Bud på en gamerpc til 7000 plus moms ?
Fra : Jakob

Dato : 25-01-06 12:40

Jeg vil lige høre om nogen har et bud på en velafbalanceret gamerpc til
7000 plus moms. Altså komponent mæssigt.

Den skal bygges over en 939 platform og helst ville jeg have et 7800 gt
kort men er åbne over for andre muligheder.

Jeg går ud fra at det skal være en amd 64 3xxx processor og minimum 1 gb
ram men jeg har ikke dyrket markedet de sidste lange stykke tid og så
mister man jo fuldstændig overblikket over hvad der er hot or not.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 25-01-06 20:07

se på edbpriser, der er et sted hvor du selv kan sammensætte din pc

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Jakob

Dato : 25-01-06 20:29

In article <43d7cc48$0$99988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
KAGEN_I_DÅSENjohnnyb2000@gmail.com says...

> se på edbpriser, der er et sted hvor du selv kan sammensætte din pc

Øhh og hvad er det lige det skulle hjælpe mig med mht anbefalinger til
komponenter ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 25-01-06 20:59

Jakob wrote:
> [...]
> ram men jeg har ikke dyrket markedet de sidste lange stykke tid og så
> mister man jo fuldstændig overblikket over hvad der er hot or not.

Bundkort
Asus A8R-MVP - 890 kr.

CPU
Athlon64 3200+ - 1.289 kr.

RAM
Corsair TwinX 2x1024 MB PC3200 DDR400 - TWINX2048-3200C2 - 2.145 kr.

Kabinet
Antec SLK3000B - 356 kr.

PSU
NorthQ NQ4001BX 400W - 399 kr.

Med ovenstående lander du på lige over 5.000 kr.

Så kunne du tage et Club 3D 7800GT til ca. 2.300 og lander lige over 7K.
Du kan evt. spare på RAM og nøjes med 1 GB, men det kommer an på hvilke
spil du skal spille.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 02:45

In article <43d7d85c$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>,
invalid@example.com says...

> Så kunne du tage et Club 3D 7800GT til ca. 2.300 og lander lige over 7K.
> Du kan evt. spare på RAM og nøjes med 1 GB, men det kommer an på hvilke
> spil du skal spille.

OK mange tak for dit bud jeppe, jeg havde egentlig kun regnet med 1 gb
ram og så en hurtigere processor men det kan da godt være at dit forslag
er et bedre tradeoff.

Der skal spilles bf2 især :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars Remmen

Dato : 26-01-06 09:42

Jakob wrote:
> OK mange tak for dit bud jeppe, jeg havde egentlig kun regnet med 1 gb
> ram og så en hurtigere processor men det kan da godt være at dit forslag
> er et bedre tradeoff.
>
> Der skal spilles bf2 især :0)

Drop den hurtigere processor - det er grafikkortet der tæller (med
mindre du spiller i 800*600 uden nogen effekter). Se f.eks. denne
artikel http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2_3.html

En 3200+ i socket 754 er hele 3 fps langsommere end en FX-57.

Lars

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 11:17

In article <43d88b62$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>, news@remmen.org
says...

> [...]
> artikel http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2_3.html
>
> En 3200+ i socket 754 er hele 3 fps langsommere end en FX-57.

Det var en rigtigt tankevækkende artikel tak for den. Jeg må sige at jeg
er lidt chokeret over hvor godt en clocket sempron gør sig i den
sammenhæng. Har du nogen ide om hvor langhåret det er at clocke en sådan
pc, har aldrig prøvet sådan noget ?

Det jeg er lidt usikker på er om det kun holder sålænge grafikkortet er
uptodate. Når systemet bliver ældre og spillene nyere kan det jo godt
være at cpu begynder at spille ind men det er da tankevækkende.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars Remmen

Dato : 26-01-06 21:34

Jakob wrote:

> [...]
> er lidt chokeret over hvor godt en clocket sempron gør sig i den
> sammenhæng. Har du nogen ide om hvor langhåret det er at clocke en sådan

Aner det ikke. Har ikke rigtigt rodet med overclocking.

> Det jeg er lidt usikker på er om det kun holder sålænge grafikkortet er
> uptodate. Når systemet bliver ældre og spillene nyere kan det jo godt
> være at cpu begynder at spille ind men det er da tankevækkende.

Det er som jeg forstår et et spørgsmål om, om opløsningen er høj nok og
effekterne man vælger at køre med. Hvis grafikkortet kan lave 300
billeder i sekundet kan man blive begrænset af CPU'en, men betyder det
noget? Hvis grafikkortet kun kan snige sig op på 60 billeder kan en
mellemklasse CPU sagtens levere informationer nok til grafikkortet.

Lars

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 26-01-06 10:55

så skal du ha' 2 gb ram, den hakker en del og loader langsomt med kun 1 gb
ram

ved ikke om der er forskel på billige og dyre ram, med mindre du skal OC

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-01-06 18:01

Jakob wrote:
> OK mange tak for dit bud jeppe, jeg havde egentlig kun regnet med 1 gb
> ram og så en hurtigere processor men det kan da godt være at dit forslag
> er et bedre tradeoff.

Ja, det kommer så an på hvad du skal køre på PC'en. Mere RAM er oftest
mere værd end mere CPU-kraft, men igen, det kommer an på hvad du afvikler.

> Der skal spilles bf2 især :0)

Så bliver 100% sikkert mest glad for de 2GB frem for mere
processerkraft. Med 1GB RAM, så sker der det at når et map er loadet og
du joiner, så fortsætter din harddisk med at loade/swappe (eller hvad
den nu laver!), og det betyder at du er nødt til at vente ca. 30 sek.
el.lign. inden du kan spille, ellers hakker spillet helt vildt - lidt
lige som om grafikkortet ikke kan følge med.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 11:36

In article <43d7d85c$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>,
invalid@example.com says...

> Bundkort
> Asus A8R-MVP - 890 kr.

Hvorfor egentlig dette kort, det har fået lidt lunkne anmeldelser godt
nok kun af en på edbpriser ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-01-06 18:16

Jakob wrote:
> Hvorfor egentlig dette kort, det har fået lidt lunkne anmeldelser godt
> nok kun af en på edbpriser ?

Det er altid farligt at basere sit køb på en enkelt "anmeldelse", men
jeg kan godt forstå du er bekymret.

Først og fremmest vokser træerne ikke ind i himlen for 890 kr., så
boardet er naturligvis ikke "perfekt", men ret godt til prisen.

Her er et par reviews:
<http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2617&p=1>
<http://www.trustedreviews.com/article.aspx?art=2353>
<http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=198&page=1>

Nu var det jo nødvendigt at spare lidt for at forsøge at holde sig inden
for budgettet, men hvis du har ca. 300 kr. mere, så vil jeg anbefale
A8N-SLI Premium:
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=148050>

Jeg vil ikke anbefale den "almindelige" A8N-SLI pga. den lille støjende
chipsetkøler, som der iøvrigt er flere eksempler på nemt kan stå af.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-01-06 18:38

Jeppe Høiby wrote:
> Nu var det jo nødvendigt at spare lidt for at forsøge at holde sig inden
> for budgettet,

Beklager, jeg ser nu at du skriver 7.000 plus moms, altså 8.750 kr. i
menneskepenge Og så har jeg jo også glemt både DVD og HD.... DUH!

Du kan faktisk holde dig inde for budgettet med flg.:

Kabinet
Antec SLK3000B - 356 kr.

PSU
NorthQ NQ4001BX 400W - 399 kr.

Bundkort
Asus A8N-SLI Premium - 1.177 kr.

CPU
Athlon64 3200+ - 1.289 kr.

RAM
Corsair TwinX 2x1024 MB PC3200 DDR400 - TWINX2048-3200C2 - 2.145 kr.

GFX
Club 3D 7800GT - 2.235 kr.

HD
Western Digital Caviar SE16 WD2500KS 250 GB - 726 kr.

DVD-brænder
LiteOn SHW-16H5S - 333 kr.

I alt 8.660 kr. - så er der sørme også næsten penge til fragten

Skal maskinen være støjsvag, så kan du gøre følgende: Skift PSU'en til
Seasonic S12, køb en Scythe Ninja CPU-køler, 2 stk. Papst 120mm blæsere
og en Zalman VF700-CU, så har du MEGET støjsvag maskine!

Hvis du gerne vil spare, så kan du evt. vælge noget langsommere RAM, så
kan du nok spare ca. 500 kr., fx:
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65802>
2 stk. ialt 1.296 kr.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 18:59

In article <43d908a1$0$15791$14726298@news.sunsite.dk>,
invalid@example.com says...

> Hvis du gerne vil spare, så kan du evt. vælge noget langsommere RAM, så
> kan du nok spare ca. 500 kr., fx:
> <http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65802>
> 2 stk. ialt 1.296 kr.

Fedt jeppe, tak for den detaljerede hjælp, dvd brænder har jeg i forveje
og måske kan kabinetet genbruges. Jeg vil overveje det med billigere ram
;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-01-06 19:01

Jakob wrote:
> Fedt jeppe, tak for den detaljerede hjælp, dvd brænder har jeg i forveje
> og måske kan kabinetet genbruges. Jeg vil overveje det med billigere ram
> ;0)

No problemo

Hvilket kabinet har du?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 19:32

In article <43d90e32$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>,
invalid@example.com says...

> No problemo
>
> Hvilket kabinet har du?

Ved det ikke, det er faktisk til en god ven det skal skrues sammen
men dit link gjorde faktisk at jeg begyndte at overveje om jeg skulle få
fat i en sempron 3000 til oc og et ældre bundbræt. Det er sgi da vildt
hvor godt den følger med de andre og det kan jo gøres for under en tusse
:0)

Har bare nadda forstand på oc eller hvor bøvlet det er.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 18:39

In article <43d90390$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>,
invalid@example.com says...

> Jeg vil ikke anbefale den "almindelige" A8N-SLI pga. den lille støjende
> chipsetkøler, som der iøvrigt er flere eksempler på nemt kan stå af.

Ok fint tak for din hjælp jeg vil kigge på det :=)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 26-01-06 23:42

en Zalman "den blå" kan købes for småpenge den fjerne larmen fuldstændigt,
da den er passiv, det virker fint her på A8N-Sli deluxe og 7800GTX lige op
af

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 26-01-06 11:10

kun set i en butik, kan være at der er andre der er billigere, men her
handler jeg selv en del :

GF : 7800 GTX : http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=1922
3599,-

Asus MB : http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=1534 948,-

DVD : http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=1625 349,-

HD 200GB sata : http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=1077
743,-

kabinet : http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=1878 549,-

RAM 2x1gb : http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=1877 1598,-

cpu 3000+ : http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=1940 1189,-

køler : http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=1187 249,-

chipset køler : http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=663
59,-

7440,- + moms, ialt 9300 inkl. moms
så det er 440,- over, men med et 7800GTX kort istedet

Fra : Co@ch [4130]

Dato : 26-01-06 13:21

"Johnny B [2000]" <KAGEN_I_DÅSENjohnnyb2000@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 59,-
>
> 7440,- + moms, ialt 9300 inkl. moms
> så det er 440,- over, men med et 7800GTX kort istedet

Kører den på luft?

Og så lige en anstændig PSU = ca. + 500,- oveni.

Mvh
Bri@n

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 26-01-06 15:14

"Co@ch [4130]" <coach[slet]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse
> Kører den på luft?

.... ja det var en tanketorsk ... sorry

> Og så lige en anstændig PSU = ca. + 500,- oveni.

find et andet kabinet med psu så .. Jacob

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 15:21

In article <43d8a00e$0$129$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
KAGEN_I_DÅSENjohnnyb2000@gmail.com says...

> chipset køler : http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=663
> 59,-

OK tak for dit bud, er der stor forkel på gt og gtx ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 26-01-06 23:47

http://edb-tidende.dk/hard/artikel.php?id=200601240640

jeg ved det ikke om det er pengene værd ... edb er jo gammelt, så snart du
forlader butikken