RAID?
Fra : Jakob

Dato : 22-01-06 17:00

Kære Alle.

Jeg har i lang tid været generet af for lav hastighed på mine standard
(parallel) IDE diske (2 stk 250 gb og 1 150 gb).

Mit problem er følgende: Jeg redigerer video i Avid Xpress og er træt af at
harddiskene ikke følger med.

SPØRGSMÅL: Vil et RAID system af fx 2 x 250 sata ide diske gøre min
overførelseshastighed bedre.

HVIS JA: Hvilken raid controler skal jeg vælge ?

HVIS JA: Kan det betale sig at skifte bundkort til et andet med onboard RAID
controler?

med venlig hilsen

Jakob

Fra : FedeDorit

Dato : 22-01-06 17:20

"Jakob" <nes@nes.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> HVIS JA: Hvilken raid controler skal jeg vælge ?
>

> HVIS JA: Kan det betale sig at skifte bundkort til et andet med onboard

prøv i edb.hardware gruppen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 22-01-06 17:45

On Sun, 22 Jan 2006 16:59:32 +0100, Jakob <nes@nes.com> wrote:

> [...]
> at harddiskene ikke følger med.
>

> SPØRGSMÅL: Vil et RAID system af fx 2 x 250 sata ide diske gøre min
Ja. Det er især ved overførsel af store filer at RAID0 spiller rigtig
godt. Og det er jo netop hvad man gør ved videoredigering.

> HVIS JA: Hvilken raid controler skal jeg vælge?
De bedste er addon kort med dedikeret ram. Men der er også dyre
Men det er lidt overkill i dit tilfælde. Med mindre du skal redigere
virkelig meget video. Og i så tilfælde skulle de hellere kikke på et Scsi
system i stedet.
Et normalt kort uden ram vil hjælpe dig godt på vej, på en billig måde.
F.eks.http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156366 Den er noget
billigere, men ulempen er at der kun er plads til 2 enheder så hvis du får
lyst til at tilslutte flere enheder så er der ikke plads.

> HVIS JA: Kan det betale sig at skifte bundkort til et andet med onboard
> RAID controler?
Hvis du alligevel skal skifte mobo så kan det fint betale sig at kikke
efter et med onboard raid, så spare du pengene til et addon kort. Og du er
fri for at fylde et pci slot. Ulempen er jo at man ikke kan opgradere en
onboard controler. Et onboard kort er ikke hurtigere end et addon kort, de
bruger samme bus så de begge påvirket at samme flaskehalse. Men med kun to
enheder i raid0 udnytter du alligevel ikke bussen helt. Så skal du op på 4
enheder før du når loftet.

> med venlig hilsen
>
> Jakob

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Esben

Dato : 22-01-06 17:52

> [...]
> (parallel) IDE diske (2 stk 250 gb og 1 150 gb).
>
> Mit problem er følgende: Jeg redigerer video i Avid Xpress og er træt af

Dine nuværende diske vil køre tæt på optimalt på denne måde:
1x150GB til OS og programmer og 2x250GB på den anden IDE-kanal i et Windows
stripeset.

Hvordan er resten af PC'en bestykket?

--
Esben

Fra : Jakob

Dato : 22-01-06 18:17

Windows Stipset?

Maskinen er 2400+ Athlon, 512 mb ram.

Mvh
Jakob

Fra : Nicolai

Dato : 22-01-06 19:11

> Maskinen er 2400+ Athlon, 512 mb ram.

Istedet for raid0 havde jeg smidt en røvfuld ram i. Jeg kører med 2GB...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-01-06 18:37

Esben wrote:
> Dine nuværende diske vil køre tæt på optimalt på denne måde:
> 1x150GB til OS og programmer og 2x250GB på den anden IDE-kanal i et Windows
> stripeset.
> Hvordan er resten af PC'en bestykket?

Det er da ikke videre smart at bygge et stripeset bestående af to
PATA-diske der sidder på samme kanal.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Hans

Dato : 22-01-06 19:19

Hans Joergensen wrote:

> Det er da ikke videre smart at bygge et stripeset bestående af to
> PATA-diske der sidder på samme kanal.

Helt enig - Det vil give en rigtig dårlig ydelse.

Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-06 13:33

> Dine nuværende diske vil køre tæt på optimalt på denne måde:
> 1x150GB til OS og programmer og 2x250GB på den anden IDE-kanal i et
> Windows stripeset.

No way. Windows-RAID vil gøre hd-adgang langsommere.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-01-06 13:59

Jens Bruun wrote:
> No way. Windows-RAID vil gøre hd-adgang langsommere.

Er det noget du har testet? eller er det bare noget du siger?

Software-striping er simpelt, det burde køre lige så
hurtigt som disksystemet kan klare uden problemer.

Hvis begge diske sidder på samme IDE-kanal vil det dog formodentligt
blive sløvt.

// Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-06 14:00

> Er det noget du har testet? eller er det bare noget du siger?

Ja, det er noget, jeg har testet.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-01-06 16:34

Jens Bruun wrote:
> Ja, det er noget, jeg har testet.

Ok, overraskende at driveren er så dårlig til det..
Når selv Promise SoftwareRAID-kort virker udemærket og hurtigt i
Windows, i modsætning til fx. i Linux hvor det er hurtigere at bruge
kernens egen SoftwareRAID.

// Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-06 16:47

> Ok, overraskende at driveren er så dårlig til det..

Mig bekendt er der stort set ikke videreudviklet på softwaren siden den
oprindelige udgave til NT4.

Fra : Heine Svendsen

Dato : 26-01-06 19:10

Jens Bruun wrote:
> "Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> No way. Windows-RAID vil gøre hd-adgang langsommere.

Jeg har masser af beretninger (fra musikproduktionsverdenen) om at
RAID 0 gør skrivning til harddisken op mod dobbelt så hurtig som
uden RAID.
Tror du ikke, at du har sat dit RAID op som RAID 1?

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-06 19:48

"Heine Svendsen" <hs@SLETDETTEindigo2.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har masser af beretninger (fra musikproduktionsverdenen) om at
> RAID 0 gør skrivning til harddisken op mod dobbelt så hurtig som
> uden RAID.

Det plejer at give en væsentlig hastighedsforøgelse.

> Tror du ikke, at du har sat dit RAID op som RAID 1?

Nope, men vi taler om software-RAID i Windows.

Fra : Esben

Dato : 26-01-06 20:04

> No way. Windows-RAID vil gøre hd-adgang langsommere.

I hvilken forstand - ved transfer rate ved læsning/skrivning af store filer?

--
Esben