Server tæt på DIXen, til hastighedstest
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-01-06 18:08

Jeg har en 3/3Mbit forbindelse, og har ganske få hops til DIXen. Jeg
vil gerne have testet om forbindelsen nu også leverer 3Mbit (begge
veje), og leder derfor efter en server, hvor jeg kan hente (og også
meget gerne "sende") nogle store filer. Er der nogen der kan hjælpe
mig med dette?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

simlock.dk fylder 5 år til marts. Tilmeld dig nyhedsbrevet,
og få gode fødselsdagstilbud - http://www.simlock.dk/nyheder/

Fra : Mikkel H. Nielsen

Dato : 08-01-06 18:23

ITST har et system kørende med servere tæt på dixen.
http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp

- Mikkel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-06 19:53

"Mikkel H. Nielsen" <mhn@FJERNMIG.onbeat.dk> wrote in message
> ITST har et system kørende med servere tæt på dixen.
> http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp

ja ok den fungere også men synes ikke altid den virker, men nu gjorde den
åbenbart
dk.binaer news:a9dwf.109$N83.18@news.get2net.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-01-06 22:04

On Sun, 08 Jan 2006 18:22:43 +0100, "Mikkel H. Nielsen"
<mhn@FJERNMIG.onbeat.dk> wrote:

>ITST har et system kørende med servere tæt på dixen.
>http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp

Ja, det er tæt på, der er kun 6 hops herfra. Testresultaterne er dog
MEGET forskellige fra gang til gang.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-01-06 23:43

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> Ja, det er tæt på, der er kun 6 hops herfra.

Hvaba?

testmaskinen står på 130.226.157.52. Det er en adresse, der sidder på
et LAN, der har gateway på Forskningsnettets Ly3-router. Samme router
bestyrer Forskningsnettets peeringer med andre DIX-tilknyttede net og
har ip-adressen 192.38.7.1 - som er en adresse på DIX-LAN'et.

Det kommer ikke tættere på uden at sætte serveren direkte på
DIX-LAN'et, hvilket der er konsensus om, at man ikke gør med to ganske
specielle undtagelser.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Honest criticism is hard to take. Particularly
The RockBear. ((^)) from a relative, a friend, an acquaintance, or

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-01-06 00:12

On 08 Jan 2006 23:43:23 +0100, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Hvaba?

Ja, og jeg kan da i øvrigt fjerne en router, og undgå et hop.

Sporer rute til test.tst.dk [130.226.157.52]
over et maksimum af 30 hop:

1 8 ms 10 ms 19 ms 192.168.1.1
2 24 ms 16 ms 14 ms 212.99.225.161
3 10 ms 10 ms 10 ms geth0-0-001.gtx00.broadcom.dk [212.99.255.13]
4 15 ms 11 ms 11 ms ge-dix.ly3.core.fsknet.dk [192.38.7.1]
5 15 ms 19 ms 10 ms 130.226.157.52

> [...]
>bestyrer Forskningsnettets peeringer med andre DIX-tilknyttede net og
>har ip-adressen 192.38.7.1 - som er en adresse på DIX-LAN'et.

Den kommer jeg også igennem, kan jeg se.

>Det kommer ikke tættere på uden at sætte serveren direkte på
>DIX-LAN'et, hvilket der er konsensus om, at man ikke gør med to ganske
>specielle undtagelser.

Jeg "hoppede" da fra 6 hops til 5, ikke?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-01-06 01:36

> Ja, og jeg kan da i øvrigt fjerne en router, og undgå et hop.

Undskyld, jeg læste simpelthen dit indlæg forkert. Jeg læste det som
om du mente, at test.tst.dk stod seks hop fra DIXen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Thomas Jensen

Dato : 17-01-06 20:07

Mikkel H. Nielsen wrote:

> ITST har et system kørende med servere tæt på dixen.
> http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp

Fejl 2005
Testen fejlede (512 Max Bitrate allowed is 15.00Mbit/s

Dejligt at have så hurtig en forbindelse at deres test ligefrem fejler

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-06 18:23

> [...]
> veje), og leder derfor efter en server, hvor jeg kan hente (og også
> meget gerne "sende") nogle store filer. Er der nogen der kan hjælpe

Hej lasse

har du evt prøvet speedtest.homepage.dk ?

ellers send mig en mail så kan vi ellers prøve at teste har 25/25Mbit

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-01-06 22:01

On Sun, 8 Jan 2006 18:23:17 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_h@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>har du evt prøvet speedtest.homepage.dk ?

Den giver op til 325 kbps i download, så det ser jo godt nok ud. Jeg
vil dog forsøge igen på andre tidspunkter, og i øvrigt kan jeg ikke
teste min uploadkapacitet.

>ellers send mig en mail så kan vi ellers prøve at teste har 25/25Mbit

Tak.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-06 22:26

> Tak.

fandt dog lige ud af, at jeg havde tastet forkert email! r rettet nu

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-01-06 22:06

On Sun, 8 Jan 2006 18:23:17 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_h@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>har du evt prøvet speedtest.homepage.dk ?

Hmm, jeg fik lige 329 kbps, men grafen var kortene end den der viser
3072k DSL (som er på 326 kbps), sært...

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 15:32

Hej Lasse,

> Jeg har en 3/3Mbit forbindelse, og har ganske få hops til DIXen. Jeg

Du er godt opmærksom på, at der reelt kan være mange "routere" og
dimser imellem dig og <whatever>, uden at det optræder som et hop på en
alm. traceroute? (fx hvis din udbyder anvender MPLS til at kaste
pakkerne i den rigtige retning)

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-01-06 20:42

On Wed, 11 Jan 2006 15:31:42 +0100, Jens Kristian Søgaard
<jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>dimser imellem dig og <whatever>, uden at det optræder som et hop på en
>alm. traceroute? (fx hvis din udbyder anvender MPLS til at kaste

Nej, hvordan finder jeg så den reele route - og hvad er så ideen med
traceroute-kommandoen?

Jeg kunne nu godt forestille mig, at routen var så kort som jeg skrev,
for Broadcom (som min udbyder benytter) ER tilsluttet DIXen.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-01-06 20:45

On 2006-01-11, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> Nej, hvordan finder jeg så den reele route

Det gør du ikke.

> og hvad er så ideen med traceroute-kommandoen?

At udnytte nogle funktioner i IP-stakken til at komme med et
kvalificeret gæt på routen.

--
Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 23:56

Hej Lasse,

> Nej, hvordan finder jeg så den reele route

Det gør du sandsynligvis ikke.

> - og hvad er så ideen med
> traceroute-kommandoen?

Den kan bruges til at debugge routing med fx.

> Jeg kunne nu godt forestille mig, at routen var så kort som jeg skrev,
> for Broadcom (som min udbyder benytter) ER tilsluttet DIXen.

Tjah, det er der jo nu en del udbydere, der er.

Det er jo også mere eller mindre ligegyldigt om man har 3 eller 8 hops
til det ene eller andet sted. Det vigtige er vel, hvor lang tid pakkerne
er om at komme fra ens eget netværk og til det netværk, man gerne vil
have dem hen til. En rute med 8 hops kan sagtens levere en bedre
observeret performance end en route med 3 hops.