Webspeed: Fast IP
Fra : Søren Friis

Dato : 08-01-06 16:40

Hej!

Jeg har bestilt webspeed med fast IP (49 kr pr måned for en sk*de IP
adresse... røveri!).

Jeg har tilsluttet udstyret og er uden problemer kommet på nettet... MEN!

Jeg har allerede nu efter de første 3 dage oplevet 3 forskellige IP
adresser.
Det dur jo ikke rigtig når man har en server kørende som skal kunne
findes med en DNS forespørgsel.

Kan årsagen være at jeg har prøvet at tilslutte forskelligt udstyr med
forskellig MAC adresse? (Og derefter opdateret konfigurationen på
service.webspeed.dk)

Hvad er andres erfaringer?
Går der et par dage før jeg kan regne med den samme IP altid? Eller er
deres service virkelig så elendig?

Mvh Søren

Fra : Jens Andersen

Dato : 08-01-06 17:51

Søren Friis wrote:
> [...]
> service.webspeed.dk)
>

> Hvad er andres erfaringer?
> Går der et par dage før jeg kan regne med den samme IP altid? Eller er

Udover et par småproblemer i starten har min IP være fast siden jeg fik
webspeed. Som du selv sagde så, hvis man genregistrerer på
service.webspeed.dk så får man ny ip. Så vidt jeg kan se kan man ikke få
sin faste ip tilbage på nogen måde og må derfor leve med en ny fast
ip..Dette gælder så vidt jeg kan se dog kun hvis man skifter udstyr og
ikke blot hvis modemmet har været slukket eller lignende.

Hvis du uden at skifte udstyr stadigvæk får ny ip skal du nok lige ringe
til dem, da det skete ved mig at de ikke havde fået sat mig på fast ip
selvom jeg havde bestilt det.

Mvh Jens Andersen

Fra : 411 Nielsen

Dato : 08-01-06 20:01

Søren Friis wrote:
> Kan årsagen være at jeg har prøvet at tilslutte forskelligt udstyr med
> forskellig MAC adresse? (Og derefter opdateret konfigurationen på
> service.webspeed.dk)

Det er årsagen. Du har kun fast IP så længe du kører med samme MAC
adresse på Webspeed.

Hver gang du tilføjer et nyt stykke udstyr får du tildelt en ny IP, som
er fast på det pågældende stykke udstyr.

Det ligger i selve teknikkens natur når man benytter internet via kabel
TV, der jo ikke som ADSL har en specifik linie for hver kunde. Derfor
knytter Webspeed den faste IP til dit udstyr og ikke din linie.

Mvh

Sebastian

Fra : Lars Jensen

Dato : 13-01-06 23:08

411 Nielsen wrote:
> [...]

> TV, der jo ikke som ADSL har en specifik linie for hver kunde. Derfor
> knytter Webspeed den faste IP til dit udstyr og ikke din linie.

Undskyld, men det er da noget frygteligt vrøvl - IP adressen, og hvilken
fremføringsmetode kunden har valgt (altså om det er kabeltv, ADSL eller
noget tredie) har da intet med hinanden at gøre overhovedet.

> Mvh
>
> Sebastian

Lars B

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-01-06 23:45

Lars Jensen <fjern_lars@zulfo.dk> wrote:

> [...]
> hvilken fremføringsmetode kunden har valgt (altså om det er
> kabeltv, ADSL eller noget tredie) har da intet med hinanden at

Hvorfor er det noget vrøvl? Med ADSL har du en specifik linie, nemlig
(telefon) trådparet mellem dig og centralen. Heri fremføres din trafik,
og kun din. Med kabel TV sker fremføring via antennekablet, som du deler
med et antal andre personer (på samme måde som at I modtager de samme tv
kanaler). Du har ikke din egen fysiske linie, så udbyderen skelner
mellem de forskellige kunder vha. MAC adressen på det udstyr, som
tilsluttes. Derfor kan man ikke bare skifte udstyr på samme måde som med
ADSL (dvs. det kan man godt, men det nye udstyr skal registreres som
tilhørerende dig).

--
Jesper Lund

Fra : Lars Jensen

Dato : 14-01-06 08:00

Jesper Lund wrote:

> Hvorfor er det noget vrøvl?

Hvis udbyderen ville, kunne de lave den pågældende IP adresse tildeling
ud fra hvilket kabelmodem DHCP request er foretaget igennem - og så kan
kunden skifte udstyr bag, lige så meget han lyster...

Der ville der så blive problemer hvis kunden anvender flere klienter
bag, så ville den første enhed der er "set" blot få den pågældende IP
adresse, men i sådanne tilfælde ville kunden sikkert i de fleste
tilfælde have en router lige efter sit kabelmodem, som så er den enhed
der får tildelt den faste IP adresse.

Lars B

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-01-06 14:50

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Du har ikke din egen fysiske linie, så udbyderen skelner mellem de
> forskellige kunder vha. MAC adressen på det udstyr, som tilsluttes.

Vil det sige at jeg kan stjæle en anden kundes forbindelse ved at bruge hans
MAC adresse når hans eget udstyr er slukket?
Nej, det vil det ikke..

Udbyderen skelner mellem kunderne ad andre veje end MAC adressen. Den
adresse bruges til gengæld til at skelne mellem den enkelte kundes udstyr.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 28-01-06 13:27

> [...]
>
> Udbyderen skelner mellem kunderne ad andre veje end MAC adressen. Den
> adresse bruges til gengæld til at skelne mellem den enkelte kundes udstyr.

Kundens kabelmodems MAC adresse er den der bruges til at skelne en kunde fra
en anden. Den er ikke sådan lige til at klone. (HFC MAC adresse) Dernæst
anvendes kundens udstyr: PC eller routers MAC adresse til tildeling af IP
adresse. Skifter man udstyr skal man genregistrere sig og DHCP serveren
tildeler ny IP adresse eller man skal klone MAC adressen fra det gamle
udstyr.
Kunne man klone kabelmodemmets MAC adresse: HFC MAC adressen kunne man
stjæle en anden kundes forbindelse men man skulle samtidig kende dennes
tilsluttede udstyrs MAC adresse og klone dette. Det er ikke så ligetil.
Kabelmodemmets MAC adresse er vist ikke programmerbar ? Den forbliver
ialletilfælde den samme når man skifter firmware.

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 09-01-06 10:45

Søren Friis formulated on søndag :
> [...]
>

> Hvad er andres erfaringer?
> Går der et par dage før jeg kan regne med den samme IP altid? Eller er deres service virkelig så elendig?

Det passer da ikke.

Når man køber sig en FAST IP, skal den da være den samme ALTID!!!
Uden undtagelse !

Ellers kan man sgu' da ikke bruge det til en skid.

Sådan er det i hvert fald her i vores virksomhed, og hjemme hos mig selv privat.
Jeg har købt fast IP, og den er ALTID den samme lilge gyldigt hvilken udstyr der er på, og hvor mange gange jeg skifter det.

I min virksomhed bruger vi WEBPartner. Hjemme bruger jeg GALNET.
Mine forældre bruger TDC (ikke lige webspeed) og de har også altid den samme IP.

Michael

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Fra : Kasper Bergh

Dato : 10-01-06 00:03

"Søren Friis" <soren@_REMOVE_friis.mail.dk> wrote in message
> Kan årsagen være at jeg har prøvet at tilslutte forskelligt udstyr med
> forskellig MAC adresse? (Og derefter opdateret konfigurationen på
> service.webspeed.dk)

Ja. For nu at supplere de lidt forvirrende svar jeg har læst til dig.

Din faste IP er låst til den SPECIFIKKE mac adresse den først blev tildelt.
Du bør aldrig skifte udstyr tilsluttet dit modem, hvis du kører med fast IP,
medmindre du kloner mac adressen til at matche. Du må under ingen
omstændigheder gå igennem aktiveringen - når du har gjort det er dit abb.
blevet omregistreret og din IP er ikke længere fast.

Det du er nødt til at gøre nu er at tilslutte det udstyr du vil have sat til
med fast IP (forhåbentligt en router) og sørge for det er aktiveret. Når det
er gjort ringer du til support og får dem til at sende en mail til
driftsfolkene med dine informationer og evt. din faste IP, hvis du ved hvad
den er. Så skulle den gerne blive tildelt dig igen.

Derefter sørger du for selv at notere ned hvilken mac adresse din router
har, således at du kan klone den på evt. nyt udstyr du køber og slutter til
så du slipper for problemer i fremtiden.

mvh
/Kasper

Fra : Benny Amorsen

Dato : 10-01-06 13:16

KB> Du bør aldrig skifte udstyr tilsluttet dit modem, hvis du kører
KB> med fast IP, medmindre du kloner mac adressen til at matche.

Det hjælper ikke engang at klone mac-adressen, hvis der er forskel i
DHCP-options. F.eks. hvis du skifter til en router af andet mærke.

Godt nok slipper man så for at aktivere igen, men man får ny adresse.

/Benny

Fra : HSK

Dato : 10-01-06 09:19

> Jeg har bestilt webspeed med fast IP (49 kr pr måned for en sk*de IP
> adresse... røveri!).

Hvorfor registrerer du dig ikke på fx http://www.dyndns.com/ og sparer de 49
kr ?

Jeg har det da fint med at kunne tilgå min maskine hjemme med fx
xyz.homeip.net

/Henrik

Fra : Mogens Jørgensen - w~

Dato : 10-01-06 09:35

On Tue, 10 Jan 2006 09:18:39 +0100, "HSK" <hsk2840@gmail.com> wrote:

> [...]
>kr ?
>
>Jeg har det da fint med at kunne tilgå min maskine hjemme med fx

Hvorfor mon....

Fordi vedkommende måske har et domæne, som de selv hoster

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-01-06 09:38

Mogens Jørgensen skrev:

> Hvorfor mon....
>
> Fordi vedkommende måske har et domæne, som de selv hoster

Man kan vel stadig lave "eksempel.dk IN CNAME eksempel.homeip.net."
el.lign.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Benny Amorsen

Dato : 10-01-06 13:17

KAS> Man kan vel stadig lave "eksempel.dk IN CNAME
KAS> eksempel.homeip.net." el.lign.

Det er lidt mere tricky end som så; bl.a. til MX-records kan CNAME's
være en dårlig idé. (Nogle mailservere piller i modtageradressen når
de resolver CNAME. Der er vist endda en RFC for det...)

/Benny

Fra : Henning Wangerin

Dato : 10-01-06 13:26

On Tue, 10 Jan 2006 13:17:16 +0100, Benny Amorsen wrote:

> eksempel.homeip.net." el.lign.
>
> Det er lidt mere tricky end som så; bl.a. til MX-records kan CNAME's
> være en dårlig idé.

Så sætter du da bare mx til at page på dit dyndns-navn. Det virker da
fint nok.

Desuden er det slet ikke godt at sætte mx til at pege på en
cname-record. Så er du næsten garanteret at du ikke får mail.

> (Nogle mailservere piller i modtageradressen når
> de resolver CNAME. Der er vist endda en RFC for det...)

Hvad og hvorfor det sker, skal jeg ikke kunne sige i detaljer (har ikke
undersøgt det nærmere!), men min egen erfaring er at du slipper for al
spam-mail på domænet. Til gengæld gommer der haller ikke legitime mail
igennem

/Henning

Fra : Søren Friis

Dato : 10-01-06 15:18

> Fordi vedkommende måske har et domæne, som de selv hoster

Præcis.
Jeg hoster 7 domæner med tilhørende mail, så det er ret vigtigt at IP'en
er den samme altid!

/Sf

Fra : Mogens Jørgensen - w~

Dato : 15-01-06 19:47

On Tue, 10 Jan 2006 15:17:51 +0100, Søren Friis

>Præcis.
>Jeg hoster 7 domæner med tilhørende mail, så det er ret vigtigt at IP'en
>er den samme altid!
>
>/Sf

Jeg vil foreslå dig at du måske overvejer om det ikke er smartest med
en webhotel udbyder til dette her ?

Mogens
Easy Webhost
http://www.easywebhost.org/