"popup" vinduer der kravler op og dækker d~
Fra : sdsf

Dato : 14-01-06 13:19

Hvordan blokerer man for det i firefox?

Jeg ved ikke om det bleb klart hvad jeg mener.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-01-06 14:16

Den 14-01-06 13.19 skrev sdsf følgende:
> Hvordan blokerer man for det i firefox?

Giv os et eller flere eksempler på sider, hvor du ser det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : sdsf

Dato : 17-01-06 09:50

Kim Ludvigsen skrev:

> Giv os et eller flere eksempler på sider, hvor du ser det.

For eksempel det der sker på siden:

http://www.fool.com/News/mft/2006/mft06011320.htm

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-01-06 11:05

Den 17-01-06 09.50 skrev sdsf følgende:

> [...]

Desværre stoppes den slags ikke af den indbyggede popop-stopper, men jeg
mener at have læst, at der arbejdes på det.

Du kan stoppe den ved at slå JavaScript fra. Ulempen er selvfølgelig, at
du så ikke har JavaScript på alle andre sider, hvor det kan være en
fordel. Der må næsten være en udvidelse, der gør det nemt at slå
JavaScript til og fra, men jeg har ikke lige kunnet finde en.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : stroemer

Dato : 17-01-06 11:56

NoScript er din ven: http://www.noscript.net/whats

--
Mvh stroemer
ps. fjern "GRØN" fra min email adresse.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-06 12:03

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> sider, hvor det kan være en fordel. Der må næsten være en
> udvidelse, der gør det nemt at slå JavaScript til og fra,

Der er flere muligheder.

Man kan bruge GreaseMonkey - se fx
<http://diveintogreasemonkey.org/> og
<http://greasemonkey.mozdev.org/>

GreaseMonkey giver mulighed for at tilknytte brugerjavascripts
til bestemte sider. Den type javascript kan fx fjerne bestemte
elementer på en side eller override eksisterende
javascriptfunktioner. Hvis man selv skal skrive sine
greasemonkeyscripts, hjælper det gevaldigt at kende noget til
javascript i forvejen - men man kan også finde mange scripts der
allerede er lavet og stillet til rådighed for alle.

AdBlock er en udvidelse jeg nødigt vil undvære - den kan blokere
stort set alle former for script- og grafik-baserede reklamer.
På eksempelsiden bad jeg den blokere Overlay-scriptet -
hvorefter pop op-vinduet forsvandt. <http://adblock.mozdev.org/>
(NB: den officielle version virker ikke i FF 1.5, men i forummet
på siden kan man hente en nyere version - den virker
upåklageligt i FF 1.5)

Web Developer-udvidelsen har blandt meget andet også en
disable-menu, hvor man fx kan koble javascript til og fra med et
enkelt museklik. Desværre er der ikke nogen tydelig markering af
at javascript er koblet fra (man kan se det i menuen, men ikke
direkte på værktøjslinjen) - og da valgene ikke nulstilles når
browseren genstartes, kan man godt komme til at glemme at man
har slået javascript fra.
<http://chrispederick.com/work/webdeveloper/ >

NoScript er en udvidelse der blokerer for alle former for
javascript pånær de domæner man vælger at stole på. Jeg har ikke
selv prøvet det, men det ser særdeles effektivt ud (og
udvidelsen ligger pt. som nr. 2 på listen over de mest populære
til FF). Officiel hjemmeside: <http://www.noscript.net/whats>
Hjemmeside under Firefox AddOns:
<https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?id=722&application=firefox>

--