Installation af XP på ældre IBM
Fra : Soren Pedersen

Dato : 24-01-06 13:43

Er der nogen der har en ide om hvorfor set skal give så store problemer
? Det er en 933Mz PIII med en 10Gb disk, og 512 Mb RAM. Problemet opstår
under installationen hvor den fryser (Den melder at der er ca 30 min til
installationen er færdig), og kan ikke drives videre. Den står på IBM's
XP-positivliste, og jeg har haft stort set al hardwaren udskiftet med
stumper fra en anden maskine.
Hvad kan jeg gøre for at komme videre ?

Mvh
Søren

Fra : Peter

Dato : 24-01-06 13:50

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> installationen er færdig), og kan ikke drives videre. Den står på IBM's
> XP-positivliste, og jeg har haft stort set al hardwaren udskiftet med

Vil tro det er et bios problem.

PeterB

Fra : Soren Pedersen

Dato : 25-01-06 09:48

Peter wrote:
> "Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> Vil tro det er et bios problem.
>
> PeterB

Hmmmmm....Tvivler, men vil da flashe med seneste.

Mvh
Søren

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-01-06 14:39

> [...]
> installationen er færdig), og kan ikke drives videre. Den står på IBM's
> XP-positivliste, og jeg har haft stort set al hardwaren udskiftet med

Opgraderer du fra et tidligere O/S eller er det en helt ny installation fra
bunden?

Jeg har selv prøvet at XP stopper når der er ca. 30 min. tilbage, det skete
da jeg ville opgradere fra Win98 og det ville XP altså ikke lige være med
til.
Så startede jeg en frisk installation fra bunden, lod computeren boote op
fra CD og installerede XP uden problemer.

Mvh
Benjamin

Fra : Soren Pedersen

Dato : 25-01-06 09:49

Laziter [9440] wrote:

> [...]
> Så startede jeg en frisk installation fra bunden, lod computeren boote op
> fra CD og installerede XP uden problemer.

Det er en helt ren install - Har prøver med både NTFS og FAT32, samme
resultat. Har også prøvet med en anden disk.

Mvh
Søren

Fra : JK

Dato : 24-01-06 15:29

On Tue, 24 Jan 2006 13:42:53 +0100, Soren Pedersen <soren@munchweb.dk>
wrote:

> [...]
>installationen er færdig), og kan ikke drives videre. Den står på IBM's
>XP-positivliste, og jeg har haft stort set al hardwaren udskiftet med

Hvis det som andre nævner er en frisk installation, burde der ikke
være problemer. Jeg har da installeret XP på mange IBM'er m. P3 fra
733 og opad.

Harddisken burde du naturligvis kyle ud. Det er flaskehalsen. En
moderne (er faktisk også forældet) 40 Gb harddisk vil hjælpe meget.
Der skulle nemlig være ata66 eller bedre på bundkortet. Den 10Gb
passer bedst med ata33, og er for sløv til bedre controllere.

Men 30 min tilbage er jo meget, ca. 9 min. efter start. Er det ikke
efter dansk keyboard og lige ved netværks-installation ? eller efter
dette ?
Jeg kan ikke komme på, hvad der skulle være af inkompatibel hardware i
den PC.

Nyeste bios kan måske hjælpe. Du henter den her:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/pageRedirect.do?page=IBM+Aptiva;doctype=Downloadable+files;subtype=BIOS

under bunden på kabinet står type og model, indtastes i ruden f.eks.
sådan 6578-ndg

så kan du komme frem til download. Bios er en exe-fil der generer en
bootable diskette. Du henter med en anden PC.

mvh

John

Fra : Soren Pedersen

Dato : 25-01-06 09:53

> Hvis det som andre nævner er en frisk installation, burde der ikke
> være problemer. Jeg har da installeret XP på mange IBM'er m. P3 fra
> 733 og opad.

Jeg synes heller ikke at det burde give anledning til hovedbrud :O/

> [...]
> Der skulle nemlig være ata66 eller bedre på bundkortet. Den 10Gb
> passer bedst med ata33, og er for sløv til bedre controllere.

Det ligger vist i sagens natur at der ikke skal ofres penge på den.

> [...]
>
> så kan du komme frem til download. Bios er en exe-fil der generer en
> bootable diskette. Du henter med en anden PC.

Jeg tvivler, men vil give det en chance.

Mvh
Søren

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 24-01-06 20:01

Soren Pedersen <soren@munchweb.dk> wrote in

> [...]
> installationen er færdig), og kan ikke drives videre. Den står på IBM's
> XP-positivliste, og jeg har haft stort set al hardwaren udskiftet med

Har du haft hd'en udskiftet? Eller prøvet at køre hd diagnostic på den? Jeg
har for et par måneder siden købt en med samme specs til min lillesøster.
Der var hd'en også død - ikke helt død, men død nok til at xp ikke ville
installeres.

Prøv eventuelt at koble alt unødigt fra (tag det ud af maskinen) under
installationen og se om du kommer igennem. Så kan du altid begynde at sætte
ting tilbage igen :)

/flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-01-06 08:44

Flemming Joensson (8520) wrote:
> Har du haft hd'en udskiftet? Eller prøvet at køre hd
> diagnostic på den?

Defekte RAM kan også give disse symptomer, test med
www.memtest.org

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Soren Pedersen

Dato : 25-01-06 09:55

> [...]

> Der var hd'en også død - ikke helt død, men død nok til at xp ikke ville

Har prøvet.....Kørte først et-eller-andet "renseværktøj", for at sikre
at disken var 100% ren.

Det kunne være et skridt.

Mvh
Søren

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-01-06 00:04

Soren Pedersen wrote:
> [...]
> installationen er færdig), og kan ikke drives videre. Den står på IBM's
> XP-positivliste, og jeg har haft stort set al hardwaren udskiftet med

ER det ved hardware detection den crasher?

pil alt unødigt ud af maskinen (så der kun er mobo, ram, CPU, gfx, HD,
CD og PSU tilbage) og prøv igen

virker det stadig ikke så sæt BIOS til safe defaults eller lign.

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Soren Pedersen

Dato : 25-01-06 10:22

Esben von Buchwald wrote:

> ER det ved hardware detection den crasher?
>
> pil alt unødigt ud af maskinen (så der kun er mobo, ram, CPU, gfx, HD,
> CD og PSU tilbage) og prøv igen

Det er en IBM....Der *er* ikke andet ;)

> virker det stadig ikke så sæt BIOS til safe defaults eller lign.

Kan ikke huske om den option er der....Vil undersøge det.

Mvh
Søren

Fra : Thomas Hansen

Dato : 25-01-06 09:18

wrote:

> [...]
> installationen er færdig), og kan ikke drives videre. Den står på IBM's
> XP-positivliste, og jeg har haft stort set al hardwaren udskiftet med

Hej
Prøv at kik i biosen efter noget med virus beskyttelse af c drevet. Hvis
den er slået til kan de give "forfrysninger" under installationen. Det har
jeg været ude for et par gange. Jeg kan dog ikke huske hvornår de
indtræffer.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Soren Pedersen

Dato : 25-01-06 10:22

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> Hvis den er slået til kan de give "forfrysninger" under installationen.
> Det har jeg været ude for et par gange. Jeg kan dog ikke huske hvornår

Er slået fra.

Mvh
Søren

Fra : Jakob

Dato : 25-01-06 11:50

In article <43d620cd$0$2498$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
soren@munchweb.dk says...
> [...]
> installationen er færdig), og kan ikke drives videre. Den står på IBM's
> XP-positivliste, og jeg har haft stort set al hardwaren udskiftet med

Jeg har lige haft præcis det samme problem med en compaq stationær,
meget mærkeligt. her blev den bare stående ved 34 minutter tilbage. Jeg
prøvede et par gange og det var det samme hver gang. Tilsidst blev jeg
irreteret og lavede en tvungen genstart kan ikke huske om det var efter
jeg havde fjernet cd, og så kørte installationen videre da den gik igang
igen.

MEget mærkeligt og ret frustrerende.

--
Venlig hilsen