TDC ADSL som mailbackup server
Fra : Heine Christensen

Dato : 27-12-05 22:49

Hej

Jeg har en mailserver kørende på min CyberCity ADSL linje, det spiller fint.
På en anden CyberCity ADSL har jeg en backup mailserver.

Backup Mailserveren er dags dato flyttet til en TDC Flex Total (på den
private side)
Pga TDC's Port 25 problematik kan jeg ikke få mail igennem til Backup
serveren.

Jeg havde før skiftet følgende MX Records sat(med tilhørende A records).

xxxx.dk MX 10 mail.xxxx.dk
xxxx.dk MX 20 backupmail.xxxx.dk

Jeg har prøvet at tilføje TDC's med 30. dvs.

xxxx.dk MX 30 backup-mx.post.tele.dk

Uden held...
Mit spørgsmål er så, om TDC's server sender den MX record med højeste pri.
(her 10) eller om den KUN vil til TDC servere, som jo så her er den med pri
20.

Ud fra de test jeg har lavet, modtager serveren med pri 20 aldrig noget.

Håber i kan forstå hvad jeg mener, og måske kaste lys over det, for det er
sq "biip" når jeg kommer fra CC hvor det bare spiller

HC

PS: Skiftet var udelukkende fordi firmaet ville betale TDc linjen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 28-12-05 12:11

Heine Christensen wrote:
> [...]
> private side)
> Pga TDC's Port 25 problematik kan jeg ikke få mail igennem til Backup

Hvad med at skifte til TDC Proaccess hvor port 25 er åben både ind og
ud. Det koster lidt mere, men det virker.

Jeg tvivler på du få mail igennem på din TDC linie så længe du har en CC
linie der har højere prioritet. Alternativt skal du bruge TDC linien som
primær linie og din CC som backup ?

Jørn

Fra : Heine Christensen

Dato : 28-12-05 14:35

Hej igen

"Jørn Hundebøll" <spamnews2@dblue.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at skifte til TDC Proaccess hvor port 25 er åben både ind og ud.
> Det koster lidt mere, men det virker.

Kan jeg ikke, Firmaet har en meget firkantet politik hvad det angår, enten
KIK ADSL, eller Flex Total.

> Jeg tvivler på du få mail igennem på din TDC linie så længe du har en CC
> linie der har højere prioritet. Alternativt skal du bruge TDC linien som
> primær linie og din CC som backup ?

Har jeg også tænkt på. Da jeg har CC linjen på samme LAN som jeg selv sidder
primært vil jeg bare helst have den som primær... men det er ikke sikkert
jeg kan det.

HC

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 29-12-05 15:04

"Heine Christensen" <hc@_fjern_teamhm.dk> wrote:

>Mit spørgsmål er så, om TDC's server sender den MX record med højeste pri.
>(her 10) eller om den KUN vil til TDC servere, som jo så her er den med pri
>20.

Medmindre det er ændret i de seneste par år, vil TDC's backup-mx slet
ikke videresende post medmindre *alle* MX-poster refererer til maskiner
på TDC's net.

Du må nok enten skifte til BB Pro, finde en helt anden
sekundærmailserver, eller helt undvære en sekundærmailserver.

(Jeg bruger selv ingen sekundærmailserver: det er ikke fordi jeg ikke
har adgang til én, men fordi jeg foretrækker at kunne lave
spamfiltrering som jeg har lyst til på min egen server uden at skulle
bekymre mig om en sekundærserver som måske ikke har helt samme filtre.
Og det er intet problem i praksis kun at have én postmodtagermaskine.)
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 29-12-05 17:05

> [...]
> bekymre mig om en sekundærserver som måske ikke har helt samme filtre.
> Og det er intet problem i praksis kun at have én postmodtagermaskine.)

De gange man har planlagt vedligehold på systemet er det dejligt at
kunne indsætte backup-mx, og være sikker på at mails ikke går tabt. Men
man kan godt se at der kommer spam igennem backup-mx, så jeg har nogen
gang slået den fra (de satans spammere - de sku ha dybkogeren !)

Jørn

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-12-05 17:18

=?ISO-8859-1?Q?J=F8rn_Hundeb=F8ll?= <spamnews2@dblue.dk> writes:

>De gange man har planlagt vedligehold på systemet er det dejligt at
>kunne indsætte backup-mx, og være sikker på at mails ikke går tabt.

Det gør de ikke alligevel. Så ligger de hos afsenderen og venter,
indtil du er færdig med vedligeholdelsen.

Dog er der ikke en RFC-fastsat grænse for en SMTP-servers tålmod,
omend RFC2821 siger "the give-up time generally needs to be at
least 4-5 days".

Det burde være nok til de fleste planlagte nedetider.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 29-12-05 19:32

Klaus Ellegaard wrote:

> Det gør de ikke alligevel. Så ligger de hos afsenderen og venter,
> indtil du er færdig med vedligeholdelsen.

Det er bare normalt sådan at afsenderens server vil give afsenderen en
besked efter 4 timer som fortæller at mailen ikke er afleveret, men den
ikke har givet op endnu - den "besked" slipper med for ved at bruge
backup-mx - der kommer beskeden først efter 5 dage.

Jørn

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 07-01-06 15:13

Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> wrote:

> [...]
>ikke har givet op endnu - den "besked" slipper med for ved at bruge
>backup-mx - der kommer beskeden først efter 5 dage.

Genererer backup-mx da ikke sådan én efter få timer?

Hvis ikke, vil jeg da betragte det som en rigtig god grund til *ikke* at
bruge backup-mx.

Det er efter mine begreber en særdeles god ting for en afsender at få at
vide at brevet endnu ikke er kommet frem, og absolut ikke noget man skal
forsøge at hindre.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-01-06 23:07

Jesper Dybdal wrote:

> Genererer backup-mx da ikke sådan én efter få timer?

Det er vel et spørgsmål om konfigurering, og jeg ved faktisk ikke hvor
lang tid der går før TDC backup mx sender en notification. Man kunne jo
teste det ....

Jørn