backupmx nede i dag ?
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 17-01-06 20:20

Har ikke modtaget mails siden lidt over 3 i nat ?
Kan fint sende og også fint modtage via pop3mail.dk, men ikke dem der går
via backupmx ;(

postfix/smtp[18696]: [ID 197553 mail.info] connect to
mail.fidolinux.dk[80.199.29.250]:
Connection timed out (port 25)
Jan 17 19:40:42 helt postfix/smtp[18696]: [ID 197553 mail.info] B854F8C8:
to=<xxxxx@xxxxxx>, relay=backup-mx.post.tele.dk[80.160.77.115], delay=31,
status=sent (250 Ok: queued as 5088AAF4F97)

Får ovenstående når jeg sender til mig selv....
Så afleveret til backupmx bliver den da.. men ... ja ?

Nogen der har et guldkorn ?

Har intet ændret på min opsætning, som har kørt de sidste 3 år nu

--
Mvh stefan
--------------------------

Fra : Jens G

Dato : 17-01-06 21:33

On Tue, 17 Jan 2006 20:20:01 +0100, "Fidolinux.dk"
<fidolinux@FJERNfidolinux.dk> wrote:

>Har ikke modtaget mails siden lidt over 3 i nat ?
>Kan fint sende og også fint modtage via pop3mail.dk, men ikke dem der går
>via backupmx ;(

Jeg modtog idag denne meddelse for en mail jeg sendte til en der
modtager via backup-mx.
----
Reporting-MTA: dns; fupA.post.tele.dk
Arrival-Date: Mon, 16 Jan 2006 20:49:15 +0100 (CET)

Final-Recipient: rfc822; .....@......dk
Action: failed
Diagnostic-Code: X-Postfix; host backup-mx.post.tele.dk[80.160.x.x]
said:
554 <.....@......dk>: Relay access denied
----
Så måske var der allerede problemer igår aftes?
--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Philip S

Dato : 18-01-06 15:23

Jeg fik en sludder med TDC supporten idag (18.jan kl14) der fortalte at
backup-mx var under opgradering. Desværre kunne hun ikke give en
horisont for hvornår gaten igen ville være operativ. På nuværende
tidspunkt er den stadig nede.

Det undre mig at ingen hos TDC gider opdatere deres Driftinformations
side
(http://kundeservice.tdc.dk/privat/driftsinformation/?type=function&search=447&dogtag=tdc_p_int_ks_driftsinfo)
under "Mail og News". TDC support damen fortalte at hun ingen
mulighed havde for at opdatere siden.. Findes der mon en anden side med
status info for backup-mx?

Nå, vi må vel væbne os med tålmodighed...

- Philip S.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 18-01-06 15:38

> Nå, vi må vel væbne os med tålmodighed...

GratisDNS har en mxbackup tilkøbsservice hvis det er..

--
Michael

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 18-01-06 17:01

On Wed, 18 Jan 2006 15:38:10 +0100, Michael Kjærsgård
<mk@vindenand.dk> wrote:

>GratisDNS har en mxbackup tilkøbsservice hvis det er..

Men den kan ikke komme uden om TDC's spærring på port 25, som
backup-mx kan.

/Jesper

Fra : Hauge

Dato : 18-01-06 17:27

Jesper Juul-Mortensen wrote:
> Men den kan ikke komme uden om TDC's spærring på port 25, som
> backup-mx kan.

Hvilken spæring?

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060118162737@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 18-01-06 17:53

On Wed, 18 Jan 2006 17:27:21 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Hvilken spæring?

TDC blokerer port 25 på private ADSL med dynamisk IP. Her er man
tvunget til at bruge backup-mx.

Se f.eks.
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=75478
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=75472

/Jesper

Fra : Hauge

Dato : 18-01-06 18:31

Hej
Jesper Juul-Mortensen wrote:
> TDC blokerer port 25 på private ADSL med dynamisk IP. Her er man
> tvunget til at bruge backup-mx.

Nåja, men er man bare en lille smule seriøs, så har man da ikke sin egen
mailserver på en dyn-ip linje. Har man alligevel det, så kan man også klare
sig med en mx-backup.

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060118173124@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : jamen

Dato : 18-01-06 18:37

Hauge wrote:

> Nåja, men er man bare en lille smule seriøs, så har man da ikke sin egen
> mailserver på en dyn-ip linje. Har man alligevel det, så kan man også klare
> sig med en mx-backup.

Måske man godt kan klare sig med mx-backup, men det er stadigvæk en
internetforbindelse man betaler for, og så bør TDCs mailrelay også være
i orden

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 19-01-06 08:43

> Men den kan ikke komme uden om TDC's spærring på port 25, som
> backup-mx kan.

Sagtens, der er indbygget portforward...

--
Michael

Fra : Hans

Dato : 18-01-06 17:33

Philip S wrote:
> [...]
> med
> status info for backup-mx?
>
> Nå, vi må vel væbne os med tålmodighed...

TDC har åbenbart skiftet både IP og DNS på mx-backup.post.tele.dk, men der
svares dog stadigvæk med den nye IP på det oprindelige DNS opslag:

Før:
195.41.53.68 <<< EHLO fupA.post.tele.dk
Nu:
80.160.77.115 <<< EHLO backup-mx2.post.tele.dk

Hans

Fra : Philip S

Dato : 18-01-06 17:56

Der er for netexpress kunder lukket for det varme vand på tcp25 ind og
ud.
De påstås at det "sikre" mod misbrug af ubeskyttede mailservere..
forklaringen er nu nok en anden..

Så derfor forgår
Ud via mail.tele.dk
Ind via backup-mx.post.tele.dk

Ærgerligt at de spærre.. jeg formoder det er for ikke at få unødige
problemer med diverse blacklister og andet halløj... eller måske det
simpelthen er for at lokke kunder hen til deres erhvervs løsninger..
dunno

Proaccess kunder kan vælge denne "sikring" fra så hut jeg visker.

-Philip S.

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 19-01-06 09:48

On 2006-01-18, Philip S <philip@diskomarked.dk> wrote:
> Der er for netexpress kunder lukket for det varme vand på tcp25 ind og
> ud.
> De påstås at det "sikre" mod misbrug af ubeskyttede mailservere..
> forklaringen er nu nok en anden..

Det er det naeppe, altsaa en en anden forklaring, det er et helvede at drive
isp med privat kunder som ikke har en dyt styr paa sikkerheden, og derfor
tillader adskillige viruser og orme at sende spam ud.
Indgaaende er for at undgaa de clueless folk som saetter open relays op.

TDC faar paa den maade ekstra belasting paa deres indgaaende og udgaaende
smtp server-setup, men det er billigere end den belastning kundeboevlet ville
give, samt risikoen for at aggrasive rbl lister lister store dele af tdcs
net.

--
Morten

Fra : Philip S

Dato : 18-01-06 20:13

tcp 25 er nu også lukket for os fast-ip kunder.

Fra : Hauge

Dato : 18-01-06 20:36

Philip S wrote:
> tcp 25 er nu også lukket for os fast-ip kunder.

Ikke os alle, bare man har DHCP-fast-ip på ADSL.

Mvh Hauge, der har port 25 åben, både ud og ind.

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060118193619@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Philip S

Dato : 19-01-06 00:15

Spændende.. Hvilke abonnoment har du mon? Jeg forsøgte at få TDC til
at åbne min p25, men blev fortalt at jeg skulle opgradere til
Proaccess (som det hed den gang.. længe siden efterhånden)..

Det er nemlig irrieterende at jeg skal bruge p26 til min email klient
når jeg er på farten.

- Philip S

Fra : Hauge

Dato : 19-01-06 16:19

Hej
Philip S wrote:
> Spændende.. Hvilke abonnoment har du mon?

Ganske alm. medarbejderbredbånd, og den linje jeg også har, der så er privat
ADSL, er også åben på port 25.

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060119151650@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Niels

Dato : 22-01-06 16:43

Philip S skrev:

> [...]
> Proaccess (som det hed den gang.. længe siden efterhånden)..
>
> Det er nemlig irrieterende at jeg skal bruge p26 til min email klient

Ja, det er irriterende, men på den anden side kan du lige så godt vænne dig
til det, for selvom om man har port 25 åben på sin egen mailserver (hvad vi
har på vores Webpartner ADSL+), så er der mange at de fremmede net, der
lukker for port 25 udgående og så er man jo lige vidt.

Det værste er sådan nogle som AOL, som ikke lukker for port 25, men bare
ruter til en tilfældig af deres egne mailservere, som fungerer ret dårligt.

--
Niels

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-01-06 16:50

Niels <elgaard@agol.dk> writes:

>Det værste er sådan nogle som AOL, som ikke lukker for port 25, men bare
>ruter til en tilfældig af deres egne mailservere, som fungerer ret dårligt.

Det er skidt, at den fungerer dårligt, men til end-user-brug
er det en perfekt måde at håndtere port 25 på. Roaming users
og den slags oplever aldrig bøvl med deres udgående post.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels

Dato : 22-01-06 18:49

Klaus Ellegaard skrev:

> Det er skidt, at den fungerer dårligt, men til end-user-brug
> er det en perfekt måde at håndtere port 25 på. Roaming users
> og den slags oplever aldrig bøvl med deres udgående post.

Jeg oplevede problemer idet jeg ikke kunne sende emails fordi jeg bruger
TLS-kryptering mod min egen mailserver og det kunne AOL's jo ikke klare.

Det fungerede dårligt for andre, fordi mails blev forsinket i flere timer.
AOL gør det vel for at kunne scanne alle udgående mails for spam og virus.
Men det er åbenbart sløvt og helt unødvendigt når jeg snakker med min egen
mailserver.

Fra : Philip S

Dato : 19-01-06 13:03

Det lyder fornuftigt nok.. specielt din pointe med RBL listerne.. bare
ærgeligt man ikke kan få åbnet sin port hvis man spørger pænt.

Fra : Philip S

Dato : 19-01-06 13:09

hmm.. backup-mx er nu nede på 3. dag.. Nogle der har nyheder?

Jeg så at SMTP svarede på backup-mx i nat (19.jan), sådan ved 2-3
tiden, hvilket bekymre mig en hel del.. Da maskinen accepterede emails
håber jeg meget de stadig ligger på backup-mx maskinen! :(

- Philip Soeberg

Fra : Niels Callesøe

Dato : 19-01-06 13:56

Philip S wrote in

> hmm.. backup-mx er nu nede på 3. dag.. Nogle der har nyheder?

Hvad mener du med at den er nede?

Som det ses svarer maskinen(erne) fint:

[nica@eureka:nica]$ telnet backup-mx.post.tele.dk 25
Trying 80.160.77.109...
Connected to backup-mx.post.tele.dk.
Escape character is '^]'.
220 backup-mx.post.tele.dk ESMTP - TDC Solutions
quit
221 Bye
Connection closed by foreign host.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

This space for rant.

Fra : Philip S

Dato : 19-01-06 13:31

Fik en sludder med hotline igen idag (19.jan.kl13.30), men ingen vidste
noget.. og der var stadig ingen planer om at opdatere
drifstinformations siden med nyheder :(

Jeg er ikke imponeret!

Fra : andreasnaesager@gmai~

Dato : 19-01-06 14:08

Ja men de kan ikke finde ud af at sende videre...

Fra : Niels Callesøe

Dato : 19-01-06 14:12

wrote in <news:1137676085.717448.281510@g14g2000cwa.googlegroups.com>:

> Ja men de kan ikke finde ud af at sende videre...

Kan du dokumentere det? Som påstand betragtet er det ikke ret meget
værd.

Fra : Philip S

Dato : 19-01-06 14:17

hm.. mystisk.. virker den så? altså, forwarder den mail? Måske har
den bare meget travlt, for jeg har stadig ikke modtaget mine test mails
fra de 3 domæner jeg har :<

[philip@dev philip]$ telnet backup-mx.post.tele.dk 25
Trying 80.160.77.109...
Connected to backup-mx.post.tele.dk (80.160.77.109).
Escape character is '^]'.
220 backup-mx.post.tele.dk ESMTP - TDC Solutions
helo localhost
250 backup-mx.post.tele.dk
mail from:<system@xxx>
250 Ok
rcpt to:<philip@xxx>
250 Ok
data
354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
subject: test

test
..
250 Ok: queued as E1B4FAECCE5

Fra : Niels Callesøe

Dato : 19-01-06 14:23

Philip S wrote in

> hm.. mystisk.. virker den så? altså, forwarder den mail? Måske har
> den bare meget travlt, for jeg har stadig ikke modtaget mine test
> mails fra de 3 domæner jeg har :<

Hvad har du konfigureret på de pågældende domæner? Du gør det jo ikke
så let at hjælpe dig ved at "maskere" hvilke domæner det drejer sig om.

Du har ikke tilfældigvis et IP-filter eller en firewall der af en eller
anden grund kun tillader forbindelser fra backup-mx's gamle IP, vel...?

Fra : Philip S

Dato : 19-01-06 14:37

undskyld for masken.. mit ene domæne er soeberg.net .. ville ikke have
spambotterne til at suge min email :)

Jeg har et simpelt setup med ren nat der vidersender ekstern p25 til
intern p25.. setup'et har fungeret fint i efterhånden en del år og
der er ikke blevet pillet. Jeg har ingen firewall udover nat.

min mx er: 10 for soeberg.net og 20 for backup-mx.post.tele.dk.
jeg læste i en anden gruppe om en backup-mx2.post.tele.dk, men har
ikke fundet noget på tdc's sider.

p26 på mail.soeberg.net svare fint.. så jeg formoder p25 også
gør... svært at teste uden for TDC's net :)

Jeg har endnu ikke modtaget noget fra backup-mx serveren.

Virker backup-mx forwarden for dig?

Fra : Niels Callesøe

Dato : 19-01-06 15:45

Philip S wrote in

> Jeg har endnu ikke modtaget noget fra backup-mx serveren.

Hmm. Hm. Hmmmm. Det burde virke. Men det gør det ikke. Problemet er
tilsyneladende ikke i din ende.

> Virker backup-mx forwarden for dig?

Jaeh, den virker sådan set for alle... men åbenbart ikke lige for dig
og måske et enkelt eller to andre domæner. Det er lidt specielt. Jeg
kan ikke love dig noget, men prøv lige at se om ikke din post dukker op
i morgen.

Fra : Morten Christensen

Dato : 19-01-06 20:12

Niels Callesøe skrev den 19-01-2006 15:44:
> [...]
> og måske et enkelt eller to andre domæner. Det er lidt specielt. Jeg
> kan ikke love dig noget, men prøv lige at se om ikke din post dukker op

Philip var ikke alene. Jeg modtog ingen mails fra tirsdag den 17. kl.
9.38 til torsdag den 19. kl. 17.29, hvor de kom væltende ind.

--
Morten Christensen

Fra : Søren Michaelsen

Dato : 30-01-06 17:39

Hvor er i heldige at i får post.. jeg får stadig ingen post
overhoved:( Den sidste mail er trillet ind d.17.
Er der noget jeg skal gøre ved min DNS?? for jeg er efterhånden
løbet tør for ideer:(
-Søren

Fra : Beansman

Dato : 19-01-06 16:42

Det er ikke kun ham, jeg har også haft problemer med backup-mx og ved
at flere brugere på gratisdns.dk forum klager over de samme fejl.

Intet mail siden d. 17...

/Niels

Fra : Philip S

Dato : 19-01-06 17:32

juhuu.. første testmail kom igennem for 4 min siden :D

Så må jeg bare håbe resten også ankommet.. den ovennævnte testmail
blev afsendt for 5 min siden.. håber de andre fra igår også lander
på et eller andet tidspunkt :)

Tak for info Niels.. godt med nyheder :)

Fra : Philip S

Dato : 19-01-06 17:55

Det var da skægt.. det lyder som det samme abonnoment jeg har.. mit
hedder "TDC Bredbånd 1024/512".. Jeg vil skrive en mail til TDC og
spørge igen :)
Tak for info..