Skærme
Fijala 3554
dpi
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-01-06 00:42

Hej!

Har søgt på google, men finder mest info om dpi i forhold til printere
og scannere.

Jeg mener at kunne huske at et lavere tal er ønskværdigt, men derudover
siger det mig ikke noget.
Nogen der har et godt link til noget læsestof om emnet, da jeg går og
tænker på at købe en ny skærm.
Også gerne generelt hvad man skal kigge efter.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : JK

Dato : 11-01-06 08:54

On Wed, 11 Jan 2006 00:42:08 +0100, Stefan Bruhn
<spamfilter@ghashul.dk> wrote:

> [...]
>tænker på at købe en ny skærm.
>Også gerne generelt hvad man skal kigge efter.

Man bruger normalt ikke dpi begrebet i forbindelse med skærme. Men det
betyder jo 'dots per inch, og en inch er den amerikanske tomme 25.4
mm. Så kan man regne resten ud selv. Pixels pr. inch, ppi.

Jeg har netop gjort sådanne betragtninger og forholdstal udregninger
for flere skærme og opløsninger:

15": 1024x768
17": 1280x1024
19": 1280x1024
20": 1600x1200 (i mange tilfælde)

Man kan bruge de horizontale opløsningstal og lave den udregning
punkter/inch.
Inch er ganske vist diagonalen, men det er ligegyldigt, da det kun er
forholdstallene, der skal sammenlignes for de 4 skærme.

Det forudsættes bekendt at en TFT skærm skal køre ved sin medfødte
opløsning og ingen anden, da den bliver uskarp ellers.

Man får: at for svage øjne kan man ligestille 15" og 19".
17" er for unge øjne, og 20" er endnu værre.

mvh

John

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-01-06 09:40

On Wed, 11 Jan 2006 08:53:45 +0100, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Man bruger normalt ikke dpi begrebet i forbindelse med skærme. Men det
>betyder jo 'dots per inch, og en inch er den amerikanske tomme 25.4
>mm. Så kan man regne resten ud selv. Pixels pr. inch, ppi.

Det er logisk nok, men det hjælper mig ikke rigtigt videre. På edbpriser
når man kigger skærme står der dpi ved alle skærmene med værdier på
0.2mm til 0.3mm.
Jeg kan bare ikke gennemskue hvordan jeg skal bruge det tal til at sige
noget om skærmen.

Fra : JK

Dato : 11-01-06 10:23

On Wed, 11 Jan 2006 09:40:10 +0100, Stefan Bruhn
> [...]

>0.2mm til 0.3mm.
>Jeg kan bare ikke gennemskue hvordan jeg skal bruge det tal til at sige

Nej, det tal er INTET værd. Se bort fra det. Det er vel pixelbredde.

Ellers vil jeg lige kommentere om noget generelt. Hvis du har gode
øjne, vil du nok synes godt om en 17" TFT. Men merprisen for en 19" er
forsvindende, og på den er 'tingene' lidt større. Med andre ord vil
jeg advare imod en 17" (og en 20").

mvh

John

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-01-06 17:11

On Wed, 11 Jan 2006 10:23:29 +0100, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Nej, det tal er INTET værd. Se bort fra det. Det er vel pixelbredde.

Okay, tusind tak, det var bare det jeg ville vide. Umiddelbart sagde det
mig heller ikke noget :)

> [...]
>øjne, vil du nok synes godt om en 17" TFT. Men merprisen for en 19" er
>forsvindende, og på den er 'tingene' lidt større. Med andre ord vil

Synes priserne på TFT skærme stadig er lidt peprede (=jeg har ikke så
mange penge) så det ender muligvis med at blive en CRT.
Jeg har pt. en oldgammel 17" CRT der kører 1280*768, og hvis jeg skulle
opgradere til en 19" TFT (som vel er ca. 3" mere synligt) ville jeg mene
at opløsningen skulle en tak opad, og så nærmer vi os de 4k.

Fra : JK

Dato : 12-01-06 09:29

On Wed, 11 Jan 2006 17:11:14 +0100, Stefan Bruhn
> [...]

>opgradere til en 19" TFT (som vel er ca. 3" mere synligt) ville jeg mene
>at opløsningen skulle en tak opad, og så nærmer vi os de 4k.

Opløsningen for en 19" TFT er 1280x1024, så hvis du kører 1280x768,
det vel nogenlunde det samme.

19" TFT fås da for 2500 kr, og 17" TFT er kun 300 kr. billigere (sådan
rundt regnet, måske er 17" kommet endnu længere ned).

Er du meget kræsen, siden du kan få det til 4000 kr ?
Jeg kan godt se, at samsung tager deromkring, næsten.

Acer:

John

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 12-01-06 09:55

On Thu, 12 Jan 2006 09:28:37 +0100, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Er du meget kræsen, siden du kan få det til 4000 kr ?
>Jeg kan godt se, at samsung tager deromkring, næsten.

Jeg er så kræsen at hvis jeg investerer så mange penge i en skærm skal
den kunne gå i en højere opløsning end min nuværende der er 10 år
gammel. (større skærmareal medfører for mit vedkommende at opløsningen
også skal op).
Den billigste TFT skærm der både har 1600*1200 og er over 17" koster ca.
3800

For ca. samme pris som en 19" TFT kan jeg få en 21" CRT som kan tage de
opløsninger jeg gerne vil have den til.

Fra : JK

Dato : 12-01-06 11:19

On Thu, 12 Jan 2006 09:55:27 +0100, Stefan Bruhn
> [...]

>3800
>
>For ca. samme pris som en 19" TFT kan jeg få en 21" CRT som kan tage de

Ok, efter mit behov er højere opløsning end 1280x1024 ikke ønskeligt,
- men sådan er vi jo så forskellige.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 12-01-06 12:46

On Thu, 12 Jan 2006 11:19:24 +0100, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Ok, efter mit behov er højere opløsning end 1280x1024 ikke ønskeligt,
>- men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg synes det er fint nok til min 17" i Windows, men vil gerne have lidt
mere i spil.