En positiv historie om Clearwire
Fra : ph

Dato : 26-11-05 11:05

Vil lige fortælle om min opstart på brugen af Clearwire.

Har i forvejen Tele2 2 Mb og har i modsætning til andre ikke haft flere
problemer med dem end med TDC i tidligere tider.
Blev fristet af Clearwire tilbuddet med 99 kr. for 265/128, dels fordi ny
teknik fasinerer mig og dels fordi det er perfekt som backup for Tele2
linien, samt en smart mulighed for at komme på nettet når jeg bor i
København.

Bestilte forbindelsen lørdag aften, og allerede tirsdag afleverede posten
mit ny WiMAXX Box.

Jeg havde fra min bror som også har købt Clearwire opkobling (og bor i
Rødovre med fint signalstyrke) at det bare var at tænde den og så var man
på.
Desværre var det ikke tilfældet for mig. (Jeg bor højt med udsigt over det
sydlige århus, 2,5 km fra centrum, så jeg havde da regnet med en let
forbindelse.)
Men nej, boksen lyste sekventielt på lysdioderne hvilket indikerer at¨der
ikke er signal.

Næste dag ringede jeg til Clearwire og kom igennem med det samme (der fik i
den Tele2).
Jeg spurgte hvor man kunne forvente et stærk signal i Århus, fik udpeget en
lokation og kørte derned med min WiMAXX Box. Ingen signal overhovedet.
Kørte tilbage til arbejdet og ringede igen til Clearwire. (kom igen igennem
med det samme???)
Damen spurgte om jeg havde husket at tænde boxen? og da jeg fortalte at det
havde jeg skam, bad hun om mit telefonnummer, så ville en tekniker kontakte
mig.

En time senere blev jeg kontaktet, og jeg forklarede hvad jeg havde forsøgt,
og hvor jeg havde forsøgt opkobling. Teknikeren lovede at ringe tilbage.
En time senere blev jeg kontaktet igen.
De havde en mand i århus næste dag og han kunne komme forbi mit arbejde
(hvor der iflg. teknikeren også burde være signal) for at se på boksen.

Næste dag kom der så en fra Clearwire. Han konstaterede med en medbragt box
at der var fint signal og at det var min box der var problemet.
Jeg fik så en ny box i stedet, godt nok sat op til 2Mb men det var da i
orden (den vil blive neddroslet i løbet af næste uge lovede han).

Hjemmefra er signalet nu så stærkt at jeg kan vende boxen 360 grader uden at
den falder til under 3 lysdioder og her i arbejdsværelset er den på 5 dioder
uden at komme i nærheden af vinduet.

Har snakket skype med USA, Aalborg og København(også Clearwire) med en lige
så god kvalitet som på ADSL linien.

Ja, det var det, synes bare at der er grund til også at nævne de gode
oplevelser, og jeg er virkelig imponeret over Clearvire indtil videre.

Nu skal jeg så til at tjekke svartider, lege med min IP-tlf. box. osv....,
når jeg får tid altså, haven kalder.

mvh Poul

Fra : Preben x

Dato : 26-11-05 15:47

> [...]
> Har snakket skype med USA, Aalborg og København(også Clearwire) med en
> lige så god kvalitet som på ADSL linien.

Fed historie! Jeg er også på Clearwire. Boksen virkede med det samme da jeg
fik den i sidste uge. Den har også overlevet et par hårde ture på gulvet. Nu
har jeg hængt den op ad vinduet så den ikke kan falde mere selvom man hiver
i ledningerne....

Kunne du skrive et par linier om skype på Clearwire. Eller give et par links
der kan hjælpe newbies igang med IPtelefoni. Det er helt oplagt -når man har
en god Clearwireforbindelse- at tænke på om fastnet kunne spares helt væk.
Men på Clearwires kortfattet supportside står der noget lidt afvisende om
IPtelefoni.

Jeg kunne måske nøjes i starten med at tale direkte over computeren med
børnene, som efterhånden har adsl allesammen. Er det nok at downloade Skype?

Fra : ph

Dato : 27-11-05 08:02

> Jeg kunne måske nøjes i starten med at tale direkte over computeren med
> børnene, som efterhånden har adsl allesammen. Er det nok at downloade
> Skype?

Hej Preben

her kan du hente skype.
http://www.skype.com/products/skype/windows/downloading.html?ifr=no

Hvis alle du kender henter den så er det let at snakke sammen.
Hvis alle befinder sig i Danmark og bruger bredbånd vil der 75% af tiden
være bedre lydkvalitet end på en telefon og det er jo fint når man tænker på
at samtalerne er gratis.
De fleste jeg taler medbruger RTX telefonen ( http://www.dualphone.net/ )
som også har navne som Olympia eller Dualphone. Med den har man en trådløs
telefon som både kan ringe på det normale telefonnet og på Skype.
Du behøver kun et par højtalere og en mikrofon for at komme i gang, men jeg
vil dog anbefale at bruge et headset, så undgår man at man kan høre sig selv
(feedback)
På Skype kan man købe telefontid, de kalder det SkypeOut, hvor du fra din
telefon kan ringe til telefoner over hele verden.
Jeg bruger det selv en gang imellem når jeg fra udlandet vil ringe hjem.
Det koster ca. 12 øre pr minut til Danmark, ligegyldigt hvor du er i
verden. (når man køber telefontiden mens man er uden for EU)
I de seneste par år synes jeg der har været en tendens til at Skype
kvaliteten til USA og andre fjerne steder kan være dårlig, med den
undtagelse at det som regel er bedre i weekenden. Det må være noget med at
så belaster virksomhederne ikke nettet.

Hvis du vil i gang med rigtig PI-telefoni så skal du have fat i en
IP-telefonibox.
Hvis du er tekniskintereseret så prøv www.musimi.dk, men ellers er der mange
udbyderer i danmark nu.

http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,409835&_dad=portal&_schema=PORTAL
giver en udemærket gennemgang, men som du kan se kræver det lidt at sætte
sig ind i det.

http://gratissip.dk/frontend/DanskeVoIPUdbydere
giver en oversigt over udbyderne.

Over almindelig ADSL fungerer ip-telefoni fint, nu skal jeg så have afprøvet
det i forbindelse med Clearwire. I øjeblikket anbefaler de to firmaer, GoIP
og VIPTEL men der kommer nok flere til.

mvh Poul

Fra : Preben x

Dato : 27-11-05 13:55

> [...]
> giver en udemærket gennemgang, men som du kan se kræver det lidt at sætte

Tak for grundig orientering.
Hvis jeg forstår rigtigt skal man satse på rigtig IPtelefoni hvis man vil
leve helt uden fastnetabonnement.
Man kan ikke tvinge familien til at ringe til en mobil når taksten er så høj
som nu.