/net/pws.asp
> http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp

Fin vejledning,
men jeg får ikke de billeder som ses, fx billedet med Start IIS,
det findes ikke på min menu, derimod er der en genstart ... under alle
opgaver.
De næste billeder kommer heller ikke her xp2

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-06 02:09

Jeffers wrote:

> men jeg får ikke de billeder som ses, fx billedet med Start IIS,
> det findes ikke på min menu, derimod er der en genstart ... under alle
> opgaver.

Har du heller ikke det ikon i urbakken, der er vist som nummer 4 fra højre
(eller nummer 5 fra venstre) i denne illustration?

http://hjemmesideskolen.dk/net/iis/tray.gif

Det bør være der, hvis ellers IIS er korrekt installeret.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-01-06 02:25

Erik Ginnerskov formulated the question :
> http://hjemmesideskolen.dk/net/iis/tray.gif

> Det bør være der, hvis ellers IIS er korrekt installeret.

Jeg har ikke det ikon og min IIS virker som den skal. Det er svjh
Personal Webserver der har det ikon, den lille udgave af en IIS server
der fulgte med i Windows 98.

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-06 02:40

Henrik Stidsen wrote:

> Jeg har ikke det ikon og min IIS virker som den skal. Det er svjh
> Personal Webserver der har det ikon, den lille udgave af en IIS server
> der fulgte med i Windows 98.

Nej, det er IIS på Windows 2000, jeg viser. Jeg har ikke en XP-installation.
Så vidt jeg husker, ser ikonet for PWS på W98 også anderledes ud. Det kan
jeg ikke tjelkke lige nu, for det kræver en reboot til et andet OS.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-01-06 21:56

Erik Ginnerskov brought next idea :
> Nej, det er IIS på Windows 2000, jeg viser. Jeg har ikke en XP-installation.
> Så vidt jeg husker, ser ikonet for PWS på W98 også anderledes ud. Det kan
> jeg ikke tjelkke lige nu, for det kræver en reboot til et andet OS.

Okay, så er det kun det med at ikonet bør være der for at den kører jeg
vil modsige dig på :)

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-06 23:59

Henrik Stidsen wrote:

> Okay, så er det kun det med at ikonet bør være der for at den kører
> jeg vil modsige dig på

Det gør du såmænd heller ikke. Jeg mener ikke at have sagt, at det ikke kan
køre, hvis ikonet i urbakken mangler. Det gør det bare mere besværligt at få
åbnet interfacet, når ikonet mangler.

Mangler ikonet, har man i installationsprocessen foretaget et uheldigt valg
(som heldigvis kan omgøres):

Få åbnet brugerinterfacet ad den kanal, du nu kan.

Klik på menulinjens *Egenskaber*

Sørg for, at der er sat mærke ved *Vis ikon på proceslinjen*

Så skal ikonet nok dukke op. Fremover er det bare et højreklik på ikonet og
vælge punktet *Egenskaber*, hvis man vil skifte rodmappe (nyttigt, hvis man
har flere af hinanden uafhængige sites at administrere).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-06 00:26

Jeffers wrote:

> Det korte svar: Hvordan gør man det ? :)

Og det lidt længere svar: Når du ser dine sider lokalt via en server, kan du
have alle interne links klar på siderne allerede mens du udvikler. Du
slipper for at skulle ændre på interne links før upload for at det også skal
kunne fungere på nettet.

Du ser med andre ord din hjemmeside lokalt under præcis de samme betingelser
som når du ser dem på nettet - kun adressen er anderledes.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/