Skærme
Fijala 3554
21" CRT går i sort - nogen idéer?
Fra : DaneX

Dato : 18-01-06 12:56

Goddag,

Min dejlige og elskede 21" Nokia Multigraph 445XPro ser ud til at mene at
året 2006 er hvor den skulle gå på pension efter 8 års tro og problemfri
tjeneste.

Nytårsmorgen gik den nemlig i sort. Men på dioden som stadig lyste grønt
kunne jeg se, at den stadig modtog signal fra computeren.
Men eftersom jeg lige var kommet hjem fra nytårsfest orkede jeg ikke at rode
med det der. Og min glæde var da også stor, da jeg stod op igen kunne tænde
min skærm og få et billede.

Dette varede dog kun omkring en time, så gik den i sort igen. Jeg prøvede om
jeg umiddelbart kunne åbne skærmen for efter 8 år må der da have lagt sig en
god bunke støv og måske var der en komponent der overophedede eller noget.
Det lykkedes dog ikke for mig, så jeg opgav det formål. Da jeg havde fået
samlet den igen (jeg fik den en smule åbnet), kunne jeg dog tænde for
skærmen igen. Men igen gik der kun 1-1½ time så gik den sort.
Jeg fandt så ud af at den skal stå slukket i en halv time, før den vil tænde
igen. Det fortsatte så resten af dagen, men det er jo bare ikke holdbart at
den slukker i tide og utide.
Jeg prøvede at lægge en stor ventilator oven på skærmen så den blæste ned i
skærmen. Det hjalp en smule og fik tiden op på 2 timer og nogen gange 4-5
timer, men det skete stadig at den gik i sort.
Det stod så på i et par dage og derefter gik der 1½-2 uger så begyndte den
igen.
Og i går var det så nede på kun 20 minutters drift så går den i sort.

Er der nogen fagkyndige derude, som har en idé til hvad det kan være? Er det
billedrøret der er færdigt eller er det måske en anden komponent i skærmen
som måske kan repareres?
Jeg elsker virkelig den skærm og jeg ville enormt gerne hvis jeg kunne
beholde den og slippe for at skulle ud og investere i en ny på et marked som
ikke ligefrem bugner af 21" skærme.
Og nej, jeg har ikke lyst til at skaffe mig en TFT skærm, da jeg helst vil
køre 1920 x 1440 eller derover.
Og jeg har ikke lyst til at sidde med en 19" TFT og køre 1280 x 1024 eller
21" TFT og 1600 x 1200.
Derudover kan jeg også godt li' at jeg selv kan bestemme hvilken opløsning
jeg vil køre på en CRT skræm uden at det kommer til at se grimt ud. :)

Nå, men det blev en ordentlig smøre... men jeg håber virkelig at der er
nogen herinde, som har en íde om hvad det kan være. Måske er der ligefrem
nogen fra KBH området, som mener at de kan lave den? Jeg bor på Amager.

På forhånd tak,

/Martin

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 19-01-06 12:28

"DaneX" <no@way.com> writes:

> [...]
> billedrøret der er færdigt eller er det måske en anden komponent i skærmen

Det lyder til at enten en lodning er gået død (kun kontakt når
monitoren er kold) eller et tilsvarende problem med en komponent.

Jeg har krydspostet til news:dk.teknik.elektronik (og sat FUT), da der
sidder en del elektronik folk som har prøvet at reparere skærmne før.

Kai