Fjerne køler/måle CPU-temperatur VIA Mi
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 23-01-06 20:46

Hej.

Jeg har en 800MHz VIA Mini-ITX-maskine.
Den har aktiv CPU-køling som larmer en del. Derfor vil jeg gerne fjerne
denne lille køler. Jeg har hørt om flere, der har gjort dette med held.
Hvordan er jeres erfaringer med dette?

For at være på den sikre side, vil jeg gerne måle CPU-temperaturen,
inden jeg fjerner blæseren og efter.
Jeg har dog ikke haft held til at måle temperaturen med noget software
endnu.
Kender I noget software som kan måle temperaturen på den?
Jeg kører Debian (stable), så det ville være rart, hvis det var noget
som var inkluderet deri.

Jeg har forsøgt mig lidt frem med lm_sensors, men kan ikke få dem til at
læse temperaturen fra CPUen.

Hvis jeg loader modulet thermal, vil jeg kunne se temperaturen "32 C"
fra /proc/acpi/thermal_zone/THRM/temperature, men jeg er lidt i tvivl
om, hvorvidt denne temperatur holder. Jeg har prøvet at køre cpuburn i
en periode uden at denne temperatur ændrede sig så meget som en grad.
Det virker lidt mærkeligt, synes jeg.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/